Zekering brand door

hoos1050

Rookie
21 aug 2011
21
16
zutphen
Ik heb een vervelend probleem wat ik maar niet kan oplossen en wen mij in arren moede tot mensen met net dat beetje technische kennis wat ik niet heb.


-- Mijn muz skorpion heeft het vervelende euvel dat de zekering van de knipperlichten doorbrand.
-- Lijkt door vorige eigenaar ook al een probleem te hebben gehad gezien er een 20 A zekering in zat, nu 15 A
-- Als motor niet gestart wordt werkt het echt prima, koplamp werkt, remlichten prima en claxon ook.
-- accu is vernieuwd, en start prima. stroomkring is volgens mij dus in orde.

Wat heb ik al gecontroleerd ?
- lampjes eruit gehad, alle heel en 10 W
- bekabeling secuur nagelopen, overal netjes getapt, raakt nergens het frame.
- knipperlicht automaat los gemaakt, binnenkant schoon en werkt ook goed.
- na 30 sec met stilstaande motor te hebben geknipperd, gaan de lampjes heel snel knipperen,
- brandt dus alleen door met rijden !, verlichting is mooi constant, dacht nog aan de spanningsregelaar.

-- toch een slechte knipperautomaat??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel volt laadspanning?
Inderdaad vooral de laadspanning meten.

Multimeter op de accupolen. Rond stationair meten, met een beetje gas en hoog in de toeren.
Waardes hier plaatsen dan kunnen we je misschien verder helpen :t

Edit: Ik heb je model even gegoogled en die zou een Rotax blok 1 cilinder moeten hebben?
In andere motoren (BMW F650/Aprilia Pegaso 650) worden die blokken geleverd met spanningsregelaars die vaak stuk gaan.
 
Doorgeschuurde/platgeknepen draad die met het koper met draaiende motor tegen frame trilt? Als de verlichting mooi constant is zal de laadspanning wel in orde zijn lijkt me.
 
Inderdaad vooral de laadspanning meten.

Multimeter op de accupolen. Rond stationair meten, met een beetje gas en hoog in de toeren.
Waardes hier plaatsen dan kunnen we je misschien verder helpen :t

Edit: Ik heb je model even gegoogled en die zou een Rotax blok 1 cilinder moeten hebben?
In andere motoren (BMW F650/Aprilia Pegaso 650) worden die blokken geleverd met spanningsregelaars die vaak stuk gaan.
Het grote 1 cilinderblok van yamaha zit er onder 660cc
 
Dan zou ik daarvan de 2 niet massa draden eens aan elkaar maken met een paperclip oid en als de zekering dan wel heel blijft zit het in de automaat ook wel r.a.w. relais genoemd
knipperautomaat met massa aansluiting (3 draden) of zonder (2 draden)?
Ik meet met lopende motor 14.3 volt op de polen, toerental maakt géén verschil
 
Ik meet met lopende motor 14.3 volt op de polen, toerental maakt géén verschil
Dat was idd te verwachten aangezien je geen verschil zag in je verlichting met stationair en meer toeren.
-- toch een slechte knipperautomaat??
Dat lijkt mij een goede kanshebber :Y

Als het echt lastig wordt kun je ook op verdachte kabels een zwevende zekering zetten van bijvoorbeeld 3A, dat is genoeg voor bijna 50W en dat haalt je knipperlicht niet en anders doe je er 5A in. Dan kun je uitpluizen waar de fout zit, die zekering zal dan doorbranden.
 
accu polen?
Dat hele regelaar verhaal ben ik bewust niet op ingegaan
Dan brandt een zekering niet door en je zou losse accupolen merken tijdens starten. Ook blijft de spanning netjes 14,3V dus een losse accupool maakt dan niet uit. Ik zou eerst knipperlichten loskoppelen van de unit, dan testen. Dan eventueel de zwevende zekeringen indien nodig. Doorbrandende zekering problemen zijn relatief eenvoudig op te sporen.
 
Met grote vreugde deel ik u mede, het probleem was de knipperlicht automaat.
Half uurtje gereden met continu knipperlicht aan, links en rechts
Waar de zekering er eerst binnen 5 sec uitging, nu alles in orde!!

Grote dank aan een ieder die input heeft geleverd.
Bedankt voor het terugkoppelen, dat word helaas vaak nagelaten.

Enjoy!
 
Terug
Bovenaan Onderaan