Yamaha FZ6 winterproject

erwinlohuis

Rookie
15 apr 2014
26
0
Project list:
Frame Coaten
Velgen Coaten
Blok spuiten
Kleine onderdelen spuiten
Ketting / Tandwielen
Voorpoten spuiten
Uitlaat spruitstuk poetsen
Oliefilter
Luchtfilter
Olie
Leovince met silencers
Rode remleidingen voor en achter
Voor knipperlichten flush mount
Achterlicht geïntegreerde knipperlichten
Angel Eyes voor
Kappen spuiten
Stickers laten ontwerpen / opplakken
Remhendels
Standaard en bok laten coaten
Rem / Koppelinshevel coaten
Handvatten



Goedenavond beste mede forum leden,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum en heb eigenlijk nog niet veel gepost, en zou me eigenlijk moeten voorstellen.

Mijn naam is zoals mijn username al vermoed Erwin en ik kom uit het prachtige Losser en heb sinds ongeveer een jaar mijn motorrijbewijs, na jaren op een crosser te hebben gezeten

Mijn eerste aankoop was vorig jaar een XJ600 voor het grote bedrag van 300 euro, hier heb ik een tijdje met veel plezier op gereden. Maar vond het toch tijd worden voor wat nieuws.

Aangezien ik zelf of veel eten heb gehad of het in de familie zit, maar mijn lengte is 203cm en hierdoor is dus niet elke motor gangbaar.
Na een tijdje op internet rond te hebben gezocht viel mijn oog een FZ6 met de mooie uitlaat onder het zadel.

Lang via Marktplaats gekeken maar toch nooit iets gevonden wat compleet mijn smaak was dus dan maar zoeken naar een goedkopere en zelf opknappen.

Dit is hem geworden:

538e3e07f8a40e71e493810e9f26e94e_resized.JPG


Dit fietsje stond te koop voor 1950 met 44.000 km op de kop, met de opmerkingen dat er deftig mee door de pekel was gereden en hij achterstallig onderhoud had gehad.

Het klonk ons dan ook als een leuk projectje in de oren en vol goede moed deed ik zaterdag de gordijnen op en er lag een pak sneeuw van heb ik jou daar :r :r '(

Toch maar naar Brabant en vol vertrouwen de motor maar mee genomen zonder te hebben gereden.

Eenmaal thuis meteen op de brug:

20150124_143922_resized.jpg


Na een uur of 3 sleutelen hadden we het volgende resultaat.

20150125_150945_resized.jpg


Opzich ging alles vrij makkelijk los, maar de uitlaat bouten waren door de pekel zodanig aangetast dat er 2 draadeindes zijn afgeknapt |( Nouja motor vandaag weg gebracht naar een bevriend garagehouder en hij gaat er nu overmaatse moeren oplassen en dan kijken of de draadeindes los willen. Kunnen ze meteen even de klepspeling en seals nakijken omdat er een beetje smurrie op de inlaatkleppen lag.

Tevens was de achterveer niet te verwijderen, deze zit met een busje zo vast in het frame dat het niet te doen was. WE hebben geprobeerd met een brander en met koudijs maar geen beweging in te krijgen. Op het laatst hebben we een stukje van de zijkant van de bus afgeslepen zodat sleutel 15 erop kon en er eindelijk beweging in kwam. Na een boel gevloek en gescheld kwam hij toen los.

Nadat we alles kaal hadden tot op het frame hebben we deze ook maar even gedemonteerd en dit was het resultaat afgelopen zondag:

20150126_185136_resized.jpg


Inmiddels hebben we het blok gereinigd omdat ik hem in de zwarte motip engine paint ga zetten. Hoop dat dit een beetje dikke lak is want er zitten allemaal kleine puntjes in het aluminium door de pekel. Maar een keertje vaker spuiten is ook geen probleem.

Gister ben ik begonnen met het uitlaatspruitstuk te schuren omdat deze ook flink is aangetast. Na 2 dagen schuren en een lamme arm verder is dit het resultaat.

20150128_193654_resized.jpg


Niet heel mooi, dus ik breng deze morgen maar even naar de straler want hij is zo aangetast dat schuren gewoonweg niet gaat.

Al met al hebben we de volgende dingen al gedaan:
- Motor gedemonteerd
- Frame en velgen naar de coater gebracht (volgende week weer)
- Kappen naar de spuiter
- Motor weg gebracht *O*


Nu heb ik nog wel aantal vragen voor jullie.
- Heeft iemand een tip om een gestraalde uitlaat mooi te houden ?
- En welke uitlaat vinden jullie vet bij een FZ6 mijn voorkeur gaat nu uit naar een Akra maar hoor graag jullie mening.

Oohja en voordat ik het vergeet, de volgende motor is mijn inspiratie bron en deze kleuren zal hij dan ook precies gaan krijgen alleen wel met de originele FZ6 kappen.

Yamaha%20FZ1%20Abarth%20Assetto%20Corse%20%20%203.jpg


Ik ben heel benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden.

Gr. Erwin
 
Laatst bewerkt:
Nog niet heel erg veel reacties maar ik ga toch tevreden door met doorschrijven.

Het motorblok is inmiddels weer van de garage waar ze alle draadeinden eraf hebben gehaald en overal nieuwe op hebben gezet.

Verder ben ik toch maar zelf verder gegaan met het schuren van de uitlaat en het polijsten, wat een rot werk was dat.

20150202_174548_resized.jpg


Zoals je kunt zien is hij niet helemaal perfect omdat er gewoon beschadigingen opzitten, misschien deze zomer maar even laten stralen en weer opnieuw beginnen.

We zijn ook begonnen met het spuiten van het blok zoals je op de volgende foto's kunt zien.

20150131_134634_resized.jpg


20150131_154206_resized.jpg


Voor het blok heb ik allemaal nieuwe boutjes bested aan de buitenkant zodat we een zwart blok krijgen met rvs kleur boutjes.

Als het goed is krijg ik aankomende woensdag het frame weer van de coater, dus er zal dan ook snel weer een update komen.

Gr. Erwin
 
Altijd mooi om iemand te zien die een misbruikte motor een nieuw leven geeft :}
Frame komt terug van de coater, maar gaat het alleen om de topcoating of krijgt ie ook nog een andere kleur?
Qua uitlaat smoelt een Laser mijns inziens wel mooi met 4 einddempers, maar je moet ervan houden:
IMG_1865.JPG

(Op jouwbuis klinken ze wel een beetje metalig, wel even iemand om praktijkervaring vragen.)

Akra uitlaten vind ik persoonlijk wat minder smoelen op de FZ6...
Je hebt een motor met mooie, moderne lijnen met 2 saaie kanonnen onder de kont :N
maxresdefault.jpg


Kwalitatief is het natuurlijk topspul, dat geef ik wel toe. Maar esthetisch gezien vind ik dat er mooiere zijn.


De uitlaatbochten zijn trouwens best mooi geworden, op de foto kan ik geen beschadigingen zien hoor! Zou 'k zelf ook eens moeten doen O-)

In ieder geval veel succes met de werkzaamheden *O*
 
Het frame word zwart gecoat en de wielen goud net zoals op de voorbeeld foto.

Bedankt voor je reactie, welke uitlaat vind jij mooi als ik vragen mag ?
 
Het frame word zwart gecoat en de wielen goud net zoals op de voorbeeld foto.

Bedankt voor je reactie, welke uitlaat vind jij mooi als ik vragen mag ?

Ik zou zelf voor de lasers gaan, 1 uitlaatpijp per cylinder vind ik zelf mooi staan, maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Op m'n eigen motor (Honda Firestorm) gebruik ik Leovince, bevallen prima! Voor de FZ6 zijn die ook wel :9~
187561-4.jpg


Qua looks zou ik zeggen:
1 Laser Xtreme
2 Leovince Evo II
3 Akrapovic

Ik zou voor de Lasers nog wel even naar praktijkervaring met de FZ vragen hier op het forum, op internet klinkt ie een beetje blikachtig.
Wel mooi dat je het frame zwart gaat coaten, dat doet zo'n beetje iedere motor 5 jaar jonger lijken :Y
Ben wel benieuwd hoeveel je daarvoor kwijt bent, wil het zelf ook een keer doen.
 
Laatst bewerkt:
Een kleine update over de werkzaamheden.

2 weken geleden heb ik het frame al naar de coater gebracht en die zou hem binnen een week klaar hebben. Helaas werd ik steeds maar niet geinformeerd en na herhaaldelijk bellen werd mij continue beloofd dat hij afgelopen vrijdag klaar zou zijn. Donderdag avond kreeg ik telefoon dat ze het druk hadden en dat ik nog maar 2 weken moest wachten.

Ik ben toen redelijk uit mijn vel gesprongen en heb alles opgehaald zonder een woord te zeggen.
Nu scheelt het dat in dit wereld dorp (Losser) nog een 2e coater zit die toevallig de buurman is van de eerste coater.

Dus coater 1 kon vanuit zijn kantoortje zien dat ik alles naar de buurman bracht, opzich zorgde dat wel voor een voldaan gevoel.

Aangekomen bij Diss coating werd ik direct enthousiast ontvangen en had ik echt het gevoel dat de mensen het werk echt met liefde deden en een stuk voorzichtiger omgingen met de toch wel kwetsbare onderdelen. Ik kreeg direct allerlei stalen te zien en ze vonden het echt leuk om mee te werken aan dit project. Helaas voor mij was het hier ook erg druk en zit er ook een levertijd op van 1 tot 2 weken maar hij heeft me beloofd dat het dan ook klaar was.

De prijs voor het coaten is 225 euro.
Hiermee is het frame en alle delen aan het frame zwart gecoat
2 velgen goud gecoat
En het stuurtje rood.

Al met al 2 weken gewacht, maar nu een stuk beter gevoel bij de 2e coater.

Over de uitlaat ben ik nog steeds aan het twijfelen, ik vind de laser toch niet echt bij dit project passen en de akra is idd erg lomp.

Ik heb op internet gezocht en vind de two brothers uitlaten erg vet, klinken heel donker. Ook vind ik de leovince uitlaat goed klinken maar vind ik het design weer een beetje minder.

Misschien voor de prijs de leovince kopen en zelf modden.
 
Laatst bewerkt:
Leuk he, bedrijven en klantcontact :Z
Goed om te zien dat het nu in ieder geval in goede handen is!


Two Brothers zijn inderdaad de meest "lekkere-maar-toch-nog-legale" uitlaten op de markt, en ze zien er strak uit voor de FZ6 :o Bij Bolski zitten ze tussen de 800 en 1000...

Mivv is trouwens in de aanbieding: 600 euro voor deze ploffers:
$_85.JPG


En er is iemand die de standaard uitlaten voor je aanpast voor maar 85 piek:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Qua uiterlijk vind ik de standaard uitlaten ook helemaal niet verkeerd, dus dit bespaart wel lekker :Y (Ik weet alleen niet of dit gevolgen heeft voor je E-keur. "Duitsland" :X )

Benieuwd wat het gaat worden!
 
Laatst bewerkt:
Daar zijn we weer met een nieuwe update.

Zoals de vorige keer vermeld was ik niet erg tevreden over de eerste coater en heb ik alles met best veel agressie naar de 2e coater gebracht.

Nu kreeg ik afgelopen week telefoon dat het coat werk klaar was, en dit al binnen een week. Het coatwerk is echt super vet geworden en alle credits gaan dan ook naar Diss Coating in Losser.

Zijn richtprijzen zijn ongeveer 50 euro per velg en 150 euro voor een frame. Het is echt een aanrader om hier heen te gaan.

De velgen:
20150211_185400_resized.jpg


Van de rest van het frame na het coaten heb ik niet echt fatsoenlijke foto's omdat mijn telefoon het af en toe laat zitten.

's Avonds zijn we direct begonnen met het complete frame weer te assembleren en de motor erin te zetten.

20150212_214800.jpg


Alles liep vrij goed alleen met het monteren van het tandwiel kwamen er achter dat de nieuwe nooit gaat passen. Had deze via eBay besteld en er stond bij dat ze op de FZ6 zouden passen maar niet dus. Maar een mailtje gestuurd maar dit stagneert voor nu nog wel even de definitieve montage van de achteras.

20150213_202447.jpg


We hebben maar weer het oude tandwiel erop gezet maar hier past de nieuwe ketting weer niet op :r :?

Achja op het moment staat hij er zo bij.
20150213_210554.jpg


Morgen gaan we hem verder afbouwen op de kappen na, dit gaat nog wel een tijdje duren aangezien de spuiter het super druk heeft.

De bedoeling is eerst om hem af te bouwen met de originele onderdelen en daarna over te gaan op mooie glimmende vervangingsdelen. Op deze manier sluiten we uit dat eventuele storingen in vernieuwde elektronica zit of hij slecht gaat lopen door bijvoorbeeld een uitlaat en luchtfilter.

Op deze manier is de kans op beschadigen wel groter, maar de kans op een volledig werkende motor wel groter.

Ik heb in de openingspost ook een soort project list gemaakt van dingen die nog moeten gebeuren, deze zal ik continue aanpassen als er iets verandert.

Ik hoop intussen ook een keer op iets meer reacties haha, oohja en morgen zal ik ook is fatsoenlijke foto's maken.
 
Laatst bewerkt:
Best grappig dit project. Ik heb zelf ook zo'n Fazer (doch iets meer blauwgrijs ipv blauw), maar eerlijk gezegd vind ik het nogal meevallen met de pekelschade. Ja, die uitlaat heeft natuurlijk flink te lijden van pekel. Dat houd je volgens mij ook niet mooi. Of je moet em in een glazen kooitje zetten.
Toen ik mijn Fazer in de winterstalling zette (ik heb em net een paar maanden) en hem poetste viel mij op dat het gietwerk soms wat grof is. Niet iets dat de betrouwbaarheid aantast, maar voor perfectionisten is daar wel wat te verbeteren.

Edoch, ben ik niet zo'n perfectionist. Het is belangrijk dat de motor lekker rijdt en betrouwbaar is. Roesten doen uitlaten meestal toch van binnenuit, dus je kan lakken aan de buitenkan wat je wil, maar het meeste brandt er toch weer af en het geeft niet echt de bescherming die je nodig hebt.
 
:} Good busy! :Y

Uitlaten is een kwestie van smaak, ik heb zelf Leovince Evo II in carbon, maar Mivv is ook een aanrader. Ik weet alleen niet of die ook voor jouw model bestaan.

Mooi om te zien dat je motor een geupgrade tweede leven krijgt! ;) Vooral veel foto's posten! :9
 
Laatst bewerkt:
:} Good busy! :Y

Uitlaten is een kwestie van smaak, ik heb zelf Leovince Evo II in carbon, maar Mivv is ook een aanrader. Ik weet alleen niet of die ook voor jouw model bestaan.

Mooi om te zien dat je motor een geupgrade tweede leven krijgt! ;) Vooral veel foto's posten! :9


de mivv zijn ook voor de fz6 beschikbaar, heb ze er zelf onder zitten en bevallen prima.
 
Zijn we weer,

Gisteren zijn we bezig geweest om eigenlijk alles er weer op te zetten voordat alles van de spuiter weer komt. Het spuitwerk laat nog wel even op zich wachten dus dit is voor nu even de laatste update.

Het is al definitief dat er een Two Brothers uitlaat komt omdat deze toch vet klinkt en de kleuren hier echt bij passen.

Vandaag ben ik ook bij de sticker boer geweest om de Abarth stickertjes en de tanksticker te laten maken, dit word vervolgd.

20150216_160722.jpg


20150216_160728.jpg


20150216_160734.jpg


20150216_160738.jpg


Zoals eerder vermeld kan het spuiten nog wel 3 weken duren, en we zijn van plan om de gehele motor eerst standaard in elkaar te zetten en dan later de optische verbeteringen te gaan doen.
 
Je bent de middenbok, voetrem, schakelpook, koppeling- en remhandle en de radiateurcovers vergeten mee te nemen naar de coater. 8-). Ik (we) hoop(en) op (een) reactie(s). :P
 
Radiateurcover komt er eentje voor van ebay met uitgesneden fz6 logo. Standaard en middenbok gaan deze week naar de coater. Rem en koppelingshendel ga ik bestellen via ebay. De voetpedalen weet ik nog niet goed wat ik er mee moet. Ik vind de originele niet heel erg mooi maar ben nog geen vervangingsdelen tegen gekomen. Misschien iets zelf maken.....
 
Heb nog een beetje onderzoek gedaan naar de voetpedalen en heb het volgende gevonden:

54508d1407168264-fz6-danmoto-rearset-install-danmoto-l-s-jpg


Denk wel dat deze het gaan worden, maar mijn geldboompje krijgt toch ook een beetje last van de herfst en langzaam vallen alle blaadjes eraf ;) Nog maar even wachten dus, aangezien dit ook nog op het laatst kan. Ik heb ze wel even bij in de openingspost gezet.

Vandaag nog wel rode remleidingen besteld voor zowel voor als achter en een nieuw Hifiltro oliefiltertje.

Als het goed is komt deze week ook mijn nieuwe goede tandwiel, alleen nu wil ik de moeren ook vervangen maar weet iemand welke treksterkte deze hebben of kan ik ze gewoon vervangen voor standaard stalen moeren ?
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of je een werkplaatshandboek hebt, maar daar staat zoiets meestal wel in vermeld.
Moeren van kettingwielen zijn meestal m10 metrisch fijn (M10 X 1.25). Je kan bij de fabory in Hengelo langsgaan voor deze moeren en met een nylon lock zodat ze niet los gaan. Of deze moeren zonder nylon lock en de schroefdraad borgen met loctite. Gewoon de oude moer even meenemen.
 
Thx Dozo,

Ben vandaag maar is bezig geweest met Photoshop, zoals is te zien zuig ik er nogal in maar het idee is duidelijk. Laat even weten of hier nog op of aanmerkingen op zijn zodat er nog enige aanpassingen kunnen worden gedaan richting de spuiter.

Shadow.jpg
 
Laatst bewerkt:
Unieke kleurstelling voor een FZ6! :Y I like! Rode streep ook in de tophalf doortrekken.
Alleen die voorvorkpoten kleuren er niet echt goed bij. :N Matzwart een optie?
 
Laatst bewerkt:
Unieke kleurstelling voor een FZ6! :Y I like! Rode streep ook in de tophalf doortrekken.
Alleen die voorvorkpoten kleuren er niet echt goed bij. :N Matzwart een optie?

My 50ct: mee eens, het rode ook in de tophalf doortrekken en doe eens gek: spuit de spiegels in de rode kleur mee, lekker anders.

en idd matzwarte vorkpoten net zoals het frame.
 
Laatst bewerkt:
My 50ct: mee eens, het rode ook in de tophalf doortrekken en doe eens gek: spuit de spiegels in de rode kleur mee, lekker anders.

en idd matzwarte vorkpoten net zoals het frame.

Poging 2, de voorpoten zijn op dit moment vrij geel maar ik ze laat ze ohlins goud spuiten net als op het FZ1 plaatje boven op de post. Het is ook maar een photoshop he, kleuren zijn in het echt wel iets anders ;)

Brand maar is los.....

Motor%20photoshop%202.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan