Hoe is het begonnen. Een aantal jaren geleden het motortje gekocht als vader-zoon projectje. Eerlijkheidshalve heeft mijn vader het meeste gedaan, maar ik heb wel elk onderdeel in mijn handen gehad.
Allereerst de motor uit elkaar gehaald. Het zandstralen van de stalen delen als frame tank sparborden etc ging prima. Daarna kwam het glasparel stralen van de aluminium delen. Het hele blok goed afgesplakt. We gingnen stralen en de glasparel ging gewoon dwars door alle pakkingen en keerringen heen. Dat doe ik dus nooit meer. Alleen losse delen stralen maar nooit meer een heel blok. De glasparel zat in de lagers in het blok. De originiele Yamaha Koyo lagers bleken schrikbarend duur. Wij naar een universele lagerboer en voor ongeveer 100 euro alle lagers voor de hele motorfiets besteld. Zo kwam het dus dat we het hele blok uit elkaar hebben gehaald. Toen de boel toch open lag gelijk maar een top end revisie uitgevoerd. Met behulp van Jan Smit Powerparts, die heeft de cylinder gehoond en de kleppen geslepen en geschuurd. Dat bleek wel nodig. Een kilometerstand van 60k lijkt niet veel maar voor een eencylinder uit 1982 is dat geen gekke kilometerstand voor een top-end zo heb ik ook begrepen van een eencylinder specialist waar ik voorheen voor onderhoud kwam. Vervolgens een nieuwe zuiger met zuigerveren erin, een nieuwe nokkenas en nieuwe distributieketting en alle lagers uit het blok vervangen. Krukas en versnellingsbak waren nog goed.
Vervolgens de losse carterdelen geglaspareld net als de carburateur en andere aluminium onderdelen. De carterdelen cylinder en kop in de hittebestendige verf gesproten. Dat ziet er al een stuk frisser uit.
Zo kwamen we bij de kabelboom die hebbne we helemaal nagekeken. De velgen en naven waren eerst grijs maar ik koos nu voor zwart. Bij een CB750 specialist in de buurt heb ik de wielen opnieuw laten spaken. Vervolgens op twee nieuwe bandjes laten zetten. Voor de tank en spatborden heb ik gekozen voor een soort britisch racing green. Het originele zadel vond ik te lomp in verhouding tot de rest van de motor, dus er moest een los zadeltje opkomen. Het frame heb ik standaard gelaten, geen geslijp om er een chopper bobber tracker of ingekort sparbordje of wat voor modeverschijnsel van te maken.
Het begon allemaal met 60k op de teller. Na de revisie heb ik er tot nu toe 100km mee gereden.
Het resultaat zien jullie op de foto's. Roep maar wat jullie mening is.