Yamaha FJR deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
In het scherpe (lees haarspeldbochten) bochtenwerk, kan de FJR evt. wat minder meekomen tenzij je hem kent. Dan gaat hij net zo makkelijk er in en er uit met het rubber op de juiste plek. hij is immers wat zwaarder en groter. maar goeie schokbrekers er onder doen het halve werk al voor je. op het rechte stuk zal je op je div veel het achterlicht van de FJR zien, en heeeelll snel kleiner zien worden O-) .

Snelheid is trouwen betrekkelijk he. Meter geeft al snel mooiere waardes aan dan er echt gereden wordt. Maar dat geld voor alle tellers. zelf op Duitse autobaan 225 (moets weer afremmen ander ging nog wel ff door) op de teller gehad, navigatie geeft dan 207 aan.
 
Laatst bewerkt:
Zoekfunctie? ;)

Topsnelheid: de eerste jaren (zonder ABS, korte wielbasis, korte overbrenging) werd de FJR opgegeven voor 260 km/u en is door MCN geklokt op 269 km/u; voor de latere modellen (lange wielbasis, langere overbrenging) werd geen topsnelheid opgegeven, en deze zijn door diverse motorbladen geklokt op snelheden varierend van 230 tot 260 km/u.
In 1e versnelling haal je maximaal om en nabij 100 km/u.
Verbruik bij normaal gebruik 1 op 16-19, afhankelijk van wat je onder normaal gebruik verstaat.
De FJR zal wel wat vlotter zijn dan de Diversion vermoedt ik, een pak meer koppel immers.

:W

de FJR is vlotter dan een diversion :Y

ik heb ze allebei ,dus kan het weten :P

ik zeg proefrijden en je bent verkocht :]
 
In het scherpe (lees haarspeldbochten) bochtenwerk, kan de FJR evt. wat minder meekomen tenzij je hem kent. Dan gaat hij net zo makkelijk er in en er uit met het rubber op de juiste plek. hij is immers wat zwaarder en groter. maar goeie schokbrekers er onder doen het halve werk al voor je. op het rechte stuk zal je op je div veel het achterlicht van de FJR zien, en heeeelll snel kleiner zien worden O-) .

Snelheid is trouwen betrekkelijk he. Meter geeft al snel mooiere waardes aan dan er echt gereden wordt. Maar dat geld voor alle tellers. zelf op Duitse autobaan 225 (moets weer afremmen ander ging nog wel ff door) op de teller gehad, navigatie geeft dan 207 aan.
De FJR heeft echt genoeg vermogen. Bij de korte bochten is dat even wennen. Hij pakt snel op.

Voor wat betreft de snelheid: heb ooit gehoord dat iemand 265 op de gps geklokt heeft. O-)
 
De FJR heeft echt genoeg vermogen. Bij de korte bochten is dat even wennen. Hij pakt snel op.

Voor wat betreft de snelheid: heb ooit gehoord dat iemand 265 op de gps geklokt heeft. O-)


ik niet iedergeval, en da's ruim over wat opgegeven wordt volgens mij. is dat niet een klein broodje aap verhaal?
 
Ik heb elke zondag dat ik moet werken wel eens extreme haast gheghe O-) _O-
Dan gaat het gas altijd wel effe lekker open..... :9
 
Bedank voor alle reacties.
Gaat niet perse om de topsnelheid. Maar het is goed om te weten dat je wat over hebt.

Mijn diversion is net een rijdende vibrator boven de 210. En voordat ik daar überhaupt opzit ben ik wel even verder. Haha en als ik snachts bij mijn vriendin vandaan kom en naar huis rijd gaat het gas er wel even lekker op hoor.

En zijn het ook een beetje betrouwbare motors?
En wat is de service interval? weer 6.000 of 10.000 Vind 6 altijd zo overdreven vaak bij een toermotor.
 
In het scherpe (lees haarspeldbochten) bochtenwerk, kan de FJR evt. wat minder meekomen tenzij je hem kent. Dan gaat hij net zo makkelijk er in en er uit met het rubber op de juiste plek. hij is immers wat zwaarder en groter. maar goeie schokbrekers er onder doen het halve werk al voor je. op het rechte stuk zal je op je div veel het achterlicht van de FJR zien, en heeeelll snel kleiner zien worden O-) .

Snelheid is trouwen betrekkelijk he. Meter geeft al snel mooiere waardes aan dan er echt gereden wordt. Maar dat geld voor alle tellers. zelf op Duitse autobaan 225 (moets weer afremmen ander ging nog wel ff door) op de teller gehad, navigatie geeft dan 207 aan.
In de haarspelden is de FJR idd niet super, maar in de vloeiende bochten (met die van mij, Hyperpro voorveren) is hij heerlijk!
 
En zijn het ook een beetje betrouwbare motors?
En wat is de service interval? weer 6.000 of 10.000 Vind 6 altijd zo overdreven vaak bij een toermotor.
Ja.
Onderhoudsinterval 10.000, eerste maal klepspeling afstellen controleren bij 40.000 km. Onderhoudskosten zijn bijna lachwekkend laag in mijn ervaring.

In de haarspelden is de FJR idd niet super, maar in de vloeiende bochten (met die van mij, Hyperpro voorveren) is hij heerlijk!
Geen problemen met haarspeldbochten, evenmin met vloeiende bochten, of wat voor bochten dan ook. Standaard veren hier, i.c.m. standaard voorgeschreven afstelling (berijder 1.83m en 67 kg, meestal met wat bagage). Gewoon een trekkende motor houden, en in het krappe werk even het achterremmetje erbij pakken does the trick.

full
 
Laatst bewerkt:
In de haarspelden is de FJR idd niet super, maar in de vloeiende bochten (met die van mij, Hyperpro voorveren) is hij heerlijk!


Heb ze voor en achter, heb hem allen ff moeten leren aanvoelen en niet geheel onbelangrijk, moeten durven laten gaan.
 
Ja.
Onderhoudsinterval 10.000, eerste maal klepspeling afstellen controleren bij 40.000 km. Onderhoudskosten zijn bijna lachwekkend laag in mijn ervaring.Geen problemen met haarspeldbochten, evenmin met vloeiende bochten, of wat voor bochten dan ook. Standaard veren hier, i.c.m. standaard voorgeschreven afstelling (berijder 1.83m en 67 kg, meestal met wat bagage). Gewoon een trekkende motor houden, en in het krappe werk even het achterremmetje erbij pakken does the trick.

[afbeelding]

Moet ik toch eens nalaten kijken. De voorrem komt er bij mij wel erg snel in hoor als ik de achterrem gebruik, en dan gaat hij weer recht op he. |( |( |( |( |( |(
 
Moet ik toch eens nalaten kijken. De voorrem komt er bij mij wel erg snel in hoor als ik de achterrem gebruik, en dan gaat hij weer recht op he. |( |( |( |( |( |(
Ook als de achterrem níet die voorste paar remzuigertjes zou bedienen, zou de motor zich oprichten als je de achterrem gebruikt. Dat oprichten, daar gaat het juist om, naast dat je de snelheid ermee regelt. Als je er hinder van ondervindt, dan heb je de motor in eerste instantie onvoldoende afgeschuint en/of moet je de motor nog verder onder je weg (blijven) duwen. Die onderste remzuigers vóór horen onmiddellijk mee te doen van zodra je de achterrem bedient, daar valt volgens mij niets aan af te stellen.

Door het hoge zwaartepunt valt de FJR dusdanig gemakkelijk de bocht in, dat je in eerste instantie de neiging hebt je ertegen te verzetten, omdat het voelt alsof het ding om zal gaan vallen. Maar zoals iedere motor heeft de FJR de hellingshoek nodig om soepel een korte draai te kunnen maken, en met gas + achterrem (+afschuinen + kijken) hou je de fiets stabiel en controleer je de hellingshoek (en richting). Dat de voorrem gedeeltelijk meedoet maakt niet uit, zolang je de rem alleen maar laat slepen.

Kwestie van vertrouwen - of zoals je zelf een post eerder reeds zei - de motor durven laten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ook als de achterrem níet die voorste paar remzuigertjes zou bedienen, zou de motor zich oprichten als je de achterrem gebruikt. Dat oprichten, daar gaat het juist om, naast dat je de snelheid ermee regelt. Als je er hinder van ondervindt, dan heb je de motor in eerste instantie onvoldoende afgeschuint en/of moet je de motor nog verder onder je weg (blijven) duwen. Die onderste remzuigers vóór horen onmiddellijk mee te doen van zodra je de achterrem bedient, daar valt volgens mij niets aan af te stellen.

Door het hoge zwaartepunt valt de FJR dusdanig gemakkelijk de bocht in, dat je in eerste instantie de neiging hebt je ertegen te verzetten, omdat het voelt alsof het ding om zal gaan vallen. Maar zoals iedere motor heeft de FJR de hellingshoek nodig om soepel een korte draai te kunnen maken, en met gas + achterrem (+afschuinen + kijken) hou je de fiets stabiel en controleer je de hellingshoek (en richting). Dat de voorrem gedeeltelijk meedoet maakt niet uit, zolang je de rem alleen maar laat slepen.

Kwestie van vertrouwen - of zoals je zelf een post eerder reeds zei - de motor durven laten gaan.


Probleem zit hem meer in het erg snel hard aangrijpen. Heb nu geprobeerd het pendaal wat lager te zetten. Had namelijk het gevoel dat ik mijn voet niet in rust op steppie kan/kon zetten (mensen achter mij vroegen regelmatig waarom ik afrem, terwijl ik niets deed), en als ik maar wat deed ging hij al remmen (te hard dus).
 
Probleem zit hem meer in het erg snel hard aangrijpen. Heb nu geprobeerd het pendaal wat lager te zetten. Had namelijk het gevoel dat ik mijn voet niet in rust op steppie kan/kon zetten (mensen achter mij vroegen regelmatig waarom ik afrem, terwijl ik niets deed), en als ik maar wat deed ging hij al remmen (te hard dus).


Rem klauw schoon maken, probleem over.
 
Aha, een quiz! *O*

Afstelling hoofdremcilinder? Rempedaal moet een vrije slag hebben, en de hoogte van rempedaal moet juist zijn afgesteld t.o.v. voetsteun, dat kun je afstellen :Y

full


Rempedaal juist op de as monteren (stipjes op as en pedaal uitlijnen), daarna de juiste hoogte instellen bij de hoofdremcilinder: uiteinde rempedaal moet 42 mm lager staan dan de voetsteun.
full


full


[kom maar op met dat koffiezetapparaat... :+ ]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan