Bedankt, heb hem vandaag nog even eruit gehad, hij startte meteen, ben na een half uur rijden even een 10 minuten gestopt, toen startte hij ook.
Ben naar huis gereden, hem uitgezet en na ongeveer 30 minuten nog eens geprobeerd en toen pakte hij dus weer niet.
Bougies zijn recent vervangen.
Paul: nee, tijdens het rijden heeft hij geen problemen, niets raars aan te merken.
martell: bedankt voor de tip!
Klinkt toch dat het alleen niet doet bij een echt warme motor.
Neerslag van de benzine dampen, in dit geval starten met een streep gas, dan floept hij zo weer aan.
Deze suggestie klinkt helemaal zo gek nog niet. Wanneer er benzinedampen neerslaan op je cilinderwanden lost de oliefilm op, waardoor de motor compressie mist en dus niet aan wil slaan. Start je dan langer door wordt de oliefilm weer aangemaakt en zal de motor uiteindelijk aanslaan. Althans bij een carburatie motor, bij een injectie blijven de injectoren benzine inspuiten en zal er alleen maar nog meer benzine tegen de wanden aanslaan.
Bij carburatie wordt de brandstof aangezogen door de neerwaartse slag van de zuigers wanneer de inlaat klep open staat, heb je geen oliefilm, zal die onderdruk erg slecht zijn en duurt het eventjes.
eerste keer dat ik lees dat de olie vervangen moet worden bij slecht startende motor
Ik had hier dit jaar volgens mij #@$%#@#$% last van bij het starten van mijn motor na de winterstop (2 maandjes maar).
Bij de eerste keer proberen te starten had ik compressie, alles klonk normaal. Maar hij wilde niet aanslaan. Bij de tweede keer starten draaide mijn startmotor ineens met hogere toeren. De compressie was weggevallen. Fuuuuck, dacht ik.
Maar goed, toch doorgestart. Daarna nog de motor proberen aan te duwen. Na heen en weer door de straat was ik kapot. Motor weer neer gezet en weer starten. En ja, eindelijk plop-plop- plop-plop plop-plop braddap braddap braddap braddap vroeppeppervroeppeppervroeppeppervroemvroepvroemvroepvroemmmmmmmmm!
Daarna rustig warmgereden. Hij haalde de 270, dus weinig mis met de compressie.
Maar hoe los je dit op? Dan moet je er achter zien te komen (als dit ook echt de oorzaak is) waarom bij een rit van een bepaalde tijd die benzine die oliefilm op laat lossen. De meest voor de hand liggende verklaring zou kunnen liggen aan vervuilde olie, olie die te lang zit, kan teveel benzine bevatten, dat verklaart dan ook waarom je er bij een koude motor (of na 10 minuten) geen last van hebt. Dan is de olie nog koud/lauw en zal de benzine er niet uit verdampen. Rij je 30 minuten of langer, dan is de olie heet, en dan slaat de benzinedamp uit de olie tegen je cilinderwand aan, waardoor de oliefilm oplost en dus de motor onvoldoende compressie heeft.... Ehhh, volg je me nog?
Als je de moeite neemt om de rest ook te lezen, snap je het misschien