yamaha xj650 caferacer brikje

xj650WOUTER

MF'er
14 okt 2007
64
0
Groningen
Dag allemaal, ik ben bezig mijn xj te 'verbouwen' tot een caferacerbrikje. Het is dus niet de bedoeling dat het een geweldig mooie motor wordt, maar gewoon lekker aan prutsen en zorgen dat het rijdt. :]

Inmiddels zit er een leuk m-stuurtje en een rempomp van een thunderace op. Nu vroeg ik mij af of ik de achtervering van de thunderace kan monteren net zoals bij bijv een duc monoposto uitvoering. Gaat mijn frame dat houden? Knakt ie door? Is het levengevaarlijk? Iemand ideeen hierover?

Dit heb ik dus voor ogen:
2007-Ducati-Sport1000Monopostod.jpg
 
en zo moet het er ooit uit zien ;) (snelle photoshop)
GroteFoto-SLCEJR67.jpg

GroteFoto-M3VMD4XY.jpg


Ik heb iig al nieuwe banden, pirelli sport demons! iemand ervaring mee?
 
Als je in de buurt van die duc kan komen zal het zeker een geslaagde creatie worden!
Verder denk ik dat het idee die je hebt over de vering niet echt te realiseren, mits (grote) aanpassingen. Ik kan ook fout zitten natuurlijk. Deze volg ik mee :]
 
Je kan er natuurlijk best hele lange schokbrekers op zetten. Je krijgt dan wel o.a. het probleem dat je ketting langzaam in je achterbrug gaat eten en je verandert de geometrie en daarmee het stuurgedrag. Een beetje omhoog aan de achterkant kan geen kwaad en maakt 'm wat levendiger (heb zelf 2cm langere veren op m'n XS400 en dat stuurt erg leuk), maar heel veel langer levert een nerveuze, de bocht invallende fiets op. Succes met de ombouw :)
 
Een ketting heb ik niet, deze heeft cardan, dus dat is al 1 probleem minder. Wel idd even opmeten of de lengte niet veel langer is dan de orginele vering. Maar wel bedoelde ik eigenlijk 1 veer gebruiken, dus bijv alleen aan de linkerkant.
2007-ducati-sport-1000-mo-12w.jpg
 
Een ketting heb ik niet, deze heeft cardan, dus dat is al 1 probleem minder. Wel idd even opmeten of de lengte niet veel langer is dan de orginele vering. Maar wel bedoelde ik eigenlijk 1 veer gebruiken, dus bijv alleen aan de linkerkant.
[afbeelding]


Buigt het frame dan uiteindelijk niet door naar de rechterkant?
 
Dat denk ik ook. Je moet al zeker een veel sterkere veer steken (1 veer moet immers het werk van 2 opnemen) en je krijgt nu ook torsiekrachten op je achterbrug omdat deze niet is berekend op het gebruik van 1 veer. M.a.w. volgens mij is deze conversie niet meteen mogelijk.
 
Ja daar was ik ook al bang voor.. zo'n duc of bijvoorbeeld een bmw met een enkele veer aan 1 kant is er op gemaakt... maar misschien was er al eens iemand zo onnozel geweest om het uit te proberen hier op het forum :+
Eerst maar even andere klusjes, zoals banden vervangen. Vandaag de achterband gedaan, wel redelijk zwaar, maar met wat afwasmiddel ging het vrij snel. 8-)
 
Klein beetje inspiratie wat je met een XJ 650 kan doen:
full


En qua banden rij ik alleen op Battlax BT 45 van Bridgestone, al het andere dat ik eronder heb gehad was kut.
 
Laatst bewerkt:
ow.. lag aan safari.. B| firefox does the job! gave xj, waar komt die achterbrug vanaf? een 920xv/virago oid? Heb je er meer foto's van dichtbij?
 
Pfff, nou van verbouwen kwam niet zoveel terecht. Ik heb eigenlijk alleen maar kleine klusjes gedaan zodat ie rijd.. en dat doet ie nu ook, :) Vandaag nog even stukkie gereden en foto's gemaakt.

Foto-PFVCO3DW.jpg


Foto-8KGOPC3I.jpg


Foto-8ZFT84OX.jpg


Foto-KTUDDNQ8.jpg


:]
 
ow.. lag aan safari.. B| firefox does the job! gave xj, waar komt die achterbrug vanaf? een 920xv/virago oid? Heb je er meer foto's van dichtbij?

Ooit lang geleden was ie blauw ;) Achterbrug schokbekerophangding is uit een XV550 en gelast op een XJ650 achterbrug. Originele ophanging van XV aan de bovenkant is ook overgenomen en op dezelfde plek gemonteerd op de XJ. Tank is daardoor 2cm omhoog gekomen.
 
Het ducati idee had meer te maken met de achtervering maar dat zou waarschijnlijk toch wat link zijn. Voor de rest.. tja, als ik de kont aanpas mag ik gelijk de koplamp vervangen, zijkapjes verwijderen (en alles daarachter wegwerken), clip-ons erop zetten.. om het allemaal een beetje in balans te houden. Daar heb ik nu geen tijd en geld voor, misschien is het een idee om zo'n racezadel te zoeken, eentje die omhoog loopt achteraan. Of juist laag en lang als wrenchmonkees?

@nomad, wat een werk! mooi gemaakt, was je er lang mee bezig? Wel tof dat je die zijkappen eraf hebt, kun je mooi de techniek zien zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan