Yamaha X-Max 250 2009

Klopt. Mininaal 3 keer de startknop indrukken. Lijkt er niet op dat er te weinig stroom is. Alleen bij koude motor. Warmer motor 1 druk en lopen. Je hoort de start motor luid en duidelijk zijn best doen maar motor slaat niet gelijk aan.

Ik ga vanmiddag even voor de zekerheid de accu spanning meten.

Net naar mijn werk gereden en voor het eerst in weken deed de temperatuur meter het goed. Heel vreemd.
Ik blijf een probleem met ergens een slechte massaverbinding nog altijd heel reëel vinden.
Een temperatuursensor die kaduuk is wordt niet ineens terug gezond.

Daarnaast: zoals je het beschrijft doet de startmotor zijn best bij een koudstart, maar de motor slaat niet aan, tenzij na minstens een drietal pogingen. Warm slaat de motor direct aan.

Als die bij koudstart zo moeilijk aanslaat dan wijst dat erop dat de mengselverrijking bij koudstart (de elektronische versie in de ECU van de klassieke manuele choke) niet goed functioneert.
En raadt eens wat die mengselverrijking aanstuurt?
Dat is diezelfde temperatuursensor die ook je temperatuurmeter aanstuurt en je fan.

Het gaat volgens mij zo:
Je hebt een koude motor. Om vlot te starten heeft die kortstondig een mengselverrijking nodig. Maar de temperatuursensor die de koelwatertemperatuur meet die geeft temperatuurwaardes door aan de ECU die veel hoger zijn dan ze echt zijn.
Dus de ECU krijgt als informatie dat de motor op temperatuur is en geeft geen mengselverrijking.
Daardoor start de motor zo moeilijk als hij koud is.

Is de motor warm, dan is er geen probleem, want de ECU zal sowieso door de te hoge temperatuurmetingen geen mengselverrijking geven, maar die is ook niet nodig.

Er is volgens mij helemaal niks mis met je motor. Ga in eerste instantie voor de goede werking van die temperatuursensor.
Die zit meest waarschijnlijk ergens gemonteerd aan de zijkant van je radiator, wellicht bovenaan rechts of links.
 
Ik blijf een probleem met ergens een slechte massaverbinding nog altijd heel reëel vinden.
Een temperatuursensor die kaduuk is wordt niet ineens terug gezond.
het werkte maar van korte duur haha

zit die temperatuursensor niet in de motor? dat hij de temperatuur van de olie meet?

ik ga sowieso op zoek ook bij de radiator.

ik denk ook bij het starten dat hij gewoon niet genoeg benzine toegestuurd krijg. zo klinkt het tenminste.
 
net even getest hoeveel volt hij heeft met starten.
12,7 volt. zodra ik hem start en geef iets gas loopt hij al snel naar de 13,8volt.
lijkt me dus niet dat de stator(dynamo) niet goed werkt.


ik zal straks eens verder gaan zoeken, ik ben namelijk al weken aan het zoeken met heb die thermoswitch/sensor vooralsnog niet kunnen vinden.

edit: volgens mij heb ik hem nu gevonden haha
Bekijk bijlage 1975990
nu nog de exacte locatie vinden.
met 13,8 v is de stator en regulator nog goed . en verder zal het inderdaad zoeken zijn naar de thermoswitch ...maar je hebt toch al n richting ...bij motoren zit hij in de radiator (allee bij diegene die ik toch al heb vervangen)
 
het werkte maar van korte duur haha

zit die temperatuursensor niet in de motor? dat hij de temperatuur van de olie meet?

ik ga sowieso op zoek ook bij de radiator.

ik denk ook bij het starten dat hij gewoon niet genoeg benzine toegestuurd krijg. zo klinkt het tenminste.
Die zit niet in de motor en meet niet de temperatuur van de olie maar die van het koelwater.
Want de temperatuursensor moet ervoor zorgen dat je koelwater niet overkookt en dus dat de koelventilator tijdig start om dat te voorkomen.
Die sensor zou je, verwacht ik, ergens links of rechts aan de zijkant bovenaan je radiator moeten vinden.

Hij krijgt bij koudstart niet genoeg benzine. Dat is logisch als de temperatuursensor foutieve, te hoge waardes doorgeeft aan de ECU.
De ECU denkt dat je motor op temperatuur is en dan geeft die geen mengselverrijking die nodig is om een koude motor vlot te starten.
 
Die zit niet in de motor en meet niet de temperatuur van de olie maar die van het koelwater.
Want de temperatuursensor moet ervoor zorgen dat je koelwater niet overkookt en dus dat de koelventilator tijdig start om dat te voorkomen.
Die sensor zou je, verwacht ik, ergens links of rechts aan de zijkant bovenaan je radiator moeten vinden.

Hij krijgt bij koudstart niet genoeg benzine. Dat is logisch als de temperatuursensor foutieve, te hoge waardes doorgeeft aan de ECU.
De ECU denkt dat je motor op temperatuur is en dan geeft die geen mengselverrijking die nodig is om een koude motor vlot te starten.
bij deze scooters zit de thermoswitch niet in de radiator (als mn zoekt naar radiator op ebay ,zie je geen montagegat in de radiator.en op csmnl zie je dat hij ergens aan het balhoofd zit ) denk omdat de radiator bijna plat ligt gemonteerd ..zal wel ergens op het waterkoelingsnet gemonteerd zijn .
 
zo tijdje stil geweest, maar ik heb eindelijk nieuws!
het was de thermo switch! deze zat wel op de cilinder kop.
gelijk achterband laten vervangen, remblokken laten vervangen.

hopelijk mag ik hem deze week weer ophalen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan