Yamaha FJR deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jouw vraag was: is een slap karkas een nadeel?

Nee, dat is het niet persé, en ik zal proberen dat toe te lichten. Een slappe flexibele band kan een minder stabiel gedrag vertonen, maar dat is niet evident. Evenmin is het evident dat een slappe band een minder stabiel bochtengedrag oplevert, zoals eerder werd geroepen.

Een flexibele band kan zich beter vormen naar de ondergrond, dat zei je zelf al, en dat klopt. Vervelend wordt het als vorm (etc.) in onvoldoende mate blijft behouden. M.b.t. het probleem en de oplossing waar het eerder over ging: sterkere wangen geven een betere stabiliteit rechtuit, omdat de uitlijning van het contactoppervlak t.o.v. de velg (en feitelijk de hele motor: het zwaartepunt) beter behouden blijft. Rechtuit doet dat ertoe, en het positieve effect zul je dus merken bij het met hogere snelheid rechtuit rijden (en i.c.m. verkeerde/zware belading zoals ik eerder schreef), en juist minder of niet in bochten.

In bochten kun je daarentegen verschillen waarnemen in de snelheid waarmee de band zich naar de ondergrond vormt (of reacties in het rijwielgedeelte verwerkt). In extremis merk je gripverlies doordat de band daar niet snel genoeg in slaagt. Verder doet het er in bochten veel minder toe waar het contactoppervlak zit t.o.v. het gezamelijke zwaartepunt motor + rijder, zolang de vorm van het contactoppervlak maar klopt met de richting van de krachten die (in functie van o.a. snelheid en bochtstraal) op de band inwerken.
Die vorm wordt mede bepaald door b.v. de hoek waaronder koordlagen zijn geplaats i.c.m. stijfheid/soepelheid van wangen en loopvlak, maar ook het profiel. Als je met een FJR last hebt van instabiliteit in bochten, dan is er meestal iets anders aan de hand (bandenspanning, vering/demping, belading, ...), omdat je zelfs met sportbanden nog heel goed met een FJR kunt rijden.

De keerzijde van een flexibele band is dat - afhankelijk van rijstijl - de temperatuur sneller dan verwacht boven het bedoelde werkgebied kan uitstijgen, en dan heb je een probleem. Afhankelijk van de samenstelling van de band ("compound", maar dat is onvolledig, vandaar tussen aanhalingstekens) is dat probleem tijdelijk of permanent. In dat laatste geval kun je de band weggooien, terwijl je misschien nog vele millimeters profiel over hebt.

Grip staat in belangrijke mate in functie van puntbelasting. Dus als je het contactoppervlak band/ondergrond vergroot, zal de belasting evenredig moeten toenemen om de grip gelijk te houden. Een grotere dan evenredige toename van belasting kan meer grip tot gevolg hebben, het omgekeerde is ook waar. Geometrie, demping en rijstijl zijn hierop sterk van invloed, en de banden moeten daarmee samenwerken.

Voorbeeld van hoe dat zo'n beetje samenwerkt: een BMW S1000RR heeft in neutrale toestand al nagenoeg geen negatieve veerweg. Resultaat: bij pakweg driekwart acceleratie kan het achterwiel niet meer uitveren, en zal de achterband moeite hebben om oneffenheden in de ondergrond te verwerken. Die motor heeft dus een soepele band nodig (liefst met een heule zachte compound) om daarvoor te compenseren, én eentje die overweg kan met de hoge temperaturen die na verloop van tijd zullen optreden. Alternatief vergroot je de negatieve veerweg, bijvoorbeeld d.m.v. het verlagen van de veervoorspanning achter. Maar helaas, dat beïnvloedt de geometrie nadelig, en dan moet je de voorzijde verlagen, terwijl je dat om andere redenen eigenlijk niet wilt.

Waarom dit voorbeeld? Simpel: je moet er iets harder voor werken, maar ook een FJR kun je volledig uit de veren trekken onder volle acceleratie, en als dat je rijstijl is dan wil je dus juist een soepele - of zo je wilt: een slappe - band.Ik gaf in eerste instantie al aan dat niet te weten, maar te vermoeden dat e.e.a. lag aan de constructie van de band. Dan denk ik i.h.b. aan de koordlagen, en de gevolgen hiervan voor de resulterende contact patch. Iets anders kan ik ook niet bedenken, anders dan compound. Maar dan zou ik onder hellingshoek een overeenkomstig verschil verwachten, en dat was er juist niet.Dat was duidelijk, en die wijt ik dus meer aan massa i.c.m. rijwielgedeelte, eventueel bandenspanning, en ik gaf aan welke invloed rijstijl en zithouding hierop hebben.Inderdaad, waarvoor excuses als je er heel erg mee zit. Het is imo echter niet neerbuigender dan steeds maar weer te suggereren dat iemand die niet in banden handelt, of anderszins iets probeert te nuanceren, niet weet waar-ie het over heeft. In ieder geval probeer ik zaken in context te plaatsen en toe te lichten, i.p.v. te roepen dat alle slappe banden instabiliteit in bochten tot gevolg hebben. Dat is namelijk niet per definitie waar, en dus informatie waar niemand iets aan heeft, sorry, en een spoedig herstel gewenst.
Ik reed er meer: zowel kilometers als motorfietsen, lekker puh :+
Een prima posting! Ik ben het trouwens in hoofdlijnen met je eens.
Ik heb nooit willen voordoen dat ik meer kennis heb over motorfieten of banden dan alle andere gebruikers, hoogstens meer dan de gemiddelde ervaren gebruiker.

Even terugkomend op de MPR2: de belangrijkste reden waarom Michelin de MPR3 als beter dan de MPR2 positioneerde was de verbeterde stabiliteit door een verstevigd karkas. De volgende maand te verwachten MPR4 zou volgens de eerste berichten weer wat stijver worden, maar die heb ik nog niet zelf in handen gehad.

Dat veel instabiliteitsproblemen veroorzaakt worden door de motor, en niet door de banden klopt. Maar daarom lijkt het mij juist verstandig om een band te nemen die dat compenseerd in plaats van een band die dat niet doet.

Gefeliciteerd met het feit dat je meer kilometers gereden hebt dan ik, dat kan alleen maar leuk zijn geweest (anders zou je het niet doen). Geen idee of je meer motorfietsen bereden heb dan ik. Zelf heb ik er 14 gehad, en honderden verschillende modellen bereden (de meeste korte stukjes). Ik twijfel niet aan jouw ervaring, alleen aan een deel van jouw uitleg.
 
Hmm...leer hier in een paar posten meer dan dat ik in een middagje surfen op het internet doe.
Heb zelf de Bridgestone T30 GT ....ben niet zo'n bochtenpiloot als DucBMW...en heb ook niet op zoveel motoren gereden als Super Blackbird,
Kan verder niet zo'n mooi verslag maken als DucBMW dus ga op mijn eigen ervaring af. ;)
Heb altijd Michelin's onder de motor gehad en die bevielen me ook prima maar wilde na wat testen van de Bridgestone T30 GT eens kijken hoe die rijden.

Thanks allebei voor de mooie uitleg. :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Schadevrij gaat niet meer lukken.

Eergisteren een aanrijding gehad, FJR in puin, pols gebroken, verder gelukkig alleen wat spierpijn.

Ik reed op een voorrangsweg, ik zag dat een auto rechts stilstond te wachten totdat mijn rijbaan vrij was. Op het moment dat ik in de buurt ben van die auto ben, begint deze vol op trekken en schuift zichzelf 1 meter voor mijn motor. Ik kon niet meer uitwijken en heb de remmen vol ingetrokken, maar met zo'n afstand mocht het niet baten.

Ik ben waarschijnlijk over de motor en over de auto heen gevlogen, het enigste dat ik van de klap kan herinneren is dat ik plotseling op de grond lag met de fjr in elkaar gevouwen naast mij.

De auto is 10m doorgereden, daar gestopt en heeft verder wel goed geholpen, schuld bekend etc. Heeft mij totaal niet gezien.. Als je een FJR niet ziet met dikke koplampen dat had zwaailichten ook niet geholpen..

De auto wou volgens mij in 1 beweging en over mijn rijbaan en over de vrij brede middenberm zo oversteken naar de andere rijbaan. Dus die zat natuurlijk overal naar te kijken behalve de rijbaan die ze als eerste overstak.

Ik moet nog een schadecalculatie krijgen, maar met een totaal verbogen voorvork, het dashboard was vrijwel ontploft is, koplampen hangen eruit, spatborden en al het plastic lag bezaaid over de weg, hoop ik op totalloss. Zelfs als ik hem laat repareren, kan ik hem nooit voor een normale prijs later verkopen.

FJR 3 maanden geleden gekocht, FJR1300A 2007 versie met ong. 30k kilometers, elec. windscherm en handvatverwarming. Als 22 jarige een klap geld wat nu nog maar afwachten is wat ik ervan terugkrijg.

Ik ben zelf ook allrisk verzekerd (120 euro per maand ...)

Maar is zien wat het wordt.

Eerst waarschijnlijk 6 weken niet werken, wo examens moet ik maar doorschuiven.. Met de rechterpols in het gips is kerst ook rot..

Maar goed, ik wens jullie in ieder geval wel fijne feestdagen en een schadevrij 2014 :X
 
Jij ook fijne feestdagen en de rest ook die op dit forum komen , allemaal een fijne kerst en oud en nieuw.
Sterkte met de schade afhandelingen etc etc
 
Schadevrij gaat niet meer lukken.

Eergisteren een aanrijding gehad, FJR in puin, pols gebroken, verder gelukkig alleen wat spierpijn.
Klote, beterschap gewenst.
Ik ben net herstellende van een ongeval, dus ik weet wat je nog moet doormaken.
De motor is minder belangrijk, zorg eerst maar dat je weer 100% fit bent.
Is het je prevalerende pols, of degene die je minder gebruikt?
 
Het is mijn rechterpols en ik ben inderdaad ook rechts. Als programmeur zijnde heb ik hem hard weer nodig. Maar goed, ik moet er eerst maar aan wennen alles met links te doen.

De motor maakt inderdaad weinig uit. Blijvende schade aan de pols moet ik niet aan denken '(
 
Schadevrij gaat niet meer lukken.

Eergisteren een aanrijding gehad, FJR in puin, pols gebroken, verder gelukkig alleen wat spierpijn.

Ik reed op een voorrangsweg, ik zag dat een auto rechts stilstond te wachten totdat mijn rijbaan vrij was. Op het moment dat ik in de buurt ben van die auto ben, begint deze vol op trekken en schuift zichzelf 1 meter voor mijn motor. Ik kon niet meer uitwijken en heb de remmen vol ingetrokken, maar met zo'n afstand mocht het niet baten.

Ik ben waarschijnlijk over de motor en over de auto heen gevlogen, het enigste dat ik van de klap kan herinneren is dat ik plotseling op de grond lag met de fjr in elkaar gevouwen naast mij.

De auto is 10m doorgereden, daar gestopt en heeft verder wel goed geholpen, schuld bekend etc. Heeft mij totaal niet gezien.. Als je een FJR niet ziet met dikke koplampen dat had zwaailichten ook niet geholpen..

De auto wou volgens mij in 1 beweging en over mijn rijbaan en over de vrij brede middenberm zo oversteken naar de andere rijbaan. Dus die zat natuurlijk overal naar te kijken behalve de rijbaan die ze als eerste overstak.

Ik moet nog een schadecalculatie krijgen, maar met een totaal verbogen voorvork, het dashboard was vrijwel ontploft is, koplampen hangen eruit, spatborden en al het plastic lag bezaaid over de weg, hoop ik op totalloss. Zelfs als ik hem laat repareren, kan ik hem nooit voor een normale prijs later verkopen.

FJR 3 maanden geleden gekocht, FJR1300A 2007 versie met ong. 30k kilometers, elec. windscherm en handvatverwarming. Als 22 jarige een klap geld wat nu nog maar afwachten is wat ik ervan terugkrijg.

Ik ben zelf ook allrisk verzekerd (120 euro per maand ...)

Maar is zien wat het wordt.

Eerst waarschijnlijk 6 weken niet werken, wo examens moet ik maar doorschuiven.. Met de rechterpols in het gips is kerst ook rot..

Maar goed, ik wens jullie in ieder geval wel fijne feestdagen en een schadevrij 2014 :X
Nog een slachtoffer van een verkeerd uitgevoerd manoeuvre dus.
Sterkte met herstel.
 
Vanmiddag omstreeks 14:45u A12 richting Zoetermeer, andere kant van de snelweg ter hoogte van de Zoetermeerse golf baan stond een FJR (volgens mij) met aan de linke kant flink wat schade en het voorlampje brandde nog. De motorrijder liep op dat moment net achter de bescherming, hij zag er redelijk goed uit..........iemand van hier??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan