Vandaag even rondgeneusd hier bij het forum onderdeel : techniek , vragen en antwoorden , daar spreekt men dat er kans bestaat dat de dynamo en spanningsregelaar eventueel stuk kunnen gaan bij het plaatsen van LED lampen in de motor , klopt dit ?
Groeten Panky
Ja , die kun je het best beiden uit voorzorg iedere maand vervangen, was ik in mijn eerdere posts vergeten erbij te vertellen.
Er is een potentieel probleempje met het plaatsen van LED-lampen in koplamphuizen die ontworpen waren voor het herbergen van traditionele (al dan niet halogeen) gloeilampen: LEDs hebben een aanzienlijk lagere restwarmte. Dit is aan de ene kant een voordeel (t.o.v. retro-fit xenon, bijvoorbeeld), maar kan ook tot problemen leiden. Zo kan eventueel vocht dat in de koplamp terecht is gekomen, en deze “vertroebelt”, niet zo makkelijk verdampen, en uiteindelijk de lenzen doen corroderen. Dat duurt wel een poosje.Vandaag even rondgeneusd hier bij het forum onderdeel : techniek , vragen en antwoorden , daar spreekt men dat er kans bestaat dat de dynamo en spanningsregelaar eventueel stuk kunnen gaan bij het plaatsen van LED lampen in de motor , klopt dit ?
Wees gerust, het is allemaal niet zo spannend. Het enige dat er gebeurd is dat de ECU bij gebrek aan stroom gereset wordt naar de instellingen waarmee het ding de fabriek verliet. De motor zal dus gewoon weer starten, dat doet een nieuwe tenslotte ook, en vervolgens gaat-ie zich aanpassen (leren van) de omstandigheden waarin-ie zich bevind. Ik schreef daar eerder - in een andere context (hoog brandstofverbruik resp. wisselen van vervangingsuitlaten naar originele exemplaren) - al eens iets over:oke, dankje
wat moet ik daar bij denken?
dat de ecu zich weer moet afstellen op mijn motor?
dat de motor niet loopt? of slecht loopt?
en hoe lang duurt dat instellen dan?
gelukkig is het klokje instellen geen groot probleem..
[...] wat je zou kunnen doen - want makkelijk - is eventjes de ECU resetten: accu een uurtje loskoppelen, contact aan en weer uit, daarna accu weer aansluiten en na de eerste keer starten tenminste 15 minuten stationair laten draaien voordat je gaat rijden. In die 15 minuten verzameld de ECU informatie om terug te keren naar de basisafstelling. Na een paar ritten kijken of dat verschil maakt.
M.b.t. de koppeling: bij die km stand kan er van alles aan de hand zijn. Sowieso kan het geen kwaad - zeker als je eigenlijk niet precies weet hoe het er qua onderhoud voor staat - de fiets een grote beurt te (laten) geven.zo'n 80 duizend
net dit jaar gekocht
onderhouds was in orde geloof ik
maar weet het niet zeker..
Weet je zeker dat je het juiste kuipframe hebt? Bestelnummers voor de RP04 en RP13 zijn bijvoorbeeld anders, hetgeen meestal betekent dat het een ander onderdeel is. De beugeltjes zijn wel hetzelfde. Misschien kan iemand met een RP04 of RP06 even opmeten wat de afstand is tussen de armpjes (no. 8 in het plaatje van Pimmie); dat zijn de armpjes die door de topkuip steken, toch?Technische vraag; ik ben weer bezig met het opbouwen na de sachde van vorig jaar.
Nu heb ik een 'nieuw' topkuip frame, daar heb ik de ruitmotor op geplaatst, maar de ruitsteun (5) lijnt nu niet op met de beugeltjes(8) aan de zijkant. (met de motor in de onderste stand).
Dient de motor nog 'ingeleerd' te worden of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? Er is verder niets meer krom.
Weet je zeker dat je het juiste kuipframe hebt? Bestelnummers voor de RP04 en RP13 zijn bijvoorbeeld anders, hetgeen meestal betekent dat het een ander onderdeel is. De beugeltjes zijn wel hetzelfde. Misschien kan iemand met een RP04 of RP06 even opmeten wat de afstand is tussen de armpjes (no. 8 in het plaatje van Pimmie); dat zijn de armpjes die door de topkuip steken, toch?
Waarom demonteer je daarvoor de onderkuipBekijk bijlage 1346962
Leuk winterklusje... aansluiting maken voor de TomTom.
Waarom demonteer je daarvoor de onderkuip
Ik deed het gewoon dmv een zelf-gefabriekte connector die de plek van de accessoire-zekering innam (als contact uit, dan geen stroom), alternatief gewoon direct op de accupolen. Beide kan via dezelfde ruimte en van bovenaf, en is binnen een half uurtje gepiept. Korte winter?
Ik heb mijn sigarenaanstekeraansluiting gebruikt om een relais te schakelen om de GPS te voeden. Sigarenaansteker werd toch niet gebruikt :-) en sigarenaansteker is een geschakeld kontakt.
Technische vraag; ik ben weer bezig met het opbouwen na de sachde van vorig jaar.
Nu heb ik een 'nieuw' topkuip frame, daar heb ik de ruitmotor op geplaatst, maar de ruitsteun (5) lijnt nu niet op met de beugeltjes(8) aan de zijkant. (met de motor in de onderste stand).
Dient de motor nog 'ingeleerd' te worden of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? Er is verder niets meer krom.
NiceZo, heeft effe geduurd maar hij staat weer klaar...
Ducbmw, was inderdaad een verschil in onderdelen, gelukkig kon ik ze nog bij de persoon van wie ik het 'gewei' heb overgenomen vinden...
King, herstel gaat toch wat langzamer dan ik dacht maar boeien, de fiets is er weer helemaal bovenop...
Bekijk bijlage 1351768