Ik lees hier de laatste tijd veel over een wobbel/pendelen en gewiebel.
Ik rijd mijn Tracer nu zo'n 3 maanden, en heb er 1500km op zitten (zowel korte stukken, bochten, lange ritten en snelweg) maar dit alles komt mij niet bekend voor.
Kan iemand mij iets meer uitleg geven waar jullie allemaal last van hebben? Mijn vering is geheel standaard, en staat (nog steeds) ingesteld hoe de vorige eigenaar hem heeft ingesteld. Ik heb alleen gemerkt dat hij tov de motor van mijn maatje (BMW 1200GS adventure) vrij hard staat afgesteld en op 'slechte wegen' erg hard aanvoelt, zowel voor als achter.
Mijn plan was om hem wat zachter af te stellen, maar als ik dit zo lees allemaal is dat niet verstandig om te doen.
We hebben met de wobbel/pendelen over het stuur dan heen en weer slaat, dus hij gaat van links naar rechts en dat telkens heen en weer. Je kan het vergelijken met van die filmpjes die je wel eens ziet met gasten die een wheelie doen, zodra ze neerkomen gaat het stuur ineens alle kanten op. Dit zelfde effect krijg je op de Tracer ook, lees wel dat het voornamelijk bij hoge snelheden 170+ voorkomt of bij hard acceleren uit een bocht. Mocht je een rustige rijder zijn en niet echt boven de 130kmh uitkomen, dan zal je er geen enkel probleem mee hebben.
Is dit niet verholpen met de langere achterbrug bij de nieuwere modellen?
Dat klopt gedeeltelijk,want een echte veringspecialist kan het dempingssysteem ook aanpassen zonder meteen peperdure cartridges te monteren,maar dat brengt natuurlijk minder geld op.....Verder is de demping vooraan niet goed en dat krijg je niet goed door andere veren ,maar dus volledige cardridges gebruiken .
Klopt dat je de valves kan vervangen van het vork, maar ik heb zo men twijfels over de prijs ervan vs nieuwe cardriges. Het vork moet dan volledig open incl nieuwe dichtingen en kleppen en denk dat een veren specialist dan ook 2u per been bezig is + materiaal. De cardriges van mupo en andriani kosten 500€ per paar en makkelijk zelf te plaatsen. Is meteen een leuk project voor in de winter. Bij de tracer zijn de veren zelf ook maar 7.5NM en dat zou rond de 9 moeten zijn. Blijft spijtig van yamaha! Vraag dan 1200€ meerprijs en klop eens aan bij WP....Dat klopt gedeeltelijk,want een echte veringspecialist kan het dempingssysteem ook aanpassen zonder meteen peperdure cartridges te monteren,maar dat brengt natuurlijk minder geld op.....
Voor mijn Tracer had ik een gewone MT-09,die hetzelfde probleem had.
De veringspecialist waar ik altijd al ging constateerde na het induwen van de voorvork ook dat de demping niet goed was,maar dat er totaal geen probleem met de veren was.
Hij heeft het dempingsysteem aangepast voor een fractie van de prijs van cartridges,en het verschil was enorm.
Hij heeft me ook wel gezegd dat het nog beter kan met cartridges,maar dat heeft natuurlijk zijn prijs.
Maar sommigen verkopen liever een set nieuwe veren en een busje andere olie,want dat breng meer op,maar je blijft dan met een slechte demping zitten.
Ik heb deze, en voor mij is het zadel iedere euro dubbel en dik waard!Als je kan wachten tot de winter, krijg je dikke kortingen.Heeft iemand ervaring met een zadel van Topsellerie voor een Tracer 900?
Heb ook mijn oog laten vallen op een zadel van TopSellerie. Dat is nog een goede tip, om te wachten tot de winter.Ik heb deze, en voor mij is het zadel iedere euro dubbel en dik waard!Als je kan wachten tot de winter, krijg je dikke kortingen.
De nieuwste modellen, tracer 900 gt, hebben ook last van pendelen.
Ik krijg er ook in begin last van als ik boven de 160 ging rijden. Na de demping voor te laten stellen krijg er boven de 180 en harder nog last van.
In het begin had de gt ook last van het zoeken bij snel acceleren, bij hoge toeren en vol de gas erop.
Ja, ik heb een Scott Oiler gemonteerdHeeft iemand ervaring met de montage van een Pro Oiler op de Tracer?
Zo'n foto heeft een ieder die ooit gereden heeft in de bergen en zo'n sneeuwmuur tegen is gekomen.Anderhalve week geleden was ik met de Tracer in Zwitserland, zie hier de grote Sint Bernardpas.
Mijn ketting is inmiddels wel overleden (33.000km). Onderweg meerdere keren moeten spannen en de laatste twee dagen kraakte en piepte hij.Bekijk bijlage 1404835
Ik rij een 'gewone' Tracer uit 2015, en ik heb ook lopen kloten met het windscherm. Ik ben na 4 windschermen tot een goede oplossing gekomen.Beste MF'ers
Ja daar sta je dan. Even kijken. Even zitten. Wil je proefritje maken? En voor je het weet rij je op een Tracer 900 'even een rondje', terwijl mijn Versys 650 me verdrietig nakeek... die voelde de bui al hangen.
Wat een wereldverschil. Kan ook niet anders met die 115pk's tegenover die 70 van de versys.
Proefrondje heeft me wel flink aan het denken gebracht! Ik kan een leuk bedrag voor de versys terug krijgen, maar dat kreng stuurt zo ongelovelijk makkelijk! Dat vond ik bij de tracer niet zo 'natuurlijk' gaan als bij de versys.
Wel knalt dat vermogen er over heen! En is het een hele luxe fiets die tracer GT! Voordeel was meteen op de snelweg (toen ik doorhad dat ik nog van ze 2 doorkon naar ze 6de versnelling) dat ook me spiegels niet trillen en ik achteruit kon kijken.
Waar ik me met name zorgen over maak is dat ik bij de Versys uren heb moeten spenderen om de turbulentie dragelijk te maken (Korte ruitjes, lange ruitjes, spoilers, nu uiteindeijk MRA tour ruit gekanteld.. en dat maak het rijdbaar). Op de Tracer merkte ik al dat het ruitje omhoog of omlaag niet de wereld uitmaakte, en omlaag het prettigste was. Maar boven de 100 blijft het bibberen en schokken met die helm op de Tracer.
Zijn er toevallig MFérs die van versys overgestapt zijn op een tracer? En hoe bevalt dat? Kan me voorstellen, ook met duo, dat het net even wat rustiger of makkelijk rijd.
En tracer rijders... krijgen jullie het voor elkaar om de turbulentie weg te poetsen met ruitjes, want van dat geklapper gaat mijn motorrij plezier erg omlaag
Gr!
Ik rij een 'gewone' Tracer uit 2015, en ik heb ook lopen kloten met het windscherm....
Het kan zijn dat ik mezelf herhaal, maar "Go big or none".
Oftewel, de ruit moet groot zijn, of hoofdzakelijk afwezig. Alles er tussenin werkt niet (zoals -bij mij- de std ruit)
Nu zomer! Dus zie foto. Echt het lekkerst...
(Winter: Givi 2122DT)
Bekijk bijlage 1405078
Ook ik rij een tracer uit 2015, van Ron heb ik een Vstream ruit overgenomen. Deze ruit alleen is wel mooier dan de standaardruit, maar zorgt nog steeds voor turbulentie. Gelukkig had ik nog een Flip-up ruitje liggen van Puig die er bovenop geschroefd zit en nu heb ik nergens meer last van. En dan met 1meter90 en het zadel in de hoogste stand!
Welke ruit mag dat zijn op de foto?
Goede tip, dat is een ruitje waarbij je twee gaatjes moet boren in het raampje neem ik aan?