YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Voor de geïnteresseerden: Ik heb net de software update laten uitvoeren (was er toch voor onderhoud). De motorrem waar sommigen hier last van hadden (ik voelde het, maar kon ermee leven) is weldegelijk opgelost na de update.

Motorrem blijft nu aanwezig tot stationair toerental, zonder de dip aan +-3k rpm. Voelt ook wat vlotter in de gasrespons onder 5k rpm.
Hier gisteren 1e kleine beurt gehad, nu in 1 jaar tijd 8600 km woon werk, vlgs mij ook software update gedaan; meer soepel qua motorren en idd onderin wat meer respons!
 
Wat bedoelen jullie met soepel?

Ik heb nu het fenomeen dat de motor bij het vertragen bij 2500-3000 rpm niet meer vertraagt, omdat ie zelf gas bij geeft. Dat heeft ie pas sinds die voor de 40k beurt en TPS bij de dealer is geweest. (Voorheen niet bij de dealer, alleen voor de terugroepacties)
Stationair loopt ie nu 19km/h in de eerste versnelling!

Als ik daar weer van af kan komen met wat normaler gedrag bij lagere toeren, graag.
De doseerbaarheid in bochtige weggetjes is voor mij nu beduidend verslechterd, terwijl ik daar juist altijd laaiend enthousiast over was.
 
Wat bedoelen jullie met soepel?

Ik heb nu het fenomeen dat de motor bij het vertragen bij 2500-3000 rpm niet meer vertraagt, omdat ie zelf gas bij geeft. Dat heeft ie pas sinds die voor de 40k beurt en TPS bij de dealer is geweest. (Voorheen niet bij de dealer, alleen voor de terugroepacties)
Stationair loopt ie nu 19km/h in de eerste versnelling!

Als ik daar weer van af kan komen met wat normaler gedrag bij lagere toeren, graag.
De doseerbaarheid in bochtige weggetjes is voor mij nu beduidend verslechterd, terwijl ik daar juist altijd laaiend enthousiast over was.
Dat niet meer vertragen aan +-2,5-3k rpm is er nu uit. Motorrem werkt nu gewoon tot op stationair. En pakt naar mijn mening wat vinniger op beneden de 5k rpm.
 
Kan ik ook ergens zien dat er een nieuwe software update is? Nog een betere vraag: kan ik ergens zien welke versie er nu in zit?

Dan ga ik in het voorjaar wel weer een afspraak maken bij de dealer puur alleen voor deze software update.
 
Kan ik ook ergens zien dat er een nieuwe software update is? Nog een betere vraag: kan ik ergens zien welke versie er nu in zit?

Dan ga ik in het voorjaar wel weer een afspraak maken bij de dealer puur alleen voor deze software update.
Geen idee, ik heb er zelf om gevraagd bij de dealer..
 
Vraagje,

Ik heb er nu een paar 100 km op zitten en merk dat terug schakelen niet altijd even lekker gaat.
Lees her en der op internet wel dat er meerdere mensen last van hebben.
Ik zeker als ik in een te hoge versnelling bij een stoplicht kom omdat ik toch harder moest remmen, kan ik wel naar beneden duwen op mijn schakel pook, maar dan gebeurd er niks.

Is dit een bekend euvel en is hier iets aan te doen?
 
Vraagje,

Ik heb er nu een paar 100 km op zitten en merk dat terug schakelen niet altijd even lekker gaat.
Lees her en der op internet wel dat er meerdere mensen last van hebben.
Ik zeker als ik in een te hoge versnelling bij een stoplicht kom omdat ik toch harder moest remmen, kan ik wel naar beneden duwen op mijn schakel pook, maar dan gebeurd er niks.

Is dit een bekend euvel en is hier iets aan te doen?
misschien pookje iets afstellen ik heb echt geen problemen mijn mijn 2018 model ?
 
Ik zeker als ik in een te hoge versnelling bij een stoplicht kom omdat ik toch harder moest remmen, kan ik wel naar beneden duwen op mijn schakel pook, maar dan gebeurd er niks.
Dat is normaal,ik heb nog nooit een motor gehad waarbij dat wel kan en ik heb er al heel wat gehad.
De assen van de versnellingsbak staan dan stil en als de nokken van de tandwielen dan niet exact overeen komen,kun je de versnelling niet inschakelen.
Even koppeling een beetje lossen en zo telkens één versnelling terug schakelen.
 
Dat is normaal,ik heb nog nooit een motor gehad waarbij dat wel kan en ik heb er al heel wat gehad.
De assen van de versnellingsbak staan dan stil en als de nokken van de tandwielen dan niet exact overeen komen,kun je de versnelling niet inschakelen.
Even koppeling een beetje lossen en zo telkens één versnelling terug schakelen.
Dat werkt dus ook niet. Schakel pook lijkt niet te doen. Nirmaal inderdaad spelen .et koppeling dan lukt het wel.
Mogelijk te maken met de quick shifter. Maar heb dit nog niet eerder mee gemaakt.
 
Dat werkt dus ook niet. Schakel pook lijkt niet te doen. Nirmaal inderdaad spelen .et koppeling dan lukt het wel.
Mogelijk te maken met de quick shifter. Maar heb dit nog niet eerder mee gemaakt.
Ik had exact hetzelfde, mij werd toen verteld dat dit door de cp3 motor komt. Er is geen enkel ander merk waarbij je niet bij stilstand compleet terug kan schakelen. Ik had het bijvoorbeeld bij aan komen rijden bij een stoplicht plotsremmen en dan toch in zijn 4 staan. Of wanneer je op rotondes af rijdt. Daar klap je dan in zijn 4 overheen 😅. Dan kan je met geen mogelijkheid terugschakelen. Je moet dan de koppeling iets los laten en weer in knijpen en gokken of je kan schakelen. Afgelopen jaar 5 andere merken gereden en geen 1 had dit probleem.

Ik denk echt een yamaha dingetje.
 
Mwahh... zo werkt een mechanische sequentiele bak gewoon. Niet rossen maar met beleid even voelen wat er gebeurt. Dus wat Luc zegt, even de koppeling iets op laten komen en dan per versnelling terug. Beter is om dit rollend al te doen, dus ver vooruit te kijken... Dan heb je dit soort 'problemen' niet.. Noodstop is een ander verhaal... Ik rem alles op de motor (probeer ik), dan komt het nauwelijks voor...
 
Daarbij... misschien moet je blij zijn dat het moeilijk gaat. Betekent namelijk dat de nokken van de tandwielen goed in elkaar haken (contactvlakken zijn 'negatief bewerkt', schuin dus), en dus de motor niet snel uit zijn versnelling zal springen... ;)
 
Uitdaging die ik nu heb is dat ik hem met geen mogelijkheid omlaag krijg als ik stil sta. Gister dus uit zijn 4 moeten weg rijden. Maakte niet uit wat ik deed dit nog nooit gehad. Kortom toch het idee dat dit iets anders is. Voelt bijna alsof schakelpook de vwrsnelling niet mee neemt op dat moment. Niet zoals op de fazer dat ik met koppeling kan spelen en dan als nog gaat... (Voelt niet mechanisch. Maar geen idee hoe schakel pook werkt)

Maar het is dus niet dat het moeilijk gaat, het gaat gewoon niet..
 
Ik heb een tracer 900GT van 2020 gehad met hetzelfde probleem. De oplossing is om één per één naar beneden te schakelen en in de juiste versnelling te staan tegen dat je stopt. Als je remt en in 4/5de staat en dan 4/5x naar beneden wilt schakelen lukt het niet, meestal wel als je dan één per één en met de koppeling wat uit te laten. Ik denk dat het iets is dat deze moto heeft. Na een tijdje werd ik dit gewoon en was het geen probleem meer.
 
Los van feit dat ik volledig eens ben met de eerdere reacties over schakelen, heb ik bij laatste kleine beurt gekozen voor Yamalube ipv de 13 in dozijn olie. Wellicht zit het tussen mijn oren, maar het schakelen verloopt veel soepeler!
 
Uitdaging die ik nu heb is dat ik hem met geen mogelijkheid omlaag krijg als ik stil sta. Gister dus uit zijn 4 moeten weg rijden. Maakte niet uit wat ik deed dit nog nooit gehad. Kortom toch het idee dat dit iets anders is. Voelt bijna alsof schakelpook de vwrsnelling niet mee neemt op dat moment. Niet zoals op de fazer dat ik met koppeling kan spelen en dan als nog gaat... (Voelt niet mechanisch. Maar geen idee hoe schakel pook werkt)

Maar het is dus niet dat het moeilijk gaat, het gaat gewoon niet..
Ik heb het probleem natuurlijk niet zelf ervaren op jouw motor, maar probeer eens per versnelling terug te schakelen en per versnelling op de motor te remmen... Ik doe niet anders (en in de bergen is dat de enige optie) en dat werkt prima.

De Tracer 9 GT is mijn derde CP3 blok, en ik heb inmiddels 100.000 km ermee gemaakt (verdeeld over 3 motoren dus), nooit problemen mee gehad. Het kan best zijn dat jouw bak hakeriger is dan de mijne (en wellicht dan andere merken). Het heeft ermee te maken dat rollend terugschakelen ervoor zorgt dat de uitgaande as van de versnellingsbak draait, en dat mechanisch het terugschakelen vergemakkelijkt. Sta je stil, dan staat deze as ook stil en wordt het mechanisch moeilijker. Maar alles met beleid.

Komt je koppeling wel helemaal vrij? M.a.w. wil ie met ingetrokken koppeling (in zijn 1) niet vooruit bij het stoplicht? En is de speling op het koppelingshendel volgens de specificatie?
 
Los van feit dat ik volledig eens ben met de eerdere reacties over schakelen, heb ik bij laatste kleine beurt gekozen voor Yamalube ipv de 13 in dozijn olie. Wellicht zit het tussen mijn oren, maar het schakelen verloopt veel soepeler!
Ik ben, met het verstijken van de garantie, afgestapt van de Yamalube (en rij nu met Motul). De specificatie van de Yamalube is niet bijster bijzonder, volgens mij API SG, terwijl Motul 5100 al op SL zit. Maar misschien is het in jouw geval een verbetering..
 
Ik ga dit morgen uit proberen.
En zal inderdaad de specificaties van koppeling eens opzoeken.
Kijken of dat verschil maakt.
Vind de koppeling erg licht gaan, maar mijn vergelijking hierin is mijn verzwaarde fzs 1000 koppeling.

Dank voor de responses :)
 
Ik ga dit morgen uit proberen.
En zal inderdaad de specificaties van koppeling eens opzoeken.
Kijken of dat verschil maakt.
Vind de koppeling erg licht gaan, maar mijn vergelijking hierin is mijn verzwaarde fzs 1000 koppeling.

Dank voor de responses :)
Weet niet welk model Tracer je hebt, maar vanaf bouwjaar 2017 (uit mijn hoofd) zit er een slipperclutch in, waarmee er ook slechts 3 veren in zitten i.p.v. 6. Door de constructie met de schuine nokken worden de koppelingsplaten tijdens accelereren op elkaar gedrukt, waardoor men met minder veren af kon. Hele mooie constructie; daarmee is de handkracht ook significant minder geworden.
 
Weet niet welk model Tracer je hebt, maar vanaf bouwjaar 2017 (uit mijn hoofd) zit er een slipperclutch in, waarmee er ook slechts 3 veren in zitten i.p.v. 6. Door de constructie met de schuine nokken worden de koppelingsplaten tijdens accelereren op elkaar gedrukt, waardoor men met minder veren af kon. Hele mooie constructie; daarmee is de handkracht ook significant minder geworden.
Heb de 2019 gt dus daar zit deze ook in dan.
 
Daar zit die ook in ja. En dat kan soms ook hinderlijk zijn bij het wegrijden als je het niet gewend bent. Als je bijvoorbeeld stevig op de motor hebt afgeremd, of tijdens het bergop/af manouvreren de koppeling hebt gebruikt en zo de slipperclutch licht hebt geactiveerd, dan hapt 'ie de eerstvolgende keer net even wat harder bij het aangrijpen.

Als je daar niet op bedacht bent kun je de motor eenvoudig laten afslaan bij het wegrijden. Been there, done that, de vegen op de koffers heb ik nog als bewijs. :+
 
Een quickshifter heeft daar helemaal niets mee te maken.
Maar de afstelling ervan misschien wel, in de manual staat nl exact beschreven welke afstanden je tussen de kogel gewrichten moet aanhouden. Of je schakelpook te hoog afgesteld waarbij je voet niet loskomt van de pook? Daarnaast goeie olie!
 
Ik heb het ook een aantal maal gehad dat er niet terug geschakeld werd.
Wat echter bij opviel was dat het schakelpedaal ook niet terug kwam in de middenstand maar onderin bleef hangen.
Toen eerst 1 maal opschakelen en daarna ging het wel goed.
Ik heb de indruk dat de quickshifter toch ergens er wat mee te maken heb, want als je verkeerd wil schakelen weigert deze ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan