MikeXTZ750
MF'er
- 21 mrt 2022
- 84
- 35
Hoi iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum. Sinds een aantal maanden ben ik de eigenaar van een Yamaha XTZ750
Heb de carburateurs gereviseerd en de kleppen gesteld (stonden wat te strak).
Na dit alles ben ik de compressie gaan meten (met beide bougies eruit, en gas vol open op warme motor). De compressie kwam op 11 bar terwijl volgens het boekje de compressie tussen de 9 en 10 bar mag zijn. De motor heeft wel een tijd te rijk gelopen (gasnaalden en buizen slijten af, bekent probleem bij deze motoren) heb deze dus ook vervangen.
Nu is mijn vraag, zou dit kwaad kunnen en wat kan de oorzaak zijn?
Ik zit zelf aan koolstof aanslag te denken omdat hij ook tijd te rijk geeft gelopen (uitlaat is ook flink zwart van binnen).
Zou een benzine additief werken? Of moet hiervoor daadwerkelijk de cilinderkop eraf?
De motor rijd overigens goed, start prima en loopt goed stationair.
Ben benieuwd wat jullie er van denken!
Ik ben nieuw op dit forum. Sinds een aantal maanden ben ik de eigenaar van een Yamaha XTZ750
Heb de carburateurs gereviseerd en de kleppen gesteld (stonden wat te strak).
Na dit alles ben ik de compressie gaan meten (met beide bougies eruit, en gas vol open op warme motor). De compressie kwam op 11 bar terwijl volgens het boekje de compressie tussen de 9 en 10 bar mag zijn. De motor heeft wel een tijd te rijk gelopen (gasnaalden en buizen slijten af, bekent probleem bij deze motoren) heb deze dus ook vervangen.
Nu is mijn vraag, zou dit kwaad kunnen en wat kan de oorzaak zijn?
Ik zit zelf aan koolstof aanslag te denken omdat hij ook tijd te rijk geeft gelopen (uitlaat is ook flink zwart van binnen).
Zou een benzine additief werken? Of moet hiervoor daadwerkelijk de cilinderkop eraf?
De motor rijd overigens goed, start prima en loopt goed stationair.
Ben benieuwd wat jullie er van denken!