TDMprutser
MF veteraan
Mooi exemplaar!Hallo allemaal,
Na 10 jaar op een BMW F650CS te hebben gereden ben ik sinds 2 weken met 1 cilinder gegroeid en dus in het bezit van een '98 TMD 850 met 45000km op de teller.
[~[url="http/i150.photobucket.com/albums/s82/f650csRider/Mobile%20Uploads/image_zpswlbxbupd.jpeg"]afbeelding~][/URL]
En zal daarom vanaf heden regelmatig meelezen en praten in dit topic. Om nu ook van de TDM mijn technische kennis op peil te gaan brengen.
En ik heb eigenlijk meteen ook een technische vraag. Afgelopen vrijdag merkte ik dat ik bij 6000-7000tpm en volgas de koppeling begon te slippen.
Ik heb al zitten lezen dat dit verholpen kon worden door betere koppelingsveren. Alleen volgens de rekeningen die ik van de vorige eigenaar bij de motor kreeg wat dit eind maart al door HPS gedaan.
Wat zou dit dan nog meer kunnen zijn?
Wat de koppeling betreft, als de veren al vervangen zijn zijn er nog een paar mogelijkheden. Het kan zijn dat de vorige eigenaar er verkeerde olie in gemikt heeft. Veel rijders weten niet dat je geen auto-olie in de motor moet gooien, ook al is het allebei 10W40. De dopes die in auto-olie zitten zijn niet heel bevorderlijk voor je koppeling, die in dezelfde olie ronddraait...
Tweede kan zijn dat de vorige eigenaar iets te lang met slippende veren heeft rondgereden en de koppelingsplaten niet best meer zijn. Pieter kennende had hij dat dan echter waarschijnlijk wel geconstateerd en je er op gewezen.
De eerste mogelijkheid is dus het meest waarschijnlijk.