• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Yamaha Radian 600 bj 86 spanning valt weg

nurihan

Rookie
Lid geworden
3 jun 2021
Waarderingsscore
2
beste mensen,
heb een probleem met mijn motor, namelijk:
dagen geleden de motor uit de garage gehaald accu was leeg die is op de lader gegaan en was de volgende morgen geladen.
meteen gestart en gaan rijden
echter, het probleem.. de motor die valt uit letterlijk helemaal geen stroom. na een paar tellen weer stroom. starten en rijden.
alleen blijft et probleem nu herhalen..
kort samengevat: dan heb ik stroom en dan weer niet!
heeft iemand enig idee wat het probleem kunnen zijn??
dank alvast
gr. Nurihan

Beste eerst allle aansluitingen op accu controlen ( schoonmaken en op nieuw vastzetten)
Laat spanning meten ( verwacht 14.5 v )
accu spanning meten voor het starten (verwacht 12.6 v ) en tijdens het starten. ( minder dan 10 v niet best )

ja sorry, had ik er bij moeten zetten.
heb alles goed schoon gemaakt en gecontroleerd..
de accu is ook goed.
kan het de spannings regelaar zijn??

Killswitch, of jiffy schakelaar die sporadisch contact maakt? Welke motor is het trouwens en uit welk bouwjaar ect? of anders een fototje :t

ja sorry, had ik er bij moeten zetten.
heb alles goed schoon gemaakt en gecontroleerd..
de accu is ook goed.
kan het de spannings regelaar zijn??
De spanningsregelaar is niet de eerste die ik zou verdenken.
Meten is weten en de how-to is een goede handleiding.
Mijn eerste drie verdenkingen zijn een versleten contactslot, een kabelbreuk of een slecht contact van de hoofdzekering.

... gestart en gaan rijden
echter, het probleem.. de motor die valt uit letterlijk helemaal geen stroom. na een paar tellen weer stroom. starten en rijden.
Als ik het goed begrijp kun je ook vandaag of morgen de motor buiten zetten en starten. Blijft dan mooi lopen. Klopt dat?
Als je gaat rijden, hoe lang duurt het dan voor ie de 1e keer uit valt?
Als ie uitvalt, is er dan iets bijzonders, bijvoorbeeld dat je door een kuil of over een verkeersdrempel reed?
Als ie uitvalt en weer start, hoe lang duur het voor ie opnieuw uitvalt? Is dat 10 seconden, 5 minuten, half uur?
Valt meteen het hele dashboard uit, geen enkel controlelampje dat nog brandt?

De motor slaat af. Ook als ie stil staat en stationair draait.
het is verschillend. De ene keer na een paar sec. De andere keer na een paar min.
dus niet alleen bij het rijden.!
de accu was trouwens niet volledig leeg. En alles valt compleet uit. Totaal geen spanning meer.

De motor slaat af. Ook als ie stil staat en stationair draait.
het is verschillend. De ene keer na een paar sec. De andere keer na een paar min.
dus niet alleen bij het rijden.!
de accu was trouwens niet volledig leeg. En alles valt compleet uit. Totaal geen spanning meer.
Accu polen.
Massa verbinding.
Hoofdzekering.
Contactslot, of de stekkers daarvan.

Ook hier, op een Yamaha zit linksonder (meestal) een stekkerblok met een constante plus dat een verbinding naar het contactslot is. Ik heb al meerdere keren bij regenmotoren (doorrijders en buitenslapers) die stekkers gerepareerd. De rode draad heeft altijd spanning, ook met contact uit en is daarom erg vatbaar voor electrolyse. Check dat blokje, is het niet het gezochte euvel sluit je het iig uit

1622867637277.jpeg

heel erg bedankt heren voor de suggesties en antwoorden,
helaas nog niets kunnen vinden maar het heeft mij al enorm geholpen om dingen uit te sluiten
thanks!!
ps. laat het weten als het probleem gevonden is

heb inmiddels ook een afspraak voor de 22e bij een dealer..

Terug
Bovenaan Onderaan