Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Hallo allemaal,

Na 10 jaar op een BMW F650CS te hebben gereden ben ik sinds 2 weken met 1 cilinder gegroeid en dus in het bezit van een '98 TMD 850 met 45000km op de teller.

[~[url="http://i150.photobucket.com/albums/s82/f650csRider/Mobile%20Uploads/image_zpswlbxbupd.jpeg"]afbeelding~][/URL]

En zal daarom vanaf heden regelmatig meelezen en praten in dit topic. Om nu ook van de TDM mijn technische kennis op peil te gaan brengen.

En ik heb eigenlijk meteen ook een technische vraag. Afgelopen vrijdag merkte ik dat ik bij 6000-7000tpm en volgas de koppeling begon te slippen.
Ik heb al zitten lezen dat dit verholpen kon worden door betere koppelingsveren. Alleen volgens de rekeningen die ik van de vorige eigenaar bij de motor kreeg wat dit eind maart al door HPS gedaan.
Wat zou dit dan nog meer kunnen zijn?
Mooi exemplaar!
Wat de koppeling betreft, als de veren al vervangen zijn zijn er nog een paar mogelijkheden. Het kan zijn dat de vorige eigenaar er verkeerde olie in gemikt heeft. Veel rijders weten niet dat je geen auto-olie in de motor moet gooien, ook al is het allebei 10W40. De dopes die in auto-olie zitten zijn niet heel bevorderlijk voor je koppeling, die in dezelfde olie ronddraait...
Tweede kan zijn dat de vorige eigenaar iets te lang met slippende veren heeft rondgereden en de koppelingsplaten niet best meer zijn. Pieter kennende had hij dat dan echter waarschijnlijk wel geconstateerd en je er op gewezen.
De eerste mogelijkheid is dus het meest waarschijnlijk.
 
Hallo allemaal,

Na 10 jaar op een BMW F650CS te hebben gereden ben ik sinds 2 weken met 1 cilinder gegroeid en dus in het bezit van een '98 TMD 850 met 45000km op de teller.

[~[url="http://i150.photobucket.com/albums/s82/f650csRider/Mobile%20Uploads/image_zpswlbxbupd.jpeg"]afbeelding~][/URL]

En zal daarom vanaf heden regelmatig meelezen en praten in dit topic. Om nu ook van de TDM mijn technische kennis op peil te gaan brengen.

En ik heb eigenlijk meteen ook een technische vraag. Afgelopen vrijdag merkte ik dat ik bij 6000-7000tpm en volgas de koppeling begon te slippen.
Ik heb al zitten lezen dat dit verholpen kon worden door betere koppelingsveren. Alleen volgens de rekeningen die ik van de vorige eigenaar bij de motor kreeg wat dit eind maart al door HPS gedaan.
Wat zou dit dan nog meer kunnen zijn?

Gefeliciteerd, ziet er supernetjes uit *D

Wat betreft de slippende koppeling is de suggestie van verkeerde olie al gegeven. Een andere klassieker is de vrije speling van de koppelingshendel, is die nog aanwezig en ok?
En als de motor inderdaad bij Pieter is geweest kan ik me haast niet voorstellen dat er iets aan de hand is, die is toch best netjes dacht ik zo.
 
Ik had exact dezelfde symptonen: Bij flink accelereren in 3,4, en 5 even slippende koppeling.

Bij mij bleken de lamme veren mijn koppelingsplaten te hebben gesloopt, dus nadat eerst de veren zijn vervangen zijn daarna ook de koppelingsplaten door HPS vervangen. Probleem opgelost.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Hey Allemaal,

Heeft iemand hier toevallig al eens een contactslot van het frame gehaald of verwisseld? ik wil die van mijn frame er af halen, maar de inbusbouten waar het mee vast zit liggen verdiept en zijn dichtgelast. is er een handig truckje om dit los te krijgen?

Groeten Durk

Iemand?
 
Het zijn afbreekbouten, er zat een zeskantkopje op die na monteren wordt afgebroken, anti diefstal dus.

gewoon een center er inslaan en met boortje van circa 8mm de kop er af boren. daarna vervangen door een M6 inbusboutje.

groet,

Pieter
 
Gefeliciteerd, ziet er supernetjes uit *D

Wat betreft de slippende koppeling is de suggestie van verkeerde olie al gegeven. Een andere klassieker is de vrije speling van de koppelingshendel, is die nog aanwezig en ok?
En als de motor inderdaad bij Pieter is geweest kan ik me haast niet voorstellen dat er iets aan de hand is, die is toch best netjes dacht ik zo.


Thx iedereen.
Zal dan eerst eens nieuwe olie er in doen. En kijken of dat het probleem verhelpt. Evenals het afstellen van de koppelingshandel zelf.
 
Hallo,hier ben ik weer ,na uitstapje honda pan,nu weer terug bij yamaha tdm 900.voorheen ook tdm 850 gehad.
full
 
Het zijn afbreekbouten, er zat een zeskantkopje op die na monteren wordt afgebroken, anti diefstal dus.

gewoon een center er inslaan en met boortje van circa 8mm de kop er af boren. daarna vervangen door een M6 inbusboutje.

groet,

Pieter

Top dankje!
 
Goedendag mensen!

Na ooit begonnen te zijn op een Diversion 600 heb ik de afgelopen jaren Guzzi gereden. Met veel plezier overigens. :)

Nu reed ik gisteren op een TDM 900 bij Gebben. En ik was bijzonder verbaasd over het rijcomfort. Wat een genot om te rijden! Een rust en toch het karakter wat fijn voelbaar is (maar niet te). Direct de knoop maar doorgehakt; Guzzi ingeruild.

Het is er 1tje uit 2008, met abs. Hij is ge-update met betere vering, stuur en handkappen. Nu nog een aftermarket uitlaat erop (komt in de toekomst) en ik ben een gelukkig man. :] Volgende week mag ik hem ophalen! (slapeloze nachten.....)

De TDM zag er nog zo netjes uit (en het is bij Gebben; die vertrouw ik per definitie) dat ik geen 'diepte-onderzoek' nodig vindt, maar wat zijn standaard dingen om op te letten bij aflevering?

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Sja. Het zijn beide wel specifieke motoren. Je ziet ze beide niet vaak; wat mij wel aanspreekt. Welke Guzzi zit je aan te denken? Ik had (en heb deze week nog) een Stelvio; fijne fiets, maar wel groot en zwaar (zeker in verhouding met de TDM). Het rijgedrag van de Stelvio is fijn en makkelijk sturen, maar ik heb het (na veel gepruts en veel wijziging van schermen (en zagen van gaten e.d.) het niet eens kunnen worden met de rijwind tijdens het rijden. Dat ging zover dat ik op een gegeven moment bij de kno-arts uitkwam vanwege mn oren. Vandaar dat ik een andere motor wilde. Ik wilde tegelijkertijd ook iets lichter (maar de Versys 650 die ik heb gereden was weer te licht). Dus de TDM is voor mij een mooie oplossing. :)
 
Diverse guzzi's zijn al gepasseerd in mijn hoofd: Norge, Breva en 1200 Sport zijn daar het langst blijven hangen. En bij TLM staat een prachtige V11 café sport.

Ik vreesch alleen dat de TDM te goed is en ik er (objectief in ieder geval) op achteruit ga als ik guzzi ga rijden. Karakter is vaak enorm overgewaardeerd (zowel bij motoren als bij mensen).......
 
De Norge heb ik ook gehad. Met het oudere 4v blok. Reed heel soepel. Als ik er geen ongeveal mee had gehad had ik er nu nog mee gereden denk ik.

Maar groot verschil is ook de trillingenen de herrie uit het blok. Guzzi voel je bewegen door heel de fiets. Tomtom ophanging gaat er kapot van (sturen ze graties nieuwe). Maar kan ook wel eens irritant zijn. TDM trilde alleen bij fatsoenlijk optrekken. En dan nog beperkt. Wel meer rust in de ledematen, en in de oren want minder getik etc.

Of de TDM echt zo goed is ga ik ervaren (na een uur proefrit is dat op lange termijn niet te zeggen natuurlijk).... :]
 
Goedendag mensen!

Na ooit begonnen te zijn op een Diversion 600 heb ik de afgelopen jaren Guzzi gereden. Met veel plezier overigens. :)

Nu reed ik gisteren op een TDM 900 bij Gebben. En ik was bijzonder verbaasd over het rijcomfort. Wat een genot om te rijden! Een rust en toch het karakter wat fijn voelbaar is (maar niet te). Direct de knoop maar doorgehakt; Guzzi ingeruild.

Het is er 1tje uit 2008, met abs. Hij is ge-update met betere vering, stuur en handkappen. Nu nog een aftermarket uitlaat erop (komt in de toekomst) en ik ben een gelukkig man. :] Volgende week mag ik hem ophalen! (slapeloze nachten.....)

De TDM zag er nog zo netjes uit (en het is bij Gebben; die vertrouw ik per definitie) dat ik geen 'diepte-onderzoek' nodig vindt, maar wat zijn standaard dingen om op te letten bij aflevering?

Groeten!

Gebben is een goed adres, prima gasten!

Alleen het blijft een dealer he....


Ik zou evt. even naar Pieter HPS rijden (binnen garantie tijd) voor een tjek :]


Uitlaat optie: Scorpions!!! gratis te beluisteren in Leeuwarden en omstreken *O*
 
Hallo,
Ik heb nu een BMW boxer maar die bevalt mij niet echt. Nu heb ik mjjn oog laten vallen op een TDM 850 uit 2000. Hij heeft echter al 80.000 km gelopen (gereden). Zijn er dingen waarmee ik met deze km stand rekenjng moet houden of op moet letten?
Ik weet ook niet of hij te hoog voor mjj is. Ik ben 1,78 en al oud, dus krimpend 😃

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Ik denk dat het wel mee zal vallen want het zijn volgens mij beresterke en goede machines, maar toch......
 
Laatst bewerkt:
@fendo: Klepspeling meten bij 84.000kms (nl elke 42.000kms) en verder passen/rijden om te proberen toch?

Ik ben zelf van zo'n RS naar een TDM gegaan omdat ik te opgevouwen zat en veel meer randstad/binnendoor rij (en niet meer duo/op reis) en geen GS geld heb... ik heb met 1m92 lengte wel t zadel juist verhoogd, lijkt me voor jou wellicht precies goed zo'n origineel zadel. TDM is een hele goeie machine en rijdt heel fijn, t blok is echt smullen.

Ik zat overigens (heel kort) te denken om precies bij die aanbieder mn TDM in te ruilen voor die cheapo GS die hij ook heeft, maar als ik zie wat ie vraagt voor de TDM waar je interesse in hebt (is nl best goedkoop en de mijne is ook uit 2000 en bijna dezelfde kmsstand) dan vrees ik voor het bijbetaal bedrag, dus rij ik lekker verder :]
 
Dank je wel.
Ik vind hem ook goedkoop maar denk dat de km stand daar debet aan is want de TDM s die ik verder zie zijn duurder maar hebben nog niet de helft van de 83.000 km gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag mensen!

Na ooit begonnen te zijn op een Diversion 600 heb ik de afgelopen jaren Guzzi gereden. Met veel plezier overigens. :)

Nu reed ik gisteren op een TDM 900 bij Gebben. En ik was bijzonder verbaasd over het rijcomfort. Wat een genot om te rijden! Een rust en toch het karakter wat fijn voelbaar is (maar niet te). Direct de knoop maar doorgehakt; Guzzi ingeruild.

Het is er 1tje uit 2008, met abs. Hij is ge-update met betere vering, stuur en handkappen. Nu nog een aftermarket uitlaat erop (komt in de toekomst) en ik ben een gelukkig man. :] Volgende week mag ik hem ophalen! (slapeloze nachten.....)

De TDM zag er nog zo netjes uit (en het is bij Gebben; die vertrouw ik per definitie) dat ik geen 'diepte-onderzoek' nodig vindt, maar wat zijn standaard dingen om op te letten bij aflevering?

Groeten!

Ik heb toevallig mijn TDM daar gisteren opgehaald. De week ervoor heb ik nog even op jouw TDM gezeten zelfs :]

Ik heb het ABS loze broertje die naast jouw TDM stond :9

Gebben vind ik ook echt een topzaak. De dingen die ze allemaal voortijdig vernieuwd hebben aan mijn TDM voor de aflevering! :}

Woon je in de buurt van Gebben?
Dan zie ik je wellicht nog eens rijden ;)



Compleet andere vraag.
Voor woonwerkverkeer wil ik graag mijn broodtrommeltje, flesje drinken en banaan mee nemen.
Wat zijn hier de ervaringen qua tanktas, topkoffer, zijkoffer, zijtas of zadeltas of noem het maar op?
 
Antwoord op de compleet andere vraag:
Voor woon-werk en dergelijke rij ik al heel lang met een givi topkoffer, daar ligt altijd een regenoverall in en de helm past ook als ik op de plaats van bestemming ben. 'T is lelijk maar praktisch.
Voor langere reizen heb ik zijkoffers.
 
Ik heb een givi topkoffer erop, inderdaad niet het mooiste en je vangt een stuk meer (zij)wind maar m'n tas past er in en op kantoor passen daar mijn kleren en motorschoenen in.

Sinds kort gebruik ik de motor ook voor woon-werk en ik merk dat hij soms in de bochten wat onzeker stuurt. Iemand een idee wat het kan zijn? Het zijn originele veren en de voorname is een kleine 1,000km oud. Daarnaast rijdt hij soms een beetje schokkerig, alsof hij schommelt in het vermogen naar het achterwiel. Aangezien hij ook best naar benzine ruikt dacht ik dat hij misschien te rijk of slecht afgesteld staat. Iemand tips om hier achter te komen zonder hem helemaal uit elkaar te trekken? :)
 
Goedendag mensen!

Na ooit begonnen te zijn op een Diversion 600 heb ik de afgelopen jaren Guzzi gereden. Met veel plezier overigens. :)

Nu reed ik gisteren op een TDM 900 bij Gebben. En ik was bijzonder verbaasd over het rijcomfort. Wat een genot om te rijden! Een rust en toch het karakter wat fijn voelbaar is (maar niet te). Direct de knoop maar doorgehakt; Guzzi ingeruild.

Het is er 1tje uit 2008, met abs. Hij is ge-update met betere vering, stuur en handkappen. Nu nog een aftermarket uitlaat erop (komt in de toekomst) en ik ben een gelukkig man. :] Volgende week mag ik hem ophalen! (slapeloze nachten.....)

De TDM zag er nog zo netjes uit (en het is bij Gebben; die vertrouw ik per definitie) dat ik geen 'diepte-onderzoek' nodig vindt, maar wat zijn standaard dingen om op te letten bij aflevering?

Groeten!

Grappig, ik speel al een tijdje met de gedachte een Stelvio of Norge te kopen. Heb me een tijdje geleden eens aangemeld op het Guzzi forum, waar ik je volgens mij ook regelmatig ben tegengekomen.
Hele verandering, een 900 heeft niet veel zwakke punten kan ik zeggen, ik heb m'n 4e 900 nu zonder noemenswaardige problemen.
Wat ik ben tegengekomen zijn versleten contact sloten en vastzittende choke/ koudstart voorziening.
Verder alleen onderhoud.
Veel plezier met de Yamaha! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan