Yamaha XTZ50 compressie

MikeXTZ750

MF'er
21 mrt 2022
84
35
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum. Sinds een aantal maanden ben ik de eigenaar van een Yamaha XTZ750*O*
Heb de carburateurs gereviseerd en de kleppen gesteld (stonden wat te strak).
Na dit alles ben ik de compressie gaan meten (met beide bougies eruit, en gas vol open op warme motor). De compressie kwam op 11 bar terwijl volgens het boekje de compressie tussen de 9 en 10 bar mag zijn. De motor heeft wel een tijd te rijk gelopen (gasnaalden en buizen slijten af, bekent probleem bij deze motoren) heb deze dus ook vervangen.
Nu is mijn vraag, zou dit kwaad kunnen en wat kan de oorzaak zijn?
Ik zit zelf aan koolstof aanslag te denken omdat hij ook tijd te rijk geeft gelopen (uitlaat is ook flink zwart van binnen).
Zou een benzine additief werken? Of moet hiervoor daadwerkelijk de cilinderkop eraf?
De motor rijd overigens goed, start prima en loopt goed stationair.
Ben benieuwd wat jullie er van denken!
 
Welkom op MF Mike,

Heb je de compressie koud of warm gemeten?
Hoe nauwkeurig is je compressiemeter?

Als ze beide evenveel compressie geven zou ik me geen zorgen maken.

Wees trouwens welkom in dit topik.
 
Ik snap je probleem niet, je meet 1 bar boven de fabriekswaarde, dat is ok. Verder: als je meet en lang doorstart (langer dan 10-20sec. dan kom je op gegeven moment op een hogere waarde. Olie/benzine residu’s dichten de zuigerveren/wand en lekkende kleppen ook af.
 
Bedankt voor de reacties. Had later nog een reparatie handleiding doorgelezen van de XTZ750 en daarin stond dat de compressie tussen de 10/12 kg/cm2 mag zijn (9.8/11.7 bar) ik ga er vanuit dat mijn compressie dus wel prima is.

Ik had de compressie met een koude motor gemeten. weet niet hoe nauwkeurig de meter is, heb hem nieuw aangeschaft bij HBM.

Er is nog wel iets anders waar ik over loop te piekeren, moet na het stellen van de kleppen en een flink stuk gereden te hebben de kleppen nog een keer gecontroleerd worden? Heb namelijk bij het monteren Molybdenum disulfide vet op de kleppen gesmeerd (zoals de handleiding aangeeft). zou dit na enige tijd rijden verspreiden en de speling kunnen beinvloeden? Of moet dit gewoon goed zijn nu?
Heb uiteraard na het monteren de motor aantal keer handmatig rondgedraaid en alles opnieuw gemeten, de kleppen waren toen weer binnen spec.
 
Terug
Bovenaan Onderaan