Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Die van mij was ook een 'flip' motor; opkopen, niets aan doen en snel verkopen.
En soms heb je er mazzel mee.
 
Beste mensen,

Over 3 maanden hopen mijn zoon en ik mee te gaan rijden met de 500 Euro challenge, op onze FJ1200 en TDM850.
De FJ is al helemaal reisklaar, aan de TDM moet ik nog beginnen.

De reis gaat twee weken duren, we gaan naar de Alpen en we gaan kamperen.
Er moet dus enige bagage mee.
Voor de FJ heb ik al een fijne Krauser zijkofferset maar voor de TDM heb ik nog geen oplossing voor de bagage.
Het liefst zou ik een zijkofferrek hebben maar die zijn erg lastig te vinden.

Dus vandaar hier mijn vraag: heeft iemand nog een zijkofferrek voor een TDM850 (3VD, 1993) liggen dat ik mag overnemen ? Of iets anders ?
 
Heeft iemand advies mbt de achterveer van een TDM 900? Ik vind hem nogal slap namelijk de standaard veer.
Zeker met bagage en een passagier. Of misschien meteen een schokbreker/veer combinatie?
Dat vond ik nogal prijzig in elk geval. Ik dacht in elk geval aan een stuggere veer zodat ik vanaf stand 1 voorspanning met mijn 105 kg en dan nog een pak en helm en laarzen natuurlijk al een beetje in de goede richting zit.
 
Op het tdm forum is toch vast wel iemand die je hier meer over zou kunnen vertellen?
Zélf zou ik in de genoemde situatie een hele andere demper nemen want origineel zijn het gewoon niet de beste shockers.
Prijzig zijn die dingen zeker maarja comfort en veiligheid zijn ook niet onbelangrijk.
 
Beste mensen,

Over 3 maanden hopen mijn zoon en ik mee te gaan rijden met de 500 Euro challenge, op onze FJ1200 en TDM850.
De FJ is al helemaal reisklaar, aan de TDM moet ik nog beginnen.

De reis gaat twee weken duren, we gaan naar de Alpen en we gaan kamperen.
Er moet dus enige bagage mee.
Voor de FJ heb ik al een fijne Krauser zijkofferset maar voor de TDM heb ik nog geen oplossing voor de bagage.
Het liefst zou ik een zijkofferrek hebben maar die zijn erg lastig te vinden.

Dus vandaar hier mijn vraag: heeft iemand nog een zijkofferrek voor een TDM850 (3VD, 1993) liggen dat ik mag overnemen ? Of iets anders ?

Een rekje heb ik helaas niet voor je, maar mocht je aan een givi monokey rek kunnen komen dan heb ik evt. nog wel een topkofffer of 2 zijkoffers voor je.
 
Beste mensen,

Over 3 maanden hopen mijn zoon en ik mee te gaan rijden met de 500 Euro challenge, op onze FJ1200 en TDM850.
De FJ is al helemaal reisklaar, aan de TDM moet ik nog beginnen.

De reis gaat twee weken duren, we gaan naar de Alpen en we gaan kamperen.
Er moet dus enige bagage mee.
Voor de FJ heb ik al een fijne Krauser zijkofferset maar voor de TDM heb ik nog geen oplossing voor de bagage.
Het liefst zou ik een zijkofferrek hebben maar die zijn erg lastig te vinden.

Dus vandaar hier mijn vraag: heeft iemand nog een zijkofferrek voor een TDM850 (3VD, 1993) liggen dat ik mag overnemen ? Of iets anders ?
Heb hier nog de SHAD bevestiging beugels liggen voor een Topkoffer op een 4TX, (zonder grondplaat en koffer)
Kan je zo ophalen in Odijk.
 

Bijlagen

  • 20240314_135309.jpg
    20240314_135309.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 0
Wie weet waar deze stekker voor is? Het is een 4 polige stekker met alleen maar zwarte draden.
Op 1 ervan meet ik een geschakelde +. Die wil ik gebruiken om een Garmin op aan te sluiten.
Betreft een 2008 TDM900.
DSC_1276.JPG
DSC_1275.JPG
 
Dat is de stekker voor het alarm (Spyball). D'r moet ook een massa aansluiting bij zitten en een geschakelde plus.
Denk er wel aan dat je dan een zekering in de alarm positie van de zekeringkast moet steken.
 
Top, dank je wel!
Die zekering zit er blijkbaar al in, want ik meet spanning op 1 van de aansluitingen als ik het contact aan zet. Of bedoel je voor een constante + op 1 van de aansluitingen? Een + als het contact uit is heb ik niet nodig en massa haal ik van een massapunt.
 
Die zekering zit er volgens mij standaard in inderdaad. Op dezelfde stekker is ook een massa aanwezig. Ik heb die aansluiting ook gebruikt voor de navigatie. Gewoon 2 passende klemstekkertjes gehaald bij de autohandel, en die er in gestoken. Werkt prima!
 
Gentlepeople,

Afgelopen zaterdag had ik nog wat tijd om aan mijn TDM te werken en zo ging ik eens op onderzoek om te kijken waarom de koplampen het niet goed deden.
De oorzaak was snel genoeg gevonden: defecte gloeidraden. Met een paar andere lampen even getest en die deden het perfect dus dat is een easy fix.

Maarrrrr ... de lampen die ik tevoorschijn haalde waren deze prachtige bollen:

20240330_160909.jpg

Heuse R2 45/40 Watt duplo's met een P45t voet.

20240330_162212.jpg

Dit hoort dus ook zo bij deze generatie TDM's, zo leerde ik uit het manual.

Nu ben ik eens een beetje aan het neuzen naar vervangende lampen en ik kom ook deze 60/55 W halogeenlampen tegen met een P45t voet.

Screenshot_20240401_104738_Chrome.jpg


Aangezien het glas van de koplampbehuizing ook echt glas is denk ik dat de behuizing dit hogere vermogen wel aan zou moeten kunnen en zo te zien zitten de gloeidraden en afschermingskapjes ook op de goede plek zodat het lichtbeeld ook goed zou moeten zijn.

Klopt dit ? Gaat dit werken ?
Wat voor lampen doen jullie in je eerste generatie TDM's ?

Wat ik trouwens nog niet bekeken heb is hoe de stroom naar de lampen gaat - als het volle vermogen door de schakelaar op het stuur gaat is een relais wellicht op z'n plaats. Ik weet dat de lampen in de tijd dat deze motor nieuw was, in Nederland niet tegelijkertijd mochten branden. Tegenwoordig wel en de lampen op mijn motor zijn dan ook doorgelust. Maar ik heb nog niet gekeken naar hoe de stroom precies loopt en of er een relais tussen zit.
 
Ik heb ook halogeen met p45 voet er in, ik weet alleen zo niet hoe sterk. Werkt sowieso prima. Heb ze ook doorgelust, geeft geen enkel probleem.
 
Voor de TDM is er dacht ik een waarschuwing mbt het doorbranden van de dynamo actueel, na verloop van tijd weliswaar, met deze lampen of zwaardere belasting door plaatsing van extra lampen/accessoires.
Ledlampen kunnen dit voorkomen omdat die nauwelijks stroom trekken.
 
Ah ok, goed om te weten.
Ik zal er eens induiken.

Een goed begin vind ik overigens altijd om alle stekkerverbindingen los te halen en grondig schoon te maken. Dat scheelt al een helehoop verlies.
 
Gentlepeople,

Afgelopen zaterdag had ik nog wat tijd om aan mijn TDM te werken en zo ging ik eens op onderzoek om te kijken waarom de koplampen het niet goed deden.
De oorzaak was snel genoeg gevonden: defecte gloeidraden. Met een paar andere lampen even getest en die deden het perfect dus dat is een easy fix.

Maarrrrr ... de lampen die ik tevoorschijn haalde waren deze prachtige bollen:
Heuse R2 45/40 Watt duplo's met een P45t voet.


Dit hoort dus ook zo bij deze generatie TDM's, zo leerde ik uit het manual.

Nu ben ik eens een beetje aan het neuzen naar vervangende lampen en ik kom ook deze 60/55 W halogeenlampen tegen met een P45t voet.



Aangezien het glas van de koplampbehuizing ook echt glas is denk ik dat de behuizing dit hogere vermogen wel aan zou moeten kunnen en zo te zien zitten de gloeidraden en afschermingskapjes ook op de goede plek zodat het lichtbeeld ook goed zou moeten zijn.

Klopt dit ? Gaat dit werken ?
Wat voor lampen doen jullie in je eerste generatie TDM's ?

Wat ik trouwens nog niet bekeken heb is hoe de stroom naar de lampen gaat - als het volle vermogen door de schakelaar op het stuur gaat is een relais wellicht op z'n plaats. Ik weet dat de lampen in de tijd dat deze motor nieuw was, in Nederland niet tegelijkertijd mochten branden. Tegenwoordig wel en de lampen op mijn motor zijn dan ook doorgelust. Maar ik heb nog niet gekeken naar hoe de stroom precies loopt en of er een relais tussen zit.
Zelfde lampen als in de xtz750
Deze lampen kon ik nog niet en ga ik meteen bestellen. O-)
Er zijn wel verloopringen om h4 lampen te gebruiken maar welke het zijn kom ik niet helemaal uit.

Heb even in het wphb gekeken en de TDM heeft net zoals de XTZ de stroom over de schakelaar lopen.
Als je deze stroom met dikkere draden via een relais laat lopen heb je sowieso al meer lichtopbrengst.
Deze uiteraard apart zekeren.
 
Thanks. Ja dat doorlussen, stroom via schakelaar en relais plaatsen verhaal ken ik, heb hetzelfde gehad & gedaan met de VFR750F die ik een paar jaar geleden had.

Heb overigens net een half uur zitten Google-en maar ik kwam eigenlijk geen enkel issue tegen mbt. de dynamo e.d. van de TDM850.

Ik zal er thuis overigens nog wel eens aan rekenen, maar een beetje dynamo kan wel wat extra load verdragen. Zeker als alle stekkerverbindingen brandschoon zijn, dat is iets wat ik altijd doe als ik een motor opknap. Ik heb vervolgens dan ook nooit electrische problemen.
 
Ben weer wat verder met zoeken en beslissingen nemen.

Ja ik kan die 60/55 W halogeenlampen met P45t voet kopen. Maar: die zijn vrij exotisch en ik denk dat je niet een willekeurig tankstation kan binnenlopen en deze lampen kan kopen. Dus ik zou geneigd worden om altijd reservelampen mee te gaan nemen.
H4 lampen zijn echter overal te kopen én ik heb letterlijk nog een doos met gebruikte en nieuwe H4 lampen liggen, dat zijn er minstens 20.

Dus toen @Raymond W postte over verloopringen ben ik ook daar eens naar gaan zoeken.

Uiteindelijk heb ik een kleine nederlandse webshop gevonden waar ik zojuist twee verloopringen voor € 3,50 per stuk heb gekocht. Daar ga ik maar eens mee beginnen.

Screenshot_20240401_152426_Chrome.jpg
 
Kapotte dynamo; mss handelt het louter om de 900 modellen die wat ouder zijn. Op het TDM forum is daar div. malen melding van gemaakt.
Vandaar.
 
Kapotte dynamo; mss handelt het louter om de 900 modellen die wat ouder zijn. Op het TDM forum is daar div. malen melding van gemaakt.
Vandaar.
De dynamo van mijn TDM900 is bij ongeveer 105000 km vervangen. Niet echt een slechte prestatie qua levensduur wat mij betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan