Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik heb mijn zadel bij MJ Seats van een laag harder schuim (prepress foam) laten voorzien, die laag is 20mm dik. zit heerlijk stevig, geen gevoel van doorzitten meer.

banden: Bridgestone BT023, T30 of Michelin PR3 of PR4 monteren wij het meest.

groet,

Pieter



Hallo TDMers,
Ik heb reeds een adresje gevonden om mijn TDM 900 zadel te laten opvullen met ander schuim.

Wat is in jullie ogen het beste ?, een harder soort schuim of een dunnere laag schuim plaatsen...





In maart gaat de Powercommander er op *O*

Plus een nieuw Zumo 390LM *O*

Laat de zomer maar komen :]


O ja en ik moet nog nieuwe banden met veel grip hebben (Tips welkom!!!)

de Metzelers glijden mij te veel
 
Ik heb mijn zadel bij MJ Seats van een laag harder schuim (prepress foam) laten voorzien, die laag is 20mm dik. zit heerlijk stevig, geen gevoel van doorzitten meer.

banden: Bridgestone BT023, T30 of Michelin PR3 of PR4 monteren wij het meest.

groet,

Pieter

Oke Pieter , daar had de stoffeerder het ook al over (prepress foam)

zijn we het daar overuit :P

Ik zoek een band met meer grip op de zijkanten... :]



Nu heb ik gister de kuip rechts er af gehad om de nieuwe navigatiedraad in te bouwen

maar nu heb ik de bouten boven en onder door elkaar gehaald B|

Dus de lange er boven in gedraaid en nu is de moer in het rubber los gegaan....

Pieter heb jij nog een liggen?, of moet ik Boonstra bellen -O-
 
rubnuts standaard op voorraad!

dus de korte boutjes in de clipjes draaien en de langere in de rubnut.

mail maar ff. mailadres hieronder in de voettekst

als je secuur op je bandenspanning bent: Michelin PR4 nemen!
 
rubnuts standaard op voorraad!

dus de korte boutjes in de clipjes draaien en de langere in de rubnut.

mail maar ff. mailadres hieronder in de voettekst

als je secuur op je bandenspanning bent: Michelin PR4 nemen!

Oke... dus anders om juist :X

Ik kom in maart wel even langs
 
Ben nu zelf aan het rondkijken voor een vervanger van mijn Alp, omdat deze een beetje op begint te raken. Heb nu mijn oog laten vallen op de TDM 850 als opvolger. Wat me dan opvalt is dat de prijzen erg uiteenlopen. Zo heb je de eerste modellen al voor onder de €1000 en staan er van bijv '98 voor bijna €3000 te koop. Zijn deze motoren nu zo bijzonder dat ze er zulke prijzen voor vragen of is het net als bij dw Africa Twin dat je alleen betaald voor de naam?
 
Laatst bewerkt:
Tja, Als hij een set verse banden heeft , frisse ketting en een beurtje kleppen stellen heeft gehad ben je zo 1000 verder.. Ik denk dat juist in deze catagorie de staat van onderhoud en de staat van de slijtdelen en accessoires zoals uitlaat en kofferset + rek de grootste invloed hebben op de prijs...
 
@ZX7RULES
Rij al jaren met pilot power achter en pilot road voor.
Pilot power slijt wat harder maar wel veel grip (2 bandjes per seizoen)
 
Laatst bewerkt:
Aloahh
In welk type tdm zit het befaamde blok met de 270 graden krukas
Gr jurgen


in de TDM850 4TX, bouwjaren 1996-2001 en in de TDM 900 bouwjaren vanaf 2002.

PS een 3VD met 180 gr. krukas loopt ook lekker hoor!

groet,

Pieter
 
Zo, morgen motoren naar Utrecht brengen!
Stand van de TDM/TRX club, met ook dit jaar weer mooie motoren!

oa. onze TRX900R racer..... en coureur Mariska Van Wijngaarden.

kom dus allemaal even langs, voor een kop koffie, TDM/TRX klets, Jeanetjes befaamde Hete Sneetjes, en nog meer gezelligheid!

groet,

Pieter
 
Zo, morgen motoren naar Utrecht brengen!
Stand van de TDM/TRX club, met ook dit jaar weer mooie motoren!

oa. onze TRX900R racer..... en coureur Mariska Van Wijngaarden.

kom dus allemaal even langs, voor een kop koffie, TDM/TRX klets, Jeanetjes befaamde Hete Sneetjes, en nog meer gezelligheid!

groet,

Pieter

Ik laat me vrijdag graag verrassen :Y !
Succes vast met opbouwen !
 
Hoi allemaal,

Nieuw geregistreerd op het forum maar ik lees al een tijdje stiekem mee...
Heb nu toch wel een probleempje.
Sinds ongeveer een maand last van leeglopen van de accu. Hij laadt niet goed meer bij en na een week wil hij niet meer starten. Gisteren eens op zoek gegaan en de vermoedelijke dader gevonden: een compleet gecorrodeerde 12v aansluiting. Die verwijderd en gelijk maar een nieuwe besteld, alles weer in elkaar gezet en dacht van het probleem af te zijn.
Bij het inschakelen van het contact zag ik dat bij ingeschakeld licht, mijn voorkant ontregeld is: de koplampen branden niet en de knippers branden continu. Achter is de situatie wel normaal.
Dim/grootlicht maakt niet uit. Ik heb er een setje opzitten waardoor bij dimlicht beide koplampen branden. Dit loopt via een schakelaar op mn dashboard. Aan/uit heeft geen effect op de verlichting. Het heeft altijd perfect gewerkt, totdat het laadprobleem opspeelde..

Kan het zijn dat er een zekering is doorgebrand? Of is mijn rechter stuurschakelaar misschien gaar?
Wie helpt me uit de brand?
 
Hallo Dusoswa :W ,

Allereerst welkom op het forum :] .

Kun je wel even melden,welke TDM je hebt en uit welk jaar ?
Oja,heb je er een alarm op zitten ?

Groetjes,
Juudje39
 
Stom, ik heb een TDM900 uit 2002. En ja er zit een alarm op. Hij heeft inmiddels bijna 86.000 gelopen. Laatste beurt bij 84.000 was bij HPS.

Problemen zijn begonnen toen ik die 12v aansluiting eind vorig jaar voor het eerst gebruikt heb. Die blijkt dus vol corrosie gezeten te hebben...
Dat zou het leeglopen van de accu wel verklaren, maar het niet opladen niet. Van het weekend toch nog maar eens de spanningsregelaar en spoel doormeten...
Qua elektrische opties heb ik verder handvatverwarming en een powercommander.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond, ik heb een vraagje voor de technische rijders onder ons. Ik ben vanmiddag van mijn tdm900 de kleppen gaan controleren op speling. Ze zitten allemaal aan de minimale of maximale speling. Nu kom ik voor de inlaatkleppen op de minimale speling (0,15) en voor de uitlaatkleppen op de 0,28 met een enkele op 0,30.

Van andere motoren ben ik gewend dat je ze instelt op de minimale speling en dat na een x aantal kilometer de speling weer toeneemt. Is dat bij de TDM ook zo? Want ik las namelijk een uitleg van Pieter H over het kleppenstellen en die stelt ze af naar de maximale speling. Dan lijkt het dat gaandeweg de speling dus afneemt.

Ik wil dit graag weten omdat ik nu ofwel de inlaatkleppen ofwel de uitlaatkleppen moet stellen, maar dus niet weet of de speling kleiner of groter wordt met het rijden.

Wie adviseert?

Tot slot een kleine frustratie over de yamaha engineers die de koelbuis in de kop hebben ontworpen; wat een ontwerpfout zeg. Als je het m6 boutje van dat buisje niet los krijgt, is het kleppendeksel met geen mogelijkheid er af te krijgen vanwege het buisje dat in de weg zit. Heb het blok er onderuit moeten laten zakken om er fatsoenlijk bij te kunnen met een linkse tap.
 
tja een garantie hebt je nooit op het verloop van de klepspeling; je verwacht dat speling minder wordt maar het is niet altijd zo.
strikt genomen moet je hem binnen de windows zetten en is het goed. Dus ook als je aan de rand zit, mag je hem dicht maken en moet hij er tegen kunnen tot de volgende beurt.
Als je uitlaatkleppen op 0,28 zit zou ik er niks aan doen maar strikt genomen is 0,30 te ruim en lever je efficiency van de motor in.
Hoe erg dat is kan je je afvragen, dus het is te overwegen het te laten zitten.
Aan de andere kant; nu heb je hem toch open. Als het mijn motor was had ik hem liever 0,05 krapper op 0,25.

even als check; spec is in: 0,10 - 0,15 en uit 0,23 - 0,28 right?
Dat is ook wel een nauwe spec. Vaak wordt ook een window van 0,10 gebruikt bijv 0,10 - 0,20 voor inlaat en 0,20 - 0,30 voor uitlaat.

Het feit dat je een klep buiten de max speling hebt geeft al aan dat het dus wel kan dat ze ruimer worden.
Heb je al gekeken of de meting goed reproduceert, niet dat er wat koolafzetting tussen je klep zit of zo??
 
Laatst bewerkt:
Hoi Haga San,

Volgens de yamaha manual is voor inlaat de spec 0,15-0,20. Ik heb nu alles 2x keer gemeten met voelermaatjes met 0,05 nauwkeurigheid, dus helemaal exact is dat niet.

Denk dat ik op mijn gemak de nokkenassen er uit haal en alle kleppen netje binnen bereik zet. Het is zoveel werk om bij de kleppen te komen, dat ik het liever in 1x goed heb en er weer 40.000 km tegen aan kan.

De kleppen zijn als het goed is 15.000 km geleden al gesteld, maar de vorige eigenaar wist dat niet zeker. Dat kan verklaren dat een aantal kleppen op de grens van de specs zitten.
 
na een beetje googlen heb ik de uitleg er bij waarom de klepspeling gaandeweg afneemt, dat komt omdat de klep verder inslijt op de klepzitting. Verder is er (als het goed is) geen grote slijtage aan de nokkenas die zorgt voor een toename van de klepspeling. Al met al neemt de klepspeling dus meestal gaandeweg af.

Ik ben oude honda's gewend, die hebben een andere klepbediening met ook een tuimelaar, een klepstelschroef en kop van de klep slijten. De slijtage ten opzichte van de klepzittingslijtage is meestal juist groter. Dat verklaart waarom bij die ouderwetse honda techniek de klepspeling toeneemt, flink tikkende kleppen is vaak een teken om te gaan stellen.
 
Goedemorgen,

een vraagje voor de sleutelaars,als ik de voorpootkeringen wil vervangen en nieuwe olie in de poten wil doen,hoeveel gaat er dan in per poot?
Het gaat hierbij om een 850 uit 1997.
 
Terug
Bovenaan Onderaan