Aha. Zo. Even een woordenboekje ervan maken omdat er soms wat termen door elkaar worden gebruikt, engels/nederlands termen en soms een schrijffoutje. Zo kunnen de mede forumers het ook nog een beetje volgen of zelfs wellicht aansluiten
R/R = Regulator staat voor Regulator/Rectifier eerder noem je het een gelijkrichter maar laten we die nu gewoon Regelaar noemen. Dat
ijzeren ding (soms zwart plastic) waar stroom in en uit gaat en heet wordt bij gebruik.
Advies: Ik had die helemaal niet vervangen in beginsel voor een mosfet variant als er geen aanleiding toe was. Er zijn twee versies. De 'oude' ijzeren die koelribben heeft en de 'nieuwere' die wat kleiner is en voornamelijk zwart plastic. Werken allebei prima. Je vindt ze echt wel in de tweedehandsmarkt of op sloperijen voor rond de 25 Euro. Temeer omdat heel veel (Japanse) motorfietsmerken deze regelaar gebruikte. Naast Yamaha bijvoorbeeld ook Suzuki. Ik zou daarmee starten. Die vervangen voor een occasion exemplaar en kijken wat er gebeurt.
Mosfet Shindingen moet zijn Mosfet Shindengen = Gewoon een mosfet regelaar.
Het kan zijn dat je accu onvoldoende bijlaadt maar heb je dat ook werkelijk geconstateerd? Of ging je af op 'verhalen'? Vaak is dat bij van die dikke Amerkinaanse trikes het geval of kerstboom opgetuigde Harleys. Ik rij altijd met een Ballistic 12Cell EVO accu icm de 'oude' regelaar. Ik heb geen enkel probleem. Ik laad die overigens het liefste af en toe geballanceerd op zoals het hoort. Maar het voordeel van een Lithium batterij is dat hij nooit leegloopt bij stilstand. Ze zijn dus al veel sterker en minder probleemloos dan een normale NiCad/loodzuur accu. Tegen de tijd dat een Lipo/Lithiumbatterij leeg is als gevolg van onvoldoende bijladen moet echt heel lang zijn. Tenzij je voortdurend met allrerlei runninglights en stille verbruikers als alarmsystemen met bewegingssensoren gaat rijden uiteraard.
TCI = In Nederlands ook wel CDI unit genoemd. Is de ontstekingsunit.
Ja, die is gevoelig en bevat een printplaat in de unit. ALs je een foutje hebt gemaakt met aansluiten van bedrading kan het zijn dat die een optater heeft gehad of iets is doorgebrand. Dat zou mijn stap 2 zijn om te vervangen. Vind je ook in de occasion, maar zijn wel wat duurder vrees ik (rond de 50 Euro).
Pickups: Meten via rotaties de toeren en regelen zo stroompulsen richting bougies.
Die kunnen wel een stootje hebben want is echt niet meer dan een magneet. Daar hoef je echt niet te zoeken.
Spoel:
Dynamospoel Deze werkt samen met je pickup. Maar die kan ook wel tegen een stootje. Ook nog niet daar je probleem zoeken.
Wat wel heel belangrijk is dat je de dynamo's op de juiste manier hebt aangesloten! Daar wil het nog wel eens in kleuren en dradenschema's mis gaan omdat die ook wel anders gekleurd zijn... Check dat dus ook nog even. Van bobine naar TCI etc...
Resume in volgorde:
1) Gewone ouderwetse XV regelaar installeren met originele stekkers om jezelf te verzekeren dat je de draden goed hebt. Kijken wat hij dan doet.
2) TCI unit vervangen. Kijken wat hij doet
3) Zitten draden op bobines goed?
4) Zo niet, dan hier terug komen voor nieuw advies
Ben benieuwd!