• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Speedo angels toevallig? Zou dat stickertje voor de stofpartikels overslaan als ik jou was en je schermpjes op een andere manier goed schoon maken voor je aan de slag gaat ermee…

Mij stond de teller na het ritje van vandaag op 940km een aangezien ik zo ongeveer langs de motorzaak kwam gelijk maar even naar binnen voor ene kop koffie en kijken wanneer ik terecht kon voor de beurt. Hadden ze zowaar morgenochtend nog een plekkie en kan ik er nog op wachten ook
Heb deze bij motoscreenies op ebay besteld.

Vraagje, ik had mijn Tracer bij Reaal verzekerd maar dat is overgenomen door Nationale Nederlanden. Vandaag de nieuwe polisvoorwaarden van NN ontvangen en NN vereist naast een ART slot ook een beveiliging met CCV certificaat.

Weet iemand of de standaard startonderbreker ook een CCV beveiliging is? Uiteraard al gezocht op internet maar daar kan ik het niet vinden.

Ze zijn zelf maandag pas weer beschikbaar om het te vragen…

met Eelco of Dirk vind ik het altijd fijn zaken doen!
Heb jij je motor ook daar in onderhoud? Wat is je ervaring?
De mijne moet voor zijn 20 k beurt nieuwe kettingset en nog wat garantie dingetjes voor deze afloopt in juni.
Dit is voor mij de dichtsbijzijnde Yamaha dealer.
Krijg wel een gepeperde rekening daar gepresenteert van 800,- voor bovenstaande.

Vraagje, ik had mijn Tracer bij Reaal verzekerd maar dat is overgenomen door Nationale Nederlanden. Vandaag de nieuwe polisvoorwaarden van NN ontvangen en NN vereist naast een ART slot ook een beveiliging met CCV certificaat.

Weet iemand of de standaard startonderbreker ook een CCV beveiliging is? Uiteraard al gezocht op internet maar daar kan ik het niet vinden.

Ga er vanuit dat dit een alarm moet zijn met certificaat. De standaard startblokkering is niet voldoende.
Heb mijn Tracer GT all risk verzekerd via combimotors. Buiten dat deze erg voordelig is heb je in mijn postcode gebied genoeg aan een ART slot met bijpassend muur/vloer anker.

De mijne moet voor zijn 20 k beurt nieuwe kettingset en nog wat garantie dingetjes voor deze afloopt in juni.
Krijg wel een gepeperde rekening daar gepresenteert van 800,- voor bovenstaande.
Ik heb de tracer en de R3 daar gekocht en in onderhoud.
Als techneut heb ik daar een goed gevoel bij.
Zijn ze het goedkoopste onderhoud adres in de regio nee denk het niet, staan ze direct voor je klaar als je een keertje echt een probleem hebt ja.
Al met al vindt ik prijs en kwaliteit in verhouding.

Ga er vanuit dat dit een alarm moet zijn met certificaat. De standaard startblokkering is niet voldoende.
Heb mijn Tracer GT all risk verzekerd via combimotors. Buiten dat deze erg voordelig is heb je in mijn postcode gebied genoeg aan een ART slot met bijpassend muur/vloer anker.
Ik heb mijn tracer en R3 ook bij combi motors verzekerd beiden met 3 jaar nieuwwaarde verzekerd.
zeer gunstige prijzen en geen rare eisen tav diefstal, gewoon art 4 slot (Quakel is het voodeligst)
uittreksel uit de voorwaarden
Heeft de motor een hogere dagwaarde dan €12.000 EN/OF bent u woonachtig in postcodegebieden 1000 t/m 1099, 2260 t/m 2299, 2500 t/m 2599, 3000 t/m 3199 of 3500 t/m 3599 dan is de diefstalpreventie van toepassing: dan dient de motor tussen 23:00 en 7:00 uur te allen tijde door middel van een ART categorie 4 of 5 goedgekeurd ketting- of beugelslot rechtstreeks te zijn bevestigd aan een ART – goedgekeurd muuranker of grondanker, of aan een aard- en/of nagelvast object. Twee motoren aan elkaar wordt ook gezien als aard- en/of nagelvast.

Dus en art slot met muurbeugel is voor de tracer goed genoeg.

Anders zou je ook over kunnen stappen naar NH1816. Afhankelijk van de nieuwwaarde zijn daar één of twee art4 sloten voldoende.

2.5 Welke alarmeisen gelden bij diefstal van de verzekerde motor
De onderstaande alarmeisen zijn verplicht tenzij op het polisblad anders vermeld:
• voor motoren met een verzekerde waarde van minder dan
€ 15.000,– inclusief BTW en BPM geldt dat de motor op het moment van diefstal moet zijn voorzien van een stuurslot en een ART motorslot cat. 4, zie www.stichtingart.nl;
• voor motoren met een verzekerde waarde vanaf € 15.000,– inclusief BTW en BPM geldt dat de motor op het moment van diefstal moet zijn voorzien twee ART motorsloten cat. 4 of 1 ART motorslot cat. 4 en een VbV/SCM-Alarmsysteem.
Dit systeem moet zijn ingebouwd door een SCM-erkende instal- lateur, dan wel door SCM als gelijkwaardig aangemerkt beveili- gingssysteem ingebouwd door de fabriek of importeur, zie www.scm.nl.

Dat is vrij prijzig lijkt mij? Ik ga er vanuit dat de 20k een 'grote' beurt is. +/- 400 euro en een kettingset is meestal rond de 180 inclusief montage. Hebben ze ook de uren gerekend voor het wisselen van de garantie dingen of had je ook nog een band wissel.

180 euro voor een kettingset incl. montage klinkt mij erg weinig in de oren. Bovendien zou ik altijd voor de versterkte uitvoering gaan (zoals een DID ZVMX), die kost bij Jos Smit al 150 euro...

Hebben de genoemde verzekeringen ook een schade-opzittendeverzekering? Ik ben er inmiddels namelijk achter dat dat heel waardevol kan zijn...:X

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen met de Puig tour ruit.
Ik had op mijn vorige motor ook een opzetruitje maar zonder is zeker mooier!
Gisteren nog even kunnen rijden en de Puig Touring ruit wat getest. Ik ben er van bewust dat veel factoren meespelen voor een goede beleving.
Met het zadel in de lage stand en de ruit op de hoogste stand (tracer '18) zat ik (1,95mtr) nog nét teveel met de helm in de wind, het gefladder op m'n schouders was overigens volledig weg (dit in vergelijking met de standaard ruit met opzetruitje). Moet ik er wel bij vertellen dat het behoorlijk waaide tussen Doesburg en Zevenaar. Na het bijplaatsen van het opzetruitje was het nagenoeg windstil achter de Puig Touring ruit.
Met de aanschaf van de Puig ruit hoopte ik af te zijn van het opzetruitje, dat is dus niet gelukt maar misschien als de Puig ruit platter of steiler gaat wel, ik vrees dat ik daarvoor tot volgend jaar moet wachten. #mooiweerrijder :P

• Leuk
Waarderingen: JoVi
Dat is vrij prijzig lijkt mij? Ik ga er vanuit dat de 20k een 'grote' beurt is. +/- 400 euro en een kettingset is meestal rond de 180 inclusief montage. Hebben ze ook de uren gerekend voor het wisselen van de garantie dingen of had je ook nog een band wissel.
Het is nog een offerte. Beurt kost 500,- kettingset incl montage 285,- garantie dingen zijn uiteraard gratis ga ik vanuit.
banden laat ik zowiso niet doen bij de dealer. Daar heb ik een mooi adres voor.

Heb nog ff teruggekeken naar mijn MT 09. Daar was ik 285,- kwijt voor de 20k beurt. Wel bij een goede universele garage waar ik al meer dan 10 jaar kom.

180 euro voor een kettingset incl. montage klinkt mij erg weinig in de oren. Bovendien zou ik altijd voor de versterkte uitvoering gaan (zoals een DID ZVMX), die kost bij Jos Smit al 150 euro...
Dealer adviseert mij om gewoon de originele te plaatsen. Die versterkte had ik ook mijn MT09 zitten (ook besteld bij Jos Smit) maar op 1 of andere manier vond ik dat niet een heel goed huwelijk op de MT. Erg lawaaierig en onrustige aandrijving vond ik.

Dealer adviseert mij om gewoon de originele te plaatsen. Die versterkte had ik ook mijn MT09 zitten (ook besteld bij Jos Smit) maar op 1 of andere manier vond ik dat niet een heel goed huwelijk op de MT. Erg lawaaierig en onrustige aandrijving vond ik.
Ik zou nooit een originele plaatsen. Dat is dus een gewone DID 525 (weliswaar in een v11 versie, ik gok een 'speciale versie' voor Yamaha), maar wat zat mijn ketting vast bij 26.000 [km] (ondanks dat ik een zéér actieve smeerder ben met de OSCO). Sommige schakels kreeg ik zelfs met de hand niet meer bewogen!

De MT-09 (en de eerste Tracers) en kettingsets zijn sowieso geen goed huwelijk. Daar de speling volgens Yamaha op 5 - 15 [mm] hoort te staan, wat qua afstelling zeer lastig is (de speling fluctueert namelijk altijd met het ronddraaien van de kettingwielen). Wat ook nog een verschil gemaakt kan hebben is dat je een voorkettingwiel zonder rubberen borst hebt gehad.... dat hadden de 'imitatiesets' namelijk. Inmiddels heeft bijv. Jos Smit ook kettingsets met JT rubber cusioned kettingwielen. Meestal paste ik een origineel voor ktw toe, en probeerde ik na ca. 15.000 km de imitatie erop te leggen (op de helft van de levensduur van je ketting)...

NH1816 tot €1500.
Dit is geen schade-opzittendeverzekering denk ik. Een schade opzittendeverzekering dekt mogelijke letselschade na een ongeval zonder blijvende invaliditeit (bijv. stel dat jij als ZZP'er een tijdje geen inkomen meer kunt vergaren na een (eenzijdig) ongeval)...

Ik was bij Univé verzekerd, en zij hebben wel een ongevallenverzekering (module die je bij de motor aanzet), maar die dekt dus enkel bij blijvende invaliditeit...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hebben de genoemde verzekeringen ook een schade-opzittendeverzekering? Ik ben er inmiddels namelijk achter dat dat heel waardevol kan zijn...:X
Kun je aan de verzekering toevoegen, zowel letselschade als kleding schade.

Even snel gekeken. NH1816 wel.

Tot 150.000 euro.

Artikel 2 Welke schade vergoeden wij?
Wij vergoeden schade, tot maximaal het bedrag dat vermeld staat op uw polisblad per schadegebeurtenis voor alle verzekerden tezamen, die u lijdt als gevolg van een verkeersongeval, wanneer er sprake is van:
• schade door lichamelijk letsel van een verzekerde, of
• schade door overlijden van een verzekerde, of
• beschadiging of vernietiging van uw particuliere eigendommen
die zich op het moment van het verkeersongeval in/op het betrokken motorrijtuig bevonden, of die u bij u droeg.

Laatst bewerkt:
De MT-09 (en de eerste Tracers) en kettingsets zijn sowieso geen goed huwelijk. Daar de speling volgens Yamaha op 5 - 15 [mm] hoort te staan, wat qua afstelling zeer lastig is (de speling fluctueert namelijk altijd met het ronddraaien van de kettingwielen).

Bij de 9GT geven ze nu 5mm speling aan. 15mm is ook wel heel veel.:?

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    145,6 KB · Weergaven: 33
Gisteren nog even kunnen rijden en de Puig Touring ruit wat getest. Ik ben er van bewust dat veel factoren meespelen voor een goede beleving.
Met het zadel in de lage stand en de ruit op de hoogste stand (tracer '18) zat ik (1,95mtr) nog nét teveel met de helm in de wind, het gefladder op m'n schouders was overigens volledig weg (dit in vergelijking met de standaard ruit met opzetruitje). Moet ik er wel bij vertellen dat het behoorlijk waaide tussen Doesburg en Zevenaar. Na het bijplaatsen van het opzetruitje was het nagenoeg windstil achter de Puig Touring ruit.
Met de aanschaf van de Puig ruit hoopte ik af te zijn van het opzetruitje, dat is dus niet gelukt maar misschien als de Puig ruit platter of steiler gaat wel, ik vrees dat ik daarvoor tot volgend jaar moet wachten. #mooiweerrijder :P
Ik heb de Puig tour ruit er nu een week op zitten en ben gematigd enthousiast. Ik ben 1.83 en heb het zadel en de ruit in de hoogste stand. Mijn bovenlichaam zit nu geheel uit de wind dus dat is wel fijn voor de wintermaanden, maar heb nu best wel wat turbulentie op de helm.
Ik heb net de ruit iets steiler gezet. Als het weer nog wat opklaart ga ik vandaag nog even testen om te kijken of dit wat heeft opgeleverd.
Anders toch ook nog maar een opzetruitje.

20211030_110542.jpg

Volgens mij staat er 45 tot 50 mm totale speling gemeten op het strakste punt.

Een vraag over het linksysteem van de Tracers.
Zijn er wel eens problemen geweest met o.a. het gaan vastzitten hiervan, zoals bij de FJR1300 nog weleens gebeurde.
Het is nl. (net als bij de FJR) ook niet echt makkelijk te smeren.

Klopt. Ik bedoel ook dat de speling daartussen 5mm is.
Geen 5-15mm waaraan KeesH refereerde!!
Je begrijpt het niet... de kettingspeling hoort bij de eerste serie MT-09 (en misschien nog wel) en de eerste serie Tracers tussen de 5 en 15 mm te bedragen... Dit is de opgegeven kettingspeling door Yamaha, zowel in de handleiding als in het WPH.

Overigens is de 45 óf 50 [mm] zoals nu voor de 9 GT in technische termen nog steeds 'kettingspeling' hoor... (en niet het verschil daartussen).

Overigen is de delta van 5 [mm] waar jij het over hebt heeeel erg weinig. Weet niet of je zelf je ketting wel eens afstelt, maar ik heb met een paar rondjes draaien van het achterwiel makkelijk een delta van 10 [mm] te pakken. Dit kan het gevolg zijn van een ongelijkmatig versleten ketting of kettingwiel, maar ook kan het kettingwiel onrond zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan