Gisteren een proefrit gedaan op een tdm850 uit '98 die te koop stond. De motor heeft bijna een ton op de teller maar heeft 15k km geleden een nieuw/gereviseerd blok gekregen bij hps motoren volgens de verkoper. Wat rijdt die een stuk beter dan dat kleine gs500 die ik nu nog heb.
Hi Chris, mocht je nog op zoek zijn, ik heb een vergelijkbare motor in de aanbieding momenteel. Alleen dan een iets lagere km stand en een gereviseerd blok dat nog minder km heeft gedraaid.
Yamaha TDM 4TX 1999 - kofferset - xenon - handkappen - etc. € 1.600
poeh, tussen de 1:18 en 1:25, dat haal ik bij lange na niet. 1:15.7 is t bij mij nu...Kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld te rijk afgesteld, versleten gasbuizen, versleten choke plunjers of een sterk vervuild luchtfilter.
Verbruik hoort ergens tussen de 1:18 tot 1:25 te zitten, al lees je veel over hoger verbruik.
Je bougie geeft een aardig beeld of de motor te rijk saat.
Als er een 17" voorwiel in zit heb je een afwijking op de teller. Je kunt dat ook simpel testen door op de snelweg 10km te rijden, door de hectometerpaaltjes in de gaten houden.
Ik heb me al voorgesteld in het nieuwe gebruikersdeel, maar hier ook maar even..
Mijn naam is Chris, ik lees al heel lang mee in dit topic en heb besloten ook maar eens forummember te worden.
Ik rijd al TDM's sinds 1993, en heb alle type's gereden. Nu terug bij m'n grote passie, de 3VD. Plaatje staat hieronder.
grt,
ChrisBekijk bijlage 1389060
Welkom!Hallo hallo! Ik heb ook een TDM 850 op de kop getikt. Hele mooie moto met 50xxx op de teller.
Beestje liep op een cilinder maar met een nieuwe bougie was dit al verholpen. Nu vind ik hem nog wel wat tam vergeleken met mijn FZR600, Maar nu heeft die natuurlijk ook een jaar lang stil gestaan. Zou het kunnen dat peut niet meer zo potent is of zit er troep in de carb. Hij loopt wel heel mooi.
Bekijk bijlage 1391797Bekijk bijlage 1391798
Oke goed om te weten,bedankt. Ik vraag t omdat ik mijn 4tx erg zacht vind. Proberen uit te leggen: bij lange "golven"/kuilen in de weg op hogere snelheid zakt ie erg ver in achter. Ook met zn tweeen erop gaat ie achter een heel stuk naar beneden. Lijkt alsof de schokdemper nog wel goed is, maar de veer dus erg soepel is. Beide dingen geven niet echt vertrouwen in bochten op oneffen wegdekJa, dat past. Maar meestal wordt een 4TX schokbreker op een 3VD gemonteerd. Een 3VD schokbreker kan ook iets (10mm) korter zijn. Zelf heb ik een langere schokbreker in de 4TX zitten, en dat stuurt geweldig.
Ik heb een tijdje met YSS achtervering en de standaard voorvork gereden, en dat was goed te doen. Er zitten nu inmiddels wel Hyperpro veren in, maar echt een wereld van verschil is het niet. Hooguit dat kleine oneffenheden iets minder hard doorkomen, maar eigenlijk was de standaard vering aan de voorzijde heel zo slecht nog niet.
Ik moet wel zeggen dat ik nu al een aantal keren wat olie op de zuigerstang van de YSS demper heb gezien. Ik vermoed daar een kleine lekkage. Geen andere soortgelijke klachten online kunnen vinden, dus het is waarschijnlijk exemplarisch.
De YSS is standaard wel "stevig" afgeveerd. Voor zware belading prima, maar ik ga nog een keer de veervoorspanning iets verlagen.