• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Zakelijk motorrijden en KM vergoeding

jkn333

Rookie
Lid geworden
9 nov 2015
Waarderingsscore
0
Hi,
ik zit met het volgende.

Ben van plan om mijn volgende motor zakelijk aan te schaffen. De voordelen (hier in diverse posts al besproken) spreken voor zich.

Waar ik echter nog niet helemaal een gevoel bij heb is het volgende:
Normaliter rij ik van huis naar mijn werk wat een rit is van 60km. Dit is prima te doen op de motor. Wat ook regelmatig gebeurd is dat ik naar andere vestigingen rij waar ik ook spullen mee moet nemen wat niet te doen is op de motor. Verder liggen deze locaties ook tussen de 120 en 150km van mijn huis af.

Voor deze ritjes wil ik gewoon mijn prive auto blijven gebruiken met behoud van kilometer vergoeding. Maar mag dit ook? Mag ik zowel een motor op de zaak zetten als zakelijke autoritten vergoeden met 19ct de kilometer?

Hoe doen gebruikers van een zakelijke motor dit die bijv de hele winter hun motor niet gebruiken. Schrijven die ook 19ct de kilometer?

Hoor graag hoe jullie dat doen?

Misschien heb je hier iets aan, voorbeeld 2 is wel op jouw situatie van toepassing denk ik.

Dode link

ufootje heeft een zakelijke motor.
Ik heb hem een PM verzonden. ;)

Thnx alvast voor de reply's.
Ik heb dat stukje idd gelezen op de BD site.

Nu staan daar 2 voorbeelden in. Als ik dat betrek op motorrijden dan zou ik op het volgende uitkomen:
1. Belast 19ct/km als ik ervoor zou kiezen om met de auto te gaan omdat het te ver is op de motor of het is slecht weer. (Eigen keus)
2. Onbelast 19ct/km als de motor bij de garage staat of als ik goederen moet vervoeren die ik niet mee kan nemen op de motor. (Geen eigen keus)

Het stuk is wel specifiek geschreven voor auto's. Het gedeelte motor van de zaak is nog een redelijk grijs gebied.

Misschien heb je hier iets aan, voorbeeld 2 is wel op jouw situatie van toepassing denk ik.

Dode link

Dat is volgens mij een vergoeding van de werkgever aan een werknemer.

Ik ben eigen baas en rij ook zakelijk.

Motor volledig op de zaak dus de bekende aftrek enz.

Wanneer ik mijn prive auto rij voer ik gewoon 19 ct de km op.
Wel netjes km administratie bij houden.

Maar dat is dan geen vergoeding maar een aftrekpost.

Gewoon netjes allebei naast elkaar dus.
Motor volledig en auto 19 ct geen probleem.

Laatst bewerkt:
Zoals anderen al zeggen, motor volledig en auto 19 ct/km is absoluut geen problem - doe ik ook.

Het kan nog mooier, maar dan moet je meestal je eigen bedrijf hebben.
Je kunt dan "afspreken" - moet wel vastgelegd worden - dat je meer dan 19 ct/km betaald krijgt, bijv. een meer realistisch bedrag, als in, de werkelijke kosten per km.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat, maar ik begrijp van mijn accountant dat dat in ieder geval wel kan.

Groetjes, Wim

Zoals anderen al zeggen, motor volledig en auto 19 ct/km is absoluut geen problem - doe ik ook.

Het kan nog mooier, maar dan moet je meestal je eigen bedrijf hebben.
Je kunt dan "afspreken" - moet wel vastgelegd worden - dat je meer dan 19 ct/km betaald krijgt, bijv. een meer realistisch bedrag, als in, de werkelijke kosten per km.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat, maar ik begrijp van mijn accountant dat dat in ieder geval wel kan.

Groetjes, Wim

Klopt geheel wat je zegt. Bedenk wel dat een eerste gedeelte onbelast is, en het gedeelte wat je extra en ook realistisch acht belast is. Je mag ook gewoon een euro per km afspreken, maar alles boven de 19 cent is gewoon belast!

ik zou het niet weten, ik rij de winter gewoon door.

Ah het wordt weer winter :)

De echte "kijk mij geweldig zijn" rijders speuren MF weer af naar topics waar ze tussen quasi tussen neus en lippen weer kunnen vertellen dat ze echte motorrijders zijn.

:X B| :Z :Z

Ik ben zelf zzp -er en rij motor wanneer kan (en lukt soms gewoon niet handig)

Dus rij ik de motor 100% voor de zaak (bijna geen prive) alle kosten Kleding + benzine + onderhoud + aanschaf zijn gewoon bedrijf kosten de BTW kan je gewoon aftrekken en bij aanschaf kan je hem gewoon op geven voor de KIA voordeel (29%) voor prive moet je alleen een zak centje betalen (inverhouding met prive gebruik) en je moet kilometers bijhouden.

De C1 (auto) rij ik op de andere niet motor dagen deze rij ik op de zaak (maar als prive auto) dus alle kosten van onderhoud+ benzine zijn bedrijfskosten. Prive gebruik moet je de btw wel betalen (dus verrekenen) en kilometers bij houden.

En soms pak ik de Xsara onze prive auto die gooi ik dan op de 19ct per kilometer.

Het is aardig simpel en motor rijden is super voordelig als je die volledig (aanschaf ook) op de zaak zet.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
ik wil er graag aan toevoegen dat ik als eigenaar van een eigen bedrijf zowel motor als auto zakelijk rijdt (weet niet of rechtsvorm of grootte van bedrijf daar iets mee te maken heeft?) maar belangrijker dan dat: omgekeerde bewijsplicht.
Ik noteer dus niet de eindeloze korte ritjes zakelijk, maar af en toe een flinke priverit, scheelt me zeeën van tijd

De ham vraag bij dit soort situaties is of het gunstig is voor je onderneming. M.a.w. is het rijden van zowel een mf als een auto financieel aantrekkelijk voor de zaak. Bijvoorbeeld omdat je dan minder last hebt van files en dus meer uren kan draaien.

Terug
Bovenaan Onderaan