yamaha rd250

Matt Mobylette

Die hard MF'er
26 nov 2007
335
0
Hallo,
ik ben me een beetje aan het orrienteren op het gebied van een oldtimer begin motor,
mijn keuze kwam uit bij een yamaha rd250 en honda cb350...

de grote favoriet is voor mij de yamaha rd250 vind ze er net iets leuker uit zien en natuurlijk doordat het 2takt is...

Nu is mijn vraag is het aan te raden dit als eerste motor te kopen? Waar moet ik opletten bij de aankoop?
Zijn er nog genoeg onderdelen te krijgen en tegen normale prijzen?
Motor revisie is dit makkelijk zelf te doen?

Ik heb inmiddels al aardig wat ervaring met het reviseren van zundapp blokjes dus weet wel het een en ander.... ook al vaker een zundapp gerestaureerd dus sleutelen is geen enkel probleem (vandaar ook de keuze voor een oldtimer)...

hoe zit het met de cilinders/zuigers? mochten die slecht zijn gewoon honen? en nieuwe zuigers zijn die zonder problemen uit te halen?

als ik het goed begrijp is de rd250 luchtgekoelde versie gewoon op 25kw verkrijgbaar?


alvast bedankt 8-) *O*

gr. marc




welke andere 2takt oldtimers zijn anders een alternatief?
 
Laatst bewerkt:
Of je koopt een 125 of 175 zundapp ;)
Blok is bijna hetzelfde als die bromfiets blokkies, maar allemaal wat groter en uit uitshimmen komt iets nauwkeuriger.
 
hey bart,

ik zoek toch iets meer vermogen in een motor.... :P en het 125cc spul word me veel te duur ;)
 
Okee je kent mij, maar ik jou??
Idd iets meer vermogen is leuk, maar zundapp is toch .....
Maarjaik vindt die yamaha RD350 niet met heel dat plastic maar de andere versie heel gaaf, maar ik weet niet of dat nog onder de 25kw valt
 
marcie van het zundapp forum ;)

kijk nog eens goed naar mijn avatar :P

jah die plastice versie vind ik ook niet mooi! gaat egt om het oudere model... de rd350 valt helaas niet meer onder 25kw... aangezien de rd250 al net op die grens zit!
 
Alle luchtgekoelde RD250's zitten netjes onder de 25kW. Maakt trouwens niet uit ook aangezien het vermogen bij die oude fietsen niet op kenteken staat :z
Bouw je er gewoon 350 cilinders op, heb je iets van 39pk standaard.

Voor welk type ga je?
De volgende zijn er gemaakt:
1973 RD250
1974 RD250A
1975 RD250B
1976 RD250C
1977 RD250D
1978 RD250E (niet in NL geleverd voorzover ik weet)
1979 RD250E/F (niet in NL geleverd voorzover ik weet)

De bouwjaren 1973-1975 zijn praktisch gelijk en 1976-1977 ook.
Blokdelen zijn bijna allemaal uitwisselbaar (met uitzondering van zijdeksels, maar je kunt wel complete blokken uitwisselen)
Ze hebben allemaal zo'n beetje 30 pk standaard.

De RD's hebben eigenlijk maar 1 zwak punt en dat is de verkrijgbaarheid van koolborstels. De rest kun je allemaal nog wel ergens krijgen voor weinig maar koolborstels zul je zelf moeten fabriceren, 2e hands monteren of een complete gecombineerde dynamo/ontsteking kopen van bv www.mz-b.de
Contactpunten kunnen eenvoudig vervangen worden door een Newtronics ontsteking of de eerdergenoemde gecombineerde dynamo/ontsteking.

PS: mijn eerste motor was een RD250C uit 76, gekocht voor 250 euro als ik me niet vergis. Er zaten wel wat dingetjes aan maar niets ernstigs, heb er nooit spijt van gehad.
Als je kunt kiezen neem dan een zoveel mogelijk origineel exemplaar, dan heb je minder problemen met gepruts van vorige eigenaars.
De voorremklauw (achter trommel bij de spaakwielen, gietwielen zelfde schijfrem achter) zit bijna altijd vastgerot na langere tijd stilstand.
Komt omdat het een gietijzeren klauw is met stalen zuigers zonder stofhoezen. Revisiesetje kost 36 euro bij de dealer. Remt wel heel goed als ie in orde is :}
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor die ouwe Rd's heb er ook diverse gehad..gegarandeerd een aandachtrekker.
Dappies ook leuk maar is weer een hype en die zorgt weer voor opdrijving van toch al hoge prijzen.
Maar een RDtje is goed te gebruiken voor woon/werk verkeer mits goed afgesteld.
Veel kennis ook hier en op het forum/RDclub enz.
MZllls,Rob.
 
bedankt! hier heb ik zeer zeker wat aan :cool:

dit neemt toch wel de laatste twijfels een beetje weg en ik denk dat ik toch voor een rd250 ga :) 2takt heeft toch net iets meer dan 4takt :D

wat zijn de koolborstels? verslijten die snel of wil dit wel eens snel problemen opleveren?

en dingens zoals pakkingen, tandwielen, rubbertjes enzo zijn die nog goed uit te halen? en zo ja waar??
 
Koolborstels zijn nodig voor het juist funktioneren van de dynamo.
De koolborstels zorgen voor contact tussen de sleepringen van de rotor, massa en de + ingang van de gelijkrichter.
Zonder koolborstels geen laadstroom. Gelukkig gaan ze wel aardig lang mee.

Alle andere onderdelen zijn goed te krijgen en voor redelijk prijzen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij www.roukama.nl. Er zijn nog veel meer bedrijven die onderdelen leveren, zie hiervoor even de linkspagina van www.rd350.nl
 
mijn dank is groot :}

als iemand een leuke rd250 te koop weet te staan dan hoor ik het graag! 8-) *D
 
Gewoon ff op marktplaats kijken of Ebay.de. Kan niet missen.
In Dld ook nog heel veel spul te krijgen. (nou ja, krijgen....) :$
:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan