Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

YAMAHA XZ550 "vintage racer"

yellowrider

MF veteraan
26 nov 2010
2.877
2.061
Hallo,

Vorig jaar geen eigen project begonnen maar deels druk geweest voor andere bouwers (ook diverse MF-ers geholpen met zadels, subframes en dergelijke) en gezien het vorige project de "boardtracker" nog niet verkocht is moest er ook gespaard worden voor een nieuwe project. Weet inmiddels wel dat er bakken met geld in opgaan

Maar voor degene die mijn vorige bouwsels nog niet kennen: www.yellowrider.nl al deze projecten hebben een topic in deze streefighters rubriek.
Zo ook dit nieuwe topic. Ben zelf niet echt actief geweest de laatste 1,5jaar hier op MF en weet dus ook niet hoeveel van de volgers van toentertijd er überhaupt nog op MF zitten.
Nou we wachten de reactie wel weer af De meeste zaten in ieder geval in de streetfighter rubriek.

Het plan: uiteraard een Yamaha, liefst een zeldzaam model ombouwen naar een sportief uiterlijk, verbeterde techniek, weer een ander thema en inspiratie voorbeeld. Niet te vergeten een affabrieklook..

Mijn keuze is gevallen op een XZ550 wat een gek apparaat maar des te mooier om er een racer van proberen te maken

Aanschaf:


En dit is mijn inspiratie:



Nou er liggen weer uitdagingen genoeg....
Even voor de duidelijkheid: Nee ik ga geen replica maken dus geen 2 takt enzovoorts. Ik maak mijn eigen creatie weer met deze keer een water gekoelde v-twin. En de afwerking: alsof Yamaha hem destijds zo verkocht had.
 
  • Onderwerp starter
  • #2
Pff wel wennen dat nieuwe MF.. Zit te klooien om foto's er op te krijgen. Het werkt anders dan voorheen dus moet het een en ander nog uitpluizen.
 
Pff wel wennen dat nieuwe MF.. Zit te klooien om foto's er op te krijgen. Het werkt anders dan voorheen dus moet het een en ander nog uitpluizen.

Ik negeer alle nieuwe opties en snap de helft nog niet ervan, zal de leeftijd wezen, interesseert me ook niet

Maar volg genoeg om op de hoogte te blijven
 
Duurde even voor ik de volg-functie gevonden had maar hij staat weer aan! Mooie uitdaging en ik ben benieuwd naar de foto's!
 
Inmiddels Paul Ritzen benaderd voor de afstelling straks (dit type heeft val carburateurs welke lastig goed te krijgen zijn en er komt een ander uitlaatsysteem op dus specialistische kennis van Paul is noodzakelijk haha) verder Hyperpro op de hoogte gebracht dat er ook weer veren ed aangepast moeten worden. En Harry vd Kruijs levert wat polyester (model tz500 van Jack Middelburg)
 
Je hebt het jezelf in elk geval niet makkelijk gemaakt, met die swingarm met smalle band en velg en cardan aandrijving. Dat pas je niet zo maar aan lijkt me, maar jij ziet daar ongetwijfeld juist de uitdaging in.
Het is inderdaad een gek ding die XZ, het vierkante uiterlijk kan vandaag de dag echt niet meer, maar dat blok is echt een mooie hoor. Watergekoelde V-twin met 4 kleppen per cilinder. Was zijn tijd ver vooruit!
Eén tip: geef de spanningsregelaar vooral een plek waar die beter z'n warmte kwijt kan dan pal boven de uitlaatbocht.
 
er was/ is een specialist die zich helemaal heeft laten gaan met de 550xv, geen idee wie dat is geweest, maar deed ook bijzondere dingen met deze motor..
ben benieuwd naar t resultaat!
 
En ik natuurlijk ook. Foto’s bijvoegen gaat nu trouwens een heel stuk makkelijker Maarten.
 
A kijk.. toch nog oude bekenden..
Welkom

Foto plaatsen vanuit de mobiele telefoon gaat inderdaad een stuk eenvoudiger.

Heb inmiddels aardig wat bij elkaar verzameld. Tot een bijpassende helm aan toe XS 850 wielen, kuip, r6 poten, remschijven enz enz..

Te beginnen met het plaatsen van de R6 kroonplaat om vervolgens de poten te kunnen monteren.
 
Ja daar lijkt het wel op..
Maar straks met de r6 spullekes ziet het er weer normaal uit
 
Ik ben wel wat onbekend op MF maar ga het topic zeker volgen. Ben zeker nieuwsgierig naar het resultaat.
Wel een gave inspiratie de King Kenny uitvoering.
Ik heb zelf oa een R1 met screamer blok in deze gele uitvoering.
 

Bijlagen

  • IMG_7238.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 79

Zo dat zit ook weer.. gelijk stuuraanslag aangepast en een bevestiging tbv de kuip op het balhoofd gelast.