Yamaha XV500 Virago uitwisselbare onderdelen

Demietri

Rookie
25 jul 2014
21
0
Den Haag
Hallo,

Als nieuwkomer wil ik me graag eerst even voorstellen.
Afgelopen jaar heb ik mezelf vanwege het krijgen van een andere werkplek, een motorrijbewijs cadeau gedaan.

Omdat het daarna echt wel eens tijd word voor een motor, ben ik op zoek gegaan.
Helaas heeft het maanden geduurd om een fiets te vinden, maar nu heb ik er dan toch één.
Het is een 500 Virago geworden, uit 1990, voor een mooie prijs.
Volgens de teller bijna 20000 (twintigduizend) kilometer.
En volgens een heleboel kenmerken is dat waarschijnlijk ook de echte kilometerstand.

Nu wil ik een paar dingetjes aanpakken.
Maar (ook voordat ik de 500 kocht, besefte ik dat) nu is erg weinig specifiek te vinden van een 500.
Maar er zijn natuurlijk een heleboel onderdelen die ook gebruikt worden op een 250, 535 of 750.
Jammer dat de 500 niet overal bekend is. (zelfs bij de verzekering)

Ten eerste wil ik de rempomp voorzien van een nieuwe revisie set.
Dit is gewoon een 1/2 duims Nissin pomp en is dus gewoon vrijwel overal een revisie set te koop voor nog geen €20,00.
Bestellen bij Yamaha in Japan, kost €73.50.

Dit is ook het geval met de keerringen van de voorpoten. Nergens te vinden, maar ook die kosten gewoon een tientje omdat blijkt dat het een normaal en veel gebruikt onderdeel is van Yamaha.

Als de voorrem en veerpoot van de week klaar zijn, wil ik me nog bezig houden met het stellen van de kleppen en de carburateurs afstellen.
Naar mijn idee ben ik dan al behoorlijk op weg om tot de volgende beurt klaar te zijn.

Hopelijk zijn hier Virago liefhebbers die mij willen uitleggen waarom de 500 zo onbekend is.
En nóg leuker is het als er liefhebbers zijn die weten welke onderdelen gewoon uitwisselbaar zijn.
 
Ik ken je probleem.

Ik had 1 van de 8 XV500's in NL.

De onderdelen die jij noemt, zijn universeel, en kun je bij elke normale motorzaak voor een normale prijs bestellen.

De niet gangbare onderdelen zijn nauwelijks uitwissebaar, dan weet je dat vast.

Die van mij is gedeeltelijke gesloopt ivm ombouwing. Heb er niet veel meer van liggen, denk ik.

Maar remrubbers en keerringen gaat het probleem niet zijn.
Net als filters en olie.
 
Huh, één van de acht????
nu die van jou uit elkaar is gehaald zijn er dus maar 7 ??!
 
Laatst bewerkt:
Huh, één van de acht????
nu die van jou uit elkaar is gehaald zijn er dus maar 7 ??!
Nou ja, ik weet natuurlijk niet precies hoeveel er zijn/waren.

Maar: weinig :)

En als je gaat zoeken bij webshops, staat ie ook niet altijd in het rijtje.

Los daarvan hoef je je over de reguliere slijtage delen geen zorgen te maken.
 
Oef gelukkig. Ik schrok al van het aantal....
Ik heb namelijk helemaal niets met "zeldzame" dingen.
Een auto of motor is naar mijn idee net als een huis.
Je koopt het en het is de bedoeling dat je het inricht naar je eigen idee.
Dus hier en daar dingen weg, en hier en daar dingen er bij.
Ik prototype en customize auto's, maar ben daar dan wel als laatste hand mee bezig.
Dat kans dat de XV500 verzaagd gaat worden zoals de auto's die ik doe, is vrij klein.
Dit is ook de eerste keer dat ik een motor heb.
Dat de normale onderdelen gewoon te koop zijn, leek me inderdaad ook al logisch. Maar daar moet ik dus een heeeeel klein beetje meer moeite voor doen om ze te vinden.

Ik heb het idee dat Yamaha een hoop dezelfde onderdelen gebruikt per CC klasse, of zie ik dat verkeerd? Is dat iets wat bij veel merken gebeurt? Waarschijnlijk wel zeker.
 
Oef gelukkig. Ik schrok al van het aantal....
Ik heb namelijk helemaal niets met "zeldzame" dingen.
Een auto of motor is naar mijn idee net als een huis.
Je koopt het en het is de bedoeling dat je het inricht naar je eigen idee.
Dus hier en daar dingen weg, en hier en daar dingen er bij.
Ik prototype en customize auto's, maar ben daar dan wel als laatste hand mee bezig.
Dat kans dat de XV500 verzaagd gaat worden zoals de auto's die ik doe, is vrij klein.
Dit is ook de eerste keer dat ik een motor heb.
Dat de normale onderdelen gewoon te koop zijn, leek me inderdaad ook al logisch. Maar daar moet ik dus een heeeeel klein beetje meer moeite voor doen om ze te vinden.

Ik heb het idee dat Yamaha een hoop dezelfde onderdelen gebruikt per CC klasse, of zie ik dat verkeerd? Is dat iets wat bij veel merken gebeurt? Waarschijnlijk wel zeker.
Niet alleen per cc-klasse.

Het gaat zelfs merk-overstijgend.

Er zijn maar een handjevol remklauw-fabrikanten. En dat zijn niet de motor-merken zelf.
Dito voor bijv tandwielen en voorvorken.

Daarnaast zijn de maten voor voorvorken ook redelijk universeel, wa exoten daar gelaten.
 
Ik heb trouwens een werkplaatsboek van de 500 gevonden.
Voor de geïnteresseerden is hij via onderstaande link te downloaden.
Kost 7 euro nog wat en belaling via Paypal.

http://www.rmanual.com/cart.php?act=add&id=757

Verder lijkt hij behoorlijk veel op de handleiding van de 535 die ik al had.
Maar voor het juist afstellen van kleppen en Carb, zal de 500 handleiding beter zijn..
 
Ik heb trouwens een werkplaatsboek van de 500 gevonden.
Voor de geïnteresseerden is hij via onderstaande link te downloaden.
Kost 7 euro nog wat en belaling via Paypal.

http://www.rmanual.com/cart.php?act=add&id=757

Verder lijkt hij behoorlijk veel op de handleiding van de 535 die ik al had.
Maar voor het juist afstellen van kleppen en Carb, zal de 500 handleiding beter zijn..
In basis is elke motor vergelijkbaar.

Een 500 en een 535 schelen best wel veel hoor.
 
Morgen in ieder geval de inmiddels binnengekregen veerpootkeerringen en remcilindercupjes vervangen.
De veerpoot wil ik graag ook helemaal uit elkaar halen en helemaal schoonmaken.
Weet ik tenminste zeker dat het goed zit van binnen.
 
Hahaha.
één voor de zomer en één voor de winter.
Volgens mij valt de zeldzaamheid hartstikke mee.
Het is voor mij gewoon een fiets om mee naar werk te rijden.
(en weer terug naar huis)
En hem mooi genoeg te houden om er ook mee over de boulevard van Scheveningen mee te rijden.

Misschien maak ik er een Bobber van als ik ooit een grotere motor koop.
 
Als ik het werkplaats boek van mijn XV500 vergelijk met de XV535 lijkt het er op dat de remslang (voor) overeen komen.
Ik heb een revisieset gemonteerd in de rempomp, maar wil eigenlijk van dat sponzige gevoel af.
Daarom heb ik besloten om RVS te gaan monteren.
Maar de XV500 is ook hier niet bekend in het keuze menu.

Weet iemand toevallig of er verschillen zijn?
 
Als ik het werkplaats boek van mijn XV500 vergelijk met de XV535 lijkt het er op dat de remslang (voor) overeen komen.
Ik heb een revisieset gemonteerd in de rempomp, maar wil eigenlijk van dat sponzige gevoel af.
Daarom heb ik besloten om RVS te gaan monteren.
Maar de XV500 is ook hier niet bekend in het keuze menu.

Weet iemand toevallig of er verschillen zijn?
Remleidingen zien er altijd hetzelfde uit....

Je kunt gewoon netjes meten, en vervangende maat kopen. Remleidingen zijn in alle lengtes te krijgen, in alle kleuren die je wilt.

Of je rijdt er mee langs bij een motorzaak die remleiding op rol heeft. Laat hen meten, en een leiding op maat maken.
 
Martell,

Bedankt voor je snelle reactie.
Maar waar het mij om gaat is online bestellen.
De 535 leiding staat hier en daar in de lijst, maar de 500 staat er niet bij.
Misschien MotoPort Wateringen morgen maar even bellen of ze leiding op de rol hebben en of ik kan wachten op het maken.
Een 1/2" revisieset hadden ze in ieder geval niet in voorraad (???) en moest besteld worden.
Online bij on2wheels had ik die na twee dagen in huis..
 
Martell,

Bedankt voor je snelle reactie.
Maar waar het mij om gaat is online bestellen.
De 535 leiding staat hier en daar in de lijst, maar de 500 staat er niet bij.
Misschien MotoPort Wateringen morgen maar even bellen of ze leiding op de rol hebben en of ik kan wachten op het maken.
Een 1/2" revisieset hadden ze in ieder geval niet in voorraad (???) en moest besteld worden.
Online bij on2wheels had ik die na twee dagen in huis..
535 en 500 hebben hoogstwaarschijnlijk andere afmetingen, als ik zo eens naar de vorken kijk.

Geen idee van een 1/2" revisieset is, maar de meeste onderdelen zijn gewoon leverbaar. Desnoods bij een yamaha dealer.

Sommige onderdelen zijn inmiddels universeel, zoals een remleiding.
 
De revisieset is inmiddels gemonteerd.
Fluitje van een cent en via on2wheels na twee dagen in huis.
Ik vroeg het aan via het contact formulier en kreeg netjes een email met de link naar de juiste pagina in hun webshop.
Is gewoon een Nissin rempomp, die op ontelbaar veel fietsen wordt gebruikt. Er schijnt alleen iets magisch te hangen rond de onderdelen cq, de motor fabrikanten.
Maar motorfabrikanten bouwen hun motoren met onderdelen van een heleboel ander fabrikanten. De motor krijgt uiteindelijk de naam van de "in-elkaar-zetter".
Dynamo, remmen, starten, wielen, ketting, koppelingsgroep, cardan, olie, filters, etc, etc, worden allemaal door specifieke fabrikanten gemaakt en door nog meer fabrikanten nagemaakt.

Maar goed, ik blijf een sponzig gevoel houden bij het remmen.
Remsysteem vanaf de onderkant ontlucht, de remklauw er al drie keer afgehaald om goed te ontluchten, de rempomp er ook twee keer afgehaald om goed te ontluchten, al een week iedere avond een bandje om de remgreep/gashendel om de laatste beetjes lucht er uit te krijgen.
Maar niets lijkt echt te helpen.
Vandaar dat ik nu maar ga kijken voor een stalen remleiding.
 
Geen idee hoe het bij de Yamaha geregeld is maar ik bleef na het vervangen van de (rem)vloeistof van de koppeling een enorm sponzig gevoel houden, ontluchten, handel met een tie-wrap aan het stuur, niets werkte.

Het vermoeden was dat er lucht in de hoek bleef staan waar de banjobout aan het reservoir vast zit dus de mastercylinder en de handle losgedraaid en een nacht "opgehangen" met de handel aangetrokken maar nog steeds lucht in het systeem.

Uiteindelijk hebben we het systeem van onderaf onder lichte overdruk gevuld en de banjobout iets losgedraaid, daar kwam behoorlijk wat lucht uit, dit proces hebben we een aantal malen herhaalt tot er enkel nog vloeistof uit kwam.
 
Ik denk inderdaad toch ook aan lucht (ergens) in de remklauw.
Als ik de remleiding bovenin dichtknijp, is de rempomp keihard.
Hoe verder ik naar beneden ga, wordt het al iets sponziger en met de remleiding helemaal "los" is het behoorlijk.
Ontluchten van onderaf is toch de beste manier lijkt mij.
Maar jij zecht de banjobout los??
De bovenste of onderste??
 
De revisieset is inmiddels gemonteerd.
Fluitje van een cent en via on2wheels na twee dagen in huis.
Ik vroeg het aan via het contact formulier en kreeg netjes een email met de link naar de juiste pagina in hun webshop.
Is gewoon een Nissin rempomp, die op ontelbaar veel fietsen wordt gebruikt. Er schijnt alleen iets magisch te hangen rond de onderdelen cq, de motor fabrikanten.
Maar motorfabrikanten bouwen hun motoren met onderdelen van een heleboel ander fabrikanten. De motor krijgt uiteindelijk de naam van de "in-elkaar-zetter".
Dynamo, remmen, starten, wielen, ketting, koppelingsgroep, cardan, olie, filters, etc, etc, worden allemaal door specifieke fabrikanten gemaakt en door nog meer fabrikanten nagemaakt.

Maar goed, ik blijf een sponzig gevoel houden bij het remmen.
Remsysteem vanaf de onderkant ontlucht, de remklauw er al drie keer afgehaald om goed te ontluchten, de rempomp er ook twee keer afgehaald om goed te ontluchten, al een week iedere avond een bandje om de remgreep/gashendel om de laatste beetjes lucht er uit te krijgen.
Maar niets lijkt echt te helpen.
Vandaar dat ik nu maar ga kijken voor een stalen remleiding.
Er is niks magisch aan hoor, hooguit misschien voor jou :)

Er zit of lucht in, of je hebt last van erg oude leidingen.
Of beide :)
 
haha,
Ik bedoelde het ook niet serieus...

maar als een motorboer tegen mij zegt dat hij de revisieset alleen maar bij Yamaha Japan kan bestellen voor 70 piek, gaat hij er waarschijnlijk vanuit dat er mensen zijn die denken dat motorfabikanten alles zelf maken... :-P

Op de remleiding staat dat 83. Er van uitgaande dat dat het fabricagejaar van de slang is. Vervangen is dus sowieso geen overbodige luxe. En voor die vier tientjes.
Daarna moet ik toch ook weer vullen en ontluchten....

En voor wat betreft de voorpoten?
Daar kan waarschijnlijk ook iedere binnenpoot in die gewoon past. Of die nou zogenaamd voor een Honda, Aprillia of Guzi is bedoeld....?
 
haha,
Ik bedoelde het ook niet serieus...

maar als een motorboer tegen mij zegt dat hij de revisieset alleen maar bij Yamaha Japan kan bestellen voor 70 piek, gaat hij er waarschijnlijk vanuit dat er mensen zijn die denken dat motorfabikanten alles zelf maken... :-P
Welke revisie set?
Op de remleiding staat dat 83. Er van uitgaande dat dat het fabricagejaar van de slang is. Vervangen is dus sowieso geen overbodige luxe. En voor die vier tientjes.
Daarna moet ik toch ook weer vullen en ontluchten....

En voor wat betreft de voorpoten?
Daar kan waarschijnlijk ook iedere binnenpoot in die gewoon past. Of die nou zogenaamd voor een Honda, Aprillia of Guzi is bedoeld....?
 
Nu een tijdje verder, wil ik graag een reactie geven op bovenstaande punten.

De remklauw is gewoon een drama om te ontluchten.
Hij moet eigenlijk gewoon even los en hem dan in zoveel mogelijk standen houden tijdens het ontluchten.
Het lijkt er op dat er achter de zuiger in de klauw lucht blijft zitten en die kan er alleen uit als je de klauw op zijn kop houdt.
De remleiding heb ik vervangen voor een RVS leiding van Hell.
De lengte is anders dan die van een XV535, omdat de schijf aan de andere kant van het voorwiel zit.
De lengte in mijn geval is 106cm.
De voorrem is na het juist ontluchten goed hard.
Dus remklauw los, ontluchten van onderaf met een injectiespuit en van bovenaf zoals overal omschreven wordt.
De remklauw is gewoon lastig te ontluchten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan