Als je nou eens banden koopt die langer mee gaan in plaatst van die klevers die na 3 straten rechtdoor vierkant zijn.
Voor op straat heb je die banden helemaal niet nodig en als je niet in de snelle groepen rijdt op het circuit ook niet. Zonde van je geld.
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Te veel kans op het slopen van je velg of het niet juist monteren van de band. Het balanceren ligt aan de band. Ook in hetzelfde type band (zelfde merk, zelfde band) kan er verschil zitten. De ene heeft veel lood nodig de andere amper (of misschien niets).
Als je graag Michilin wilt koop dan de Road 4 ofzo. Gaat lang mee, kleeft prima, goed in de regen en als je niet in de snelle groepen rijdt kan je er prima mee het circuit op. Ik heb een Road 2 achter die zit er al dik 10.000 km op. Ja, inmiddels is die wat vierkant maar profiel zat. Heb er mee op Zandvoort gereden in groep 1 en 2 en dat ging prima. Geen centje pijn. (ik heb een 600RR).
Maat van mij heeft onder zijn ZX12R nu net een Road 4 en ook geen probleem in groep 1 & 2 op Zandvoort. (voor heb ik tot nu toe wel altijd een PP2CT omdat ik de Road wat zwaarder vind sturen)
Rijd je wel in de snelle groepen dan wordt het kiezen of delen want dan wordt die wellicht te warm.
**edit:
Zie dat Jim hetzelfde al heeft gezegd.
Bedankt voor de antwoorden.
Ik snap dat met een hardere band de levensduur een stuk beter is. Maar....
Ik heb bij de zachtere banden veel meer vertrouwen, en dat is ook wat waard. Ik rij niet alleen op de straat maat ook op circuit. (Lelystad) op eens andere manier kan ik mij op klaverbladen zeerslecht oriënteren.... Ik moet het hele klaverblad soms wel 3 keer op voor ik de juiste richting gevonden heb
Ik ben inmiddels bij powerplus en daytona geweest voor info over de verschillende demonteer apparaten, echter kunnen ze mij geen goed antwoord geven op de vraag of de velg ook beschadigd..... Conclusie... Ik durf het zo niet aan!
Wanneer iemand nog een goede tip heeft ben ik zeer geïnteresseerd!
Ik ga eerst opzoek naar een paddock stand voor de voorkant. Dan kan ik de wielen er in uithalen dat scheelt weer een heel wacht tijd bij banden boer. Maar eens afwachten wat ik dan moet betalen...
Ik wacht nog even af of er mensen zijn die andere ideeën hebben maar voor nu laat ik ze nog wel even wisselen.
Groeten
Met het apparaat van Datona of powerplustools beschadig je de velg niet. Daar druk je alleen de band mee van de velg. Daar ze je het brede deel op het rubber en duwen maar....
Waar je je velg mee gaat beschadigen als je het niet netjes doet of geen velgbeschermers gebruikt zijn de bandenlepels om de band echt van de velg te krijgen.
Daar heb je deze dingen voor: Velgbeschermers set van 2 stuks
Als je die netjes gebruikt beschadig je niets. Ik wissel zelf mijn banden, offroad en geef daarbij niet zo veel om mijn velgen. Ik heb ze liggen maar vind ze irritant. Bij de straatbandjes met zwarte velgen gebruikte ik ze wel.
Balanceren doe ik ook nooit. Merk er niets van!
Balanceren doe je met een bokje (te koop bij bijvoorbeeld Louis of Motozoom).@rayke22. Heb je foto's of tekeningen van het door jou ontworpen/gemaakte apparaat. Hier heb ik misschien wel interesse in en wellicht andere ook hier.
@yahonduci. Hoe balanceer jij de banden? Ook hier ben ik wel benieuwd na?
Je schrijft dat je meer vertrouwen hebt in een pure sportband. De vraag is of dit vertrouwen terecht is. Een sportband gaat pas even goed gaat presteren als een sport-toerband als deze warm genoeg wordt. Daarvoor presteerd een sportband slechter dan een sport-toerband. Een sportband gaat pas beter presteren als het voor de sport-tourband te warm wordt.
Als je kiest voor een dual compount band kan het ook nog zo zijn dat het rubber aan de zijkant gelijkwaardig is aan het rubber aan de zijkant van een pure sportband en ook nog eens eerder in het juiste temperatuur bereik zit.
Nog een voordeel is dat een sport-toerband ook nog eens beter presteerd bij kou en regen.
M.a.w. ik denk dat je misplaatst vertrouwen hebt in de sportbanden.
@Foexie : hier enkele foto's van mijn bandenapparaat en balanceertoestel. Ik heb het gemaakt aan de hand van foto's gevonden op het web. Veel proberen en bijstellen tot het lukt. Ondertussen heb ik al enkele banden gedaan en werkt het goed voor mij. Balanceren werkt ook , al doe ik dat niet zo vaak.
Bandenapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]
Balanceerapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]
Het kan natuurlijk ook anders gemaakt worden maar ik heb het gemaakt met de middelen die ik had en mij het beste leken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt
Ik vervang mijn banden ook zelf. Gewoon met een schep. Gaat prima.
Je schrijft dat je meer vertrouwen hebt in een pure sportband. De vraag is of dit vertrouwen terecht is. Een sportband gaat pas even goed gaat presteren als een sport-toerband als deze warm genoeg wordt. Daarvoor presteerd een sportband slechter dan een sport-toerband. Een sportband gaat pas beter presteren als het voor de sport-tourband te warm wordt.
Als je kiest voor een dual compount band kan het ook nog zo zijn dat het rubber aan de zijkant gelijkwaardig is aan het rubber aan de zijkant van een pure sportband en ook nog eens eerder in het juiste temperatuur bereik zit.
Nog een voordeel is dat een sport-toerband ook nog eens beter presteerd bij kou en regen.
M.a.w. ik denk dat je misplaatst vertrouwen hebt in de sportbanden.
Ook hier een
Schep en een paar handen met wat kracht, meer heeft een mens niet nodig.
...
Tenzij je bandenboer bent, dan zou ik ook investeren
@Foexie : hier enkele foto's van mijn bandenapparaat en balanceertoestel. Ik heb het gemaakt aan de hand van foto's gevonden op het web. Veel proberen en bijstellen tot het lukt. Ondertussen heb ik al enkele banden gedaan en werkt het goed voor mij. Balanceren werkt ook , al doe ik dat niet zo vaak.
Bandenapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]
Balanceerapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]
Het kan natuurlijk ook anders gemaakt worden maar ik heb het gemaakt met de middelen die ik had en mij het beste leken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt
Balanceren doe je met een bokje (te koop bij bijvoorbeeld Louis of Motozoom).
[afbeelding]
Je legt je wiel daarop en wacht tot 'ie stopt met draaien. Het zwaarste punt zit nu beneden dus dat moet je op het hoogste punt compenseren. Daar plak je dus wat gewicht op, en dan draai je de band een kwartslag, en herhaal je dit proces een aantal keer tot hij niet meer gaat rollen als je m gedraaid hebt.
Duidelijker is dit filmpje: