Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Wat lees ik dat toch vaak, motorrijders die even zeggen dat ze met een toermachine de maten met een sportfiets kunnen bijhouden.
Het lijkt wel een doel om dit te kunnen. Sport en toer zijn nu éénmaal verschillen de fietsen met allebei hun eigen prettige eigenschappen.

Aangezien ik bijna altijd racemotoren heb gehad was een toerfiets voor mij een nieuwe ervaring... en dus ook om met mijn motormaatje (op een R1) op te rijden.

Het is voor mij geen must om te racen en zeker niet in dorpen ;)

Helaas moest ik vanwege mijn slechte rug o verstappen :9 op een toerfiets


Maar ik houd wel van doortrappen waar dat kan :] (met DB killers)
 
Ik heb een TDM 850 van 2000 en heb de orginele remleidingen vervangen voor staalomvlochten remleidingen.

De remleidingen gaan van uit de rempomp rechtreeks naar de remklauwen.
Ik heb de orginen remleidingen en de stalen brug die over het spat board loop ook weggehaald.
Op de rempomp heb ik een dubbele banjo bout geplaatst.

Nu ben ik al best even bezig om de remmen te ontluchten maar, krijg geen druk op de remmen.
Nu vraag ik me af of het wel kan wat ik wil met de remmen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom een dubbele banjo op de remklauw?

Als je vanaf de rempomp een dubbele banjo en twee leidingen hebt die ieder naar een remklauw gaan die daar met een enkele banjo opzitten moet het eigenlijk geen probleem zijn om de boel goed op druk te krijgen.
 
Sorry ik heb op de rempomp een dubbele banjo zitten niet op de remklauw. Was denk ik niet helemaal wakker toen ik het bericht schreef.

Ik ga vandaag een slang halen die ik op de ontluchtingsnippel kan aansluiten. Normaal doe ik het zonder en dan lukt dat altijd wel maar, krijg het nu niet voorelkaar.
Als het volgens jou gewoon moet kunnen dan ga ik het nog eens proberen.

Heb het bericht even aangepast.

Waarom een dubbele banjo op de remklauw?

Als je vanaf de rempomp een dubbele banjo en twee leidingen hebt die ieder naar een remklauw gaan die daar met een enkele banjo opzitten moet het eigenlijk geen probleem zijn om de boel goed op druk te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Het wil vaak ook helpen om het systeem een nachtje op druk te zetten. Hiervoor kun je het beste een trekbandje om de remhendel monteren, en dan een nachtje te laten staan. Meestal is het probleem dan weg, omdat de belletjes dan langzamerhand naar boven migreren en daar ontsnappen.
 
Ik heb mijn TDM900 weer even geserviced; nieuwe irridium bougies erin, luchtfilter (K&N) schoongemaakt en opnieuw gesynchroniseerd.
Km stand is nu bijna 75,000. Heb 33,000km met deze bougies gereden.
Hij loopt weer heel mooi, moest ook gelijk de stationair weer terug stellen, in de loop der tijd moest ik die wat op schroeven en voor het synchroniseren liep hij ca 1200, en erna 1500, dus nu weer terug gesteld naar 11-1200.

Wat me opviel bij het synchroniseren is dat de rechtercilinder meer pulseert in druk dan de linker; zou dat kunnen komen door het wat langere aanzuigpijpje in de airbox??
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste TDM rijders.
Ik dacht, ik stel mij even voor aangezien ik hier vaker zal komen met mijn nieuwe aanwinst.
Mijn naam is Robbin 23 jaar oud woonachtig in Koekange (Meppel? Hoogeveen? Ergens onderin Drenthe).
Na 4 jaar op een CBR600F heb ik gekozen voor een TDM900 uit 2002.
Deze mag ik volgende week eindelijk ophalen!
Ik heb al veel gelezen in het TDM 850 en 900 topic en wou mij dan ook graag mengen onder de TDM rijders.

Nu heb ik gelijk al een eerste vraag zonder zelfs nog maar een TDM in mijn bezit te hebben. :9
De man die mij de TDM verkocht heeft bij Gebben, raadde mij aan om een powercommander onder de TDM te zetten.
Nu heb ik gelezen dat een soortgelijk resultaat behaald kan worden met een ''Airbox mod''.
Dat zou een kwestie zijn van één draadje verwijderen uit de ECU.
Mijn vraag is dus ook of dat inderdaad de waarheid is.

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat ik gebeld wordt dat ik mijn motor op kan halen :9~

Groetjes
 
Waarom raden ze je bij Gebben een Powercommander aan? Wat zou er mis zijn met een TDM?

Ik zou persoonlijk een dure PC op een "oude" TDM geen wijze investering vinden, dan had je beter een jongere motor kunnen kopen.
Het kan altijd beter maar de injectie van de TDM is best wel goed, zeker voor zijn bouwjaar.

Maar wat je kan doen is de airbox afdoppen (vacuum slangetje, niks electronisch), CO afstellen (20-20, staat elders wel beschreven) en irridium bougies monteren dan ben je "el cheapo" toch het mannetje :P
 
Laatst bewerkt:
Waarom ze de Power Commander aanraden is vrij simpel: het is handel ;) Met de zaken die Haga-san noemt is veel winst te halen leert de ervaring van diverse 900-rijders hier. Eventueel de vlinderkleppen nog goed laten zetten, en gas er op!
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook redelijk het vermoeden dat het om handel ging ja.
Maar eerlijk is eerlijk, dat advies kreeg ik nadat ik vertelde dat ik de motor wel bokkig vond vergeleken bij mij CBR600F.
Wat uiteraard logisch is, maar dat kon verbeterd worden met een Power Commander.

Dat van die ECU heb ik op de volgende site gezien.
http://www.jbx9.16mb.com/index.php?page=AIR

Ik ben sowieso eerst van plan om lekker zo rond te rijden.
Even lekker aan de motor wennen en daarna kijken wat ik wil.
Ben me iig vast aan het oriënteren!
 
op mijn 900 vind ik het de gedane investering (PC incl run op de bank.)niet waard geweest.
ik zeg dus niet doen, maar slangetje afdoppen is een goede optie.
iridium bougies ook goed.
mogelijk een K&N lucht filter.
 
Ik had ook redelijk het vermoeden dat het om handel ging ja.
Maar eerlijk is eerlijk, dat advies kreeg ik nadat ik vertelde dat ik de motor wel bokkig vond vergeleken bij mij CBR600F.
Wat uiteraard logisch is, maar dat kon verbeterd worden met een Power Commander.

Dat van die ECU heb ik op de volgende site gezien.
http://www.jbx9.16mb.com/index.php?page=AIR

Ik ben sowieso eerst van plan om lekker zo rond te rijden.
Even lekker aan de motor wennen en daarna kijken wat ik wil.
Ben me iig vast aan het oriënteren!

Tja een 900cc twin met 270graden krukas vergelijken met een van de meest gemoedelijke, soepele 600cc 4 cilinders.. dat kan ook niet anders. Dat is gewoon inherent aan het concept..
Daar gaat een PC geen echt groot verschil in maken, hooguit, als je geluk hebt, de scherpe kantjes er wat af poetsen..

Dus ik zou dat advies van die PC naast me neer leggen en gewoon zorgen dat je motor er goed bij staat, goede ketting, banden, staat van onderhoud en afstelling.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n vierde 900 nu, en het is met grote afstand de fijnste om mee te rijden. En het is ook mijn eerste met een powercommander. Ik heb hem er eens afgehaald omdat ik ook dacht dat het onzin was, maar dat viel aardig tegen.
Dus ik vind het weldegelijk een nuttige investering voor een 900.
Maar het kost wel een paar centen ja.
 
Gisteren eens een onderkuip gemonteerd die ik nog had liggen,vind het nieteens zo verkeerd staan.

720.jpg
 
Oke, bedankt voor de tips allemaal.
Het is zeker niet zo dat ik wil dat mijn TDM als mijn CBR gaat rijden.
Ik heb de TDM juist gekocht omdat ik het zo geweldig vond rijden!
Ergens deze week mag ik hem ophalen en dan kan ik er even beter aan wennen.
Een testritje is wel leuk maar natuurlijk veel te kort om aan een compleet andere motor te wennen.

Ik laat hem eerst even zo, en wellicht dat ik later nog de opties uitvoer zoals slangetje afdoppen en dergelijke.
Hopen dat het weer een beetje op knapt!
 
Hey Allemaal,

Heeft iemand hier toevallig al eens een contactslot van het frame gehaald of verwisseld? ik wil die van mijn frame er af halen, maar de inbusbouten waar het mee vast zit liggen verdiept en zijn dichtgelast. is er een handig truckje om dit los te krijgen?

Groeten Durk
 
Hallo allemaal,

Na 10 jaar op een BMW F650CS te hebben gereden ben ik sinds 2 weken met 1 cilinder gegroeid en dus in het bezit van een '98 TMD 850 met 45000km op de teller.



En zal daarom vanaf heden regelmatig meelezen en praten in dit topic. Om nu ook van de TDM mijn technische kennis op peil te gaan brengen.

En ik heb eigenlijk meteen ook een technische vraag. Afgelopen vrijdag merkte ik dat ik bij 6000-7000tpm en volgas de koppeling begon te slippen.
Ik heb al zitten lezen dat dit verholpen kon worden door betere koppelingsveren. Alleen volgens de rekeningen die ik van de vorige eigenaar bij de motor kreeg wat dit eind maart al door HPS gedaan.
Wat zou dit dan nog meer kunnen zijn?
 
Ik heb na het verbouwen van mijn motor nog wat onderdelen over.
Als iemand nog opzoek is naar een spatbord ( die onder de buddy), remleidingem voor en achter.
Laat maar weten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan