Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Voor degenen die last hebben van een bokkige TDM 900, is het wellicht interessant het forum van de tdm-trx club even te bezoeken. Daar staan nu wat interessante topics op over verdere aanpassingen aan het luchtfilterhuis, de ais sensor en de temp sensor.

Aan de hand van de franse JBX site heb ik na aankoop van mijn tdm wat aanpassingen gedaan om het gebok te verminderen (waaronder de klep in het luchtfilterhuis er uit genomen). Dat was een verbetering, maar nog niet de oplossing. Daarna heb ik het luchtfilter aangepast voor een grotere uit de auto-industrie. Daar liep ie vooral bovenin de toeren veel beter door.

Aan de hand van de tips op het tdm forum heb ik nu het luchtfilterhuis verder aangepast (betere flow). Dit blijkt bij mij de sleutel te zijn geweest voor een zeer smeuïg draaiende motor die nu wel goed trekt onder de 3500 toeren. Daar waar ik nog wel eens terugschakelde merk ik dat ik nu juist een versnelling hoger de bochten en rotondes pak. Om de trekkracht in de hogere versnellingen ook nog te versoepelen, heb ik het CO wat verhoogd. Op de oorspronkelijke waarde leek er een klein dipje te zitten rond de 4000 toeren.

Al met al kan ik 4000 km na aankoop zeggen dat ik eindelijk na deze aanpassingen de ideale motor heb gevonden, met nog steeds het mooie 2 cilinder karakter maar zonder dat vervelende bokken in lage toeren.
 
Moest even denken wat je bedoelde met de vraag over het toetsenbord.
Ik heb daar het lijm van gemaakt om de scheur die ik in mijn achterkap te repareren en de kappen bij de tank te maken.

Ja dit werkt mooi :Y
En wat is er met je toetsenbord gebeurd? :+
 
Laatst bewerkt:
Voor degenen die last hebben van een bokkige TDM 900, is het wellicht interessant het forum van de tdm-trx club even te bezoeken. Daar staan nu wat interessante topics op over verdere aanpassingen aan het luchtfilterhuis, de ais sensor en de temp sensor.

Aan de hand van de franse JBX site heb ik na aankoop van mijn tdm wat aanpassingen gedaan om het gebok te verminderen (waaronder de klep in het luchtfilterhuis er uit genomen). Dat was een verbetering, maar nog niet de oplossing. Daarna heb ik het luchtfilter aangepast voor een grotere uit de auto-industrie. Daar liep ie vooral bovenin de toeren veel beter door.

Aan de hand van de tips op het tdm forum heb ik nu het luchtfilterhuis verder aangepast (betere flow). Dit blijkt bij mij de sleutel te zijn geweest voor een zeer smeuïg draaiende motor die nu wel goed trekt onder de 3500 toeren. Daar waar ik nog wel eens terugschakelde merk ik dat ik nu juist een versnelling hoger de bochten en rotondes pak. Om de trekkracht in de hogere versnellingen ook nog te versoepelen, heb ik het CO wat verhoogd. Op de oorspronkelijke waarde leek er een klein dipje te zitten rond de 4000 toeren.

Al met al kan ik 4000 km na aankoop zeggen dat ik eindelijk na deze aanpassingen de ideale motor heb gevonden, met nog steeds het mooie 2 cilinder karakter maar zonder dat vervelende bokken in lage toeren.

welke aanpassingen in het luchtfilterhuis heb je precies gedaan dan? En van welk jaar is je TDM, ik neem aan dat ie een lambda sonde heeft?
 
Even een momentje gehad gisteren.

Op de snelweg hield mijn TDM ineens in, dus ik dacht hups de benzinekraan naar reserve en dan het tankstation opzoeken.
Alleen ging ie hierna horten en stoten en stopte helemaal, startte ook niet meer. Nadat er 2 liter benzine in was gegooid startte hij wel weer in 1 keer. Direct gaan tanken en toen ging er toch strak 18 liter in.
Kan dit betekenen dat de slangetjes vanuit de tank verkeerd om zijn aangesloten door de vorige eigenaar/garage? (dus reserve stand is normaal en normale stand is reserve)
 
Dat kan inderdaad zo zijn, het kan ook zijn dat het pijpje in de tank wat zorgt voor de 'reserve' losgeraakt is. In dat geval is normaal en reserve gewoon hetzelfde. De truuk die ze namelijk uithalen is dat de normaalstand iets hoger in de tank aanzuigt.
 
Dat kan inderdaad zo zijn, het kan ook zijn dat het pijpje in de tank wat zorgt voor de 'reserve' losgeraakt is. In dat geval is normaal en reserve gewoon hetzelfde. De truuk die ze namelijk uithalen is dat de normaalstand iets hoger in de tank aanzuigt.

Heb geen mogelijkheid om in de tank te kijken, dus ik geloof je zo ook wel (hoewel ik geen rammel hoorde in de tank).

Ach gewoon wat eerder tanken is nu het advies. :)
 
Ik weet niet of je ze kunt horen rammelen, maar ik weet van anderen dat dat pijpje wel eens los raakt. Je zou eens met een endoscoop kunnen proberen, als je iemand kent die zo'n ding heeft.
Eerder tanken is ook een oplossing ;)
 
Heb geen mogelijkheid om in de tank te kijken, dus ik geloof je zo ook wel (hoewel ik geen rammel hoorde in de tank).

Ach gewoon wat eerder tanken is nu het advies. :)


benzinekraan losdraaien van de tank en zo controleren. de achterste uitloop is de reserve, deze moet worden aangesloten op de bovenste aansluiting van de benzinekraan op het frame.
die zit aan de achterzijde van de kraan.
als de originele slangen nog gemonteerd zijn zit er een zwart kunststof ringetje om de reserveslang. deze dus op de achterste aansluiting steken.
 
Voor de liefhebbers van een leuk feestje organiseren wij dit:


Wel tijdig opgeven via het email adres op de poster!

groet,

Pieter
 
Goedemiddag allen,

Vraagje, ik zie dat de meeste TDM's ontdaan zijn van de middenbok (OLS) is dat omdat die sleept over de grond in bochten of is dit puur cosmetisch?
 
En de voelsprieten onder de voetsteunen komen eerder aan de grond dan de middenbok.
Dat is wel afhankelijk van welk merk OLS en welk model TDM. Bij de 3VD komt de bok eerder aan de grond dan bij de 4TX heb ik me laten vertellen. De bok van SW-Motech zit strakker tegen de motor dan de Five-star.
 
Vind het sowieso wel knap als je de voelsprieten van de voetsteunen aan de grond rijdt,dan moet je 'm toch wel aardig platleggen lijkt mij.Nou kan de gemiddelde motor meer dan je denkt,maar toch.
 
gaat vrij snel hoor...
vergeet niet dat door de centrifugaal krachten de motor veel dieper in de vering gedrukt wordt dan je denkt...
 
ik ben niet zo stoer - althans niet met een motor - en met de suup heb ik de steps ook nooit aan de straat gehad. Met de TDM is het me al meer dan eens per ongeluk gebeurd. Blijkbaar geeft ie ook wel wat vertrouwen.
 
ik ben niet zo stoer - althans niet met een motor - en met de suup heb ik de steps ook nooit aan de straat gehad. Met de TDM is het me al meer dan eens per ongeluk gebeurd. Blijkbaar geeft ie ook wel wat vertrouwen.


Als je bij je TDM de stepjes aan de grond rijdt, hang je er niet diep genoeg naast....
:) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan