Yamaha FJR 1300 Part 5

Mijn 2002 fjr is weg voor kleppen stellen enz. Ben benieuwd wat de schade zal worden. Heb het er iig voor over. Wat rijdt ie lekker 😀
 
Bij mijn motor is deze ook al eens vervangen. Hier op de rekening staat een artikel nummer. Weet niet of je er wat aan hebt..
 

Bijlagen

  • B358B0EC-BFE2-4B13-BA94-98CDC6E325F5.jpeg
    B358B0EC-BFE2-4B13-BA94-98CDC6E325F5.jpeg
    926,5 KB · Weergaven: 32
Heeft iemand hier ervaring met een plakkende koppeling op de fjr? Mijn motor schakelt de laatste tijd niet helemaal soepel, lijkt omdat de koppeling net niet helemaal vrij komt. Met koude motor is dit erger. Heb het vloeistofniveau van de koppelingshendel al gecontroleerd maar die is nog prima.
 
Heeft iemand hier ervaring met een plakkende koppeling op de fjr? Mijn motor schakelt de laatste tijd niet helemaal soepel, lijkt omdat de koppeling net niet helemaal vrij komt. Met koude motor is dit erger. Heb het vloeistofniveau van de koppelingshendel al gecontroleerd maar die is nog prima.
Op zich geen ervaring mee, maar wanneer is die "koppelingsvloeistof" voor het laatst ververst, en het systeem ontlucht? Net als remvloeistof is het spul hygroscopisch (logisch, want het is hetzelfde spul ;)), dus als die veroudert zal de koppeling slechter vrij komen. Alternatief is de koppelingscilinder versleten, maar om dat vast te stellen zul je wat meer moeten gaan sleutelen.
 
Hallo iedereen hier. Nou het gaat dan eindelijk gebeuren.!! Na enkele jaren van verhuizen en andere prioriteiten zonder motor te hebben gezeten. Woensdag naar de motorwinkel ! Test rijden met een FJR. Niet zo'n hele jonge meer maar de andere staan of ver weg of, vallen buiten het budget. Een 2003 met 90k op de teller. Voor 3990 euro. Nou lijkt 90.000 km me op zich niet zo heel gek maar ben met terug lezen toch al wel aardig wat opmerkingen tegen gekomen over duur onderhoud op die leeftijd. Ik ben best handig maar moet zeggen sleutelen is niet mijn hobby. Als ik weg moet, dan moet ik m'n jas aan kunnen doen, helmpie op en rijden zeg maar. Op zich kan ik wel wat meer neer tellen. Maar het moet wel leuk blijven.
Lijkt natuurlijk makkelijk om te zeggen neem zo jong mogelijk, maar we moeten allemaal keuzes maken. Zou je met 90.000 km nou echt zo veel problemen krijgen of is het dan alleen nog leuk om in de buurt te blijven?

Zit ook nog een beetje naar een K1300 GT te gluren van 2009 met bijna 90.000. Daar ga ik donderdag heen. Alleen er rijden een heleboel goede rond, maar ik heb begrepen dat als daar de problemen mee beginnen ik voor die reparatie kosten wel een andere leuke FJR kan vinden...
 
Vorig jaar kwam ik er tijdens mijn zoektocht naar een FJR achter dat er in die prijsklasse ook heel veel rotzooi op de markt is. Dus let goed op wat je koopt, trek desnoods wat extra centen uit voor een aankoopkeuring. Zou zonde zijn als je achteraf nog zowat dezelfde prijs aan reparaties kwijt bent.

Ik heb uiteindelijk mijn budget van 3500/4000 iets opgekrikt omdat ik op dat moment in die prijsklasse gewoon niks knaps kon krijgen. Uiteindelijk een hele nette uit 2003 gevonden, 55.000km, aantoonbaar dealer onderhouden voor 4500. Dus ze zijn er wel, maar je moet een beetje geluk hebben als je in de onderste regionen zoekt.
 
Hallo iedereen hier. Nou het gaat dan eindelijk gebeuren.!! Na enkele jaren van verhuizen en andere prioriteiten zonder motor te hebben gezeten. Woensdag naar de motorwinkel ! Test rijden met een FJR. Niet zo'n hele jonge meer maar de andere staan of ver weg of, vallen buiten het budget. Een 2003 met 90k op de teller. Voor 3990 euro. Nou lijkt 90.000 km me op zich niet zo heel gek maar ben met terug lezen toch al wel aardig wat opmerkingen tegen gekomen over duur onderhoud op die leeftijd. Ik ben best handig maar moet zeggen sleutelen is niet mijn hobby. Als ik weg moet, dan moet ik m'n jas aan kunnen doen, helmpie op en rijden zeg maar. Op zich kan ik wel wat meer neer tellen. Maar het moet wel leuk blijven.
Lijkt natuurlijk makkelijk om te zeggen neem zo jong mogelijk, maar we moeten allemaal keuzes maken. Zou je met 90.000 km nou echt zo veel problemen krijgen of is het dan alleen nog leuk om in de buurt te blijven?

Zit ook nog een beetje naar een K1300 GT te gluren van 2009 met bijna 90.000. Daar ga ik donderdag heen. Alleen er rijden een heleboel goede rond, maar ik heb begrepen dat als daar de problemen mee beginnen ik voor die reparatie kosten wel een andere leuke FJR kan vinden...
Zou vooral kijken naar de onderhoudshistorie,dat is bij die km standen belangrijker dan hoeveel km,s die er op staan.
Ik heb mijn GL toen gekocht met 98000km op de teller,de vorige eigenaar had alle onderhoud netjes gedocumenteerd,
inmiddels ben ik 28000km verder met slechts 1x een gebroken km tellerkabel en een lekke koppeling hulpcilinder als probleem gehad,
kosten 45,-,loopt verder nog als een nieuwe.
 
Ja heb ook nog een 2005 met 50k gezien voor 6300. Is wel een handvol meer. maar wat je zegt als je denkt niet zo veel uit te geven en je krijgt er nog 1500 of meer achteraan ben je het ook kwijt. plus alle ergernis.

En nog ff een vraagje. ik las ergens in een advertentie van 2005 model ABS standaard was. Kan iemand dat bevestigen ? Zou ik er wel graag op zien. Dan weet ik of ik daar extra op moet letten.
 
Ja heb ook nog een 2005 met 50k gezien voor 6300. Is wel een handvol meer. maar wat je zegt als je denkt niet zo veel uit te geven en je krijgt er nog 1500 of meer achteraan ben je het ook kwijt. plus alle ergernis.

En nog ff een vraagje. ik las ergens in een advertentie van 2005 model ABS standaard was. Kan iemand dat bevestigen ? Zou ik er wel graag op zien. Dan weet ik of ik daar extra op moet letten.
Zou eerder voor een 2006 of jonger model gaan ,dat zijn de echt verbeterde fietsen,over het standaard zijn van de abs,
wat je vraag betreft,
 

Oké. bedankt voor de tip. En ja had al wel over de FJR club gelezen maar eigenlijk nog niet op de site gekeken.
Zal mij eens verder inlezen voordat ik weer naar de bekende zaken vraag hier...8)7
 
Hou er ook rekening mee dat rond de 90.000 het verstandig is om de nokkenasketting en spanner te (laten) vervangen. Waarschijnlijk is dat bij die je op het oog hebt nog niet gedaan, maar vraag het iig even na. Op zich is er met de 2003-2005 modellen niks mis, maar als het budget het toelaat zou dit ook nog een optie zijn: Te koop Fjr rp13 met slechts 25000km ! Het is een erg betrouwbaar adres om een FJR te kopen of te laten onderhouden (Nee, heb geen aandelen maar ken Peter persoonlijk en iemand met meer ervaring op FJR gebied zul je niet snel vinden).
 
Oké, mmm het budget wordt zo wel steeds iets verder uitgerekt maar, als je dan weet dat je een betrouwbare machine koopt van een (voor mij dan niet maar...) bekende. I shet het overwegen zeker waard. Ik zal m eens bericht sturen. Nou ja morgen dan.
Want nu ga ik eerst maar eens slapen..
 
Bij mijn 2002 zit er een rare tik in. Was met kleppen stellen en nieuwe ketting niet verholpen. Nu gaat ie weer uit elkaar om de klepgeleiders te bekijken. Dat zou bij mijn motor een zwak punt kunnen zijn.

Wat ik eerder las is bij mij ook het geval. Ik heb meer te besteden dan ik uitgegeven heb aan deze (pekel)motor die ik voor woon werk verkeer gebruik. Echter ik wil ook mij jas aan helm op doen en gaan. Daarom staat ie buiten voor het grijpen. Te dure/mooie motor zou ik weer zonde vinden en binnen zetten. Maar dan gaat juist weer het gemak van het “zomaar pakken“ weg.

Maar hij rijdt zo lekker dat ik er nu ook wel toe bereid ben om er wat geld tegen aan te gooien om hem weer goed te krijgen.
 
Klepgeleiders is idd bij een aantal van de eerste modellen een probleem geweest, maar ze hadden het niet allemaal.
 
Hou er ook rekening mee dat rond de 90.000 het verstandig is om de nokkenasketting en spanner te (laten) vervangen. Waarschijnlijk is dat bij die je op het oog hebt nog niet gedaan, maar vraag het iig even na. Op zich is er met de 2003-2005 modellen niks mis, maar als het budget het toelaat zou dit ook nog een optie zijn: Te koop Fjr rp13 met slechts 25000km ! Het is een erg betrouwbaar adres om een FJR te kopen of te laten onderhouden (Nee, heb geen aandelen maar ken Peter persoonlijk en iemand met meer ervaring op FJR gebied zul je niet snel vinden).
Bedankt voor de tip heb er inderdaad naar gekeken. Maar het overzetten van een motor van NL naar Frankrijk is toch wel ff werk. Het is wel te doen maar ik wilde nu een beetje snel kunnen rijden.
men heb v.d. week de proefrit gedaan en moet zeggen Het was niet wat ik er van verwacht had. Rijdt wel goed, stuurt wel goed, maar de motor was ook niet echt in een tip top staat. Dat maakt het er niet beter van.
nou ja om een lang verhaal kort te houden;
Na een volgend bezoek aan een andere dealer kwam ik een zeer scherp geprijsde Honda tegen met slecht 22.000 km op de teller. En die paste mij direct. Wel minder vermogen etc etc maar in onze regio rijdt ik bijna alleen maar naast de auto-route en dan is die snel zat en kan die hard zat

bedankt voor de reacties, tot in een ander topic
 
Terug
Bovenaan Onderaan