aangezien je dus nog niet veel ervaring hebt in sleutelen neem ik aan dat je ook nog niet veel gereedschap hebt.
ga er dan wel van uit dat de eerste tijd het zelf doen van onderhoud meer kost als het laten doen. in het begin zal je vaak nieuw gereedschap moeten kopen en gereedschap van een redelijke kwaliteit is niet goedkoop. ook ga je fouten maken en die kosten meestal ook een hoop geld om die weer op te lossen. bij voorbeeld een te strak aangedraaide olie aftapplug kan de carterpan zo sterk beschadigen dat je voor het geld van de reparatie meerdere keren je olie had kunnen laten vervangen. dat heet leergeld en daar gaat geen cursus tegen helpen. monteur is normaal een vak waar je jaren aan bezig bent om zo goed te worden dat je weinig fouten maakt dus een snelcursus gaat die hoeveelheid ervaring niet snel bijbrengen.
P.S. ervaring is de totale som van al je fuck-ups uit het verleden.
mensen die goed gereedschap hebben zijn meestal niet erg happig om dat uit te lenen omdat de kans dat het gesloopt wordt of niet meer terug komt groot is. en de meeste mensen met goed gereedschap zijn daar zuinig op vanwege de investering die het gekost heeft. je zal misschien best eens een keer 1 of 2 dingen mogen lenen maar een hele set uitlenen gebeurt niet vaak. dus ga je sleutelen bij de gene met gereedschap maar dan moet het project ook nu af want die hebben geen zin in een gedemonteerde motorfiets die daar maar in de schuur blijft staan.Ik heb een Kawasaki ZX6R uit 1996. En inderdaad, ik doelde eigenlijk op een algemeen handleiding. Maar aangezien het uiteindelijk gaat om het repareren van mijn motor, is een specifieke handleiding misschien wel beter. Er is inderdaad een verschil tussen praktijk en theorie, wat mij ook meer geld gaat kosten. Ook heb ik zelf geen gereedschap, maar ik ken wel mensen die dat wel hebben. Zo'n cursus includeert meestal hele basale dingen. Momenteel moet aan mijn motor het volgende worden vervangen: remblokken voor (bdz), voorband en voorvork keeringsbanden (bdz). Hier vragen garages dus minimaal 400 euro voor, terwijl de onderdelen (na mijn search, mlmparts.com) veel goedkoper is. Het vervangen van keeringsbanden lijkt me tricky en dus iets wat een ervaren monteur doet. Echter, zo blijf ik maar dokken en leer ik het zelf nooit. Een voltijd opleiding is het beste, echter is dit geen optie vanwege mijn huidige studie. Is dan een (snel)cursus of WPHB een betere alternief? Los van dat sleutelen aan je motor handig is, lijkt het me ook wel leuk om te doen.
Graag hoor ik van jullie
~mensen die goed gereedschap hebben zijn meestal niet erg happig om dat uit te lenen omdat ~~een vakman bij nodig. waar je wel al heel veel van leert is alleen de vorkpoten naar de monteur brengen en vragen of je mee mag kijken bij de vervanging. Niet die man m/v van zijn werk houden maar gewoon mond dicht handen over elkaar en toekijken met eventueel een vraag of hij uitleg kan geven bij wat hij doet en ziet. zelf doe je dan het demonteren van de poten en het weer terug plaatsen met behulp van het werkplaatshandboek en youtube filmpjes. je hebt hier al wel een stuk meer gereedschap voor nodig en een stuk meer tijd want er is een kans dat je niet op de zelfde dag klaar gaat zijn en dus licht de motorfiets dan ergens een paar dagen in de weg maar je leert al weer een stuk meer door het doen en je neemt de monteur een hoop simpel werk uit handen wat zich terug betaald in een lagere rekening. en er blijven nog genoeg dingen over die je fout kunt doen waar je dus weer van kan leren.
Boekje 'motorfietstechniek' van paul Klaver..
En TS hoopt dat in een paar weken te kunnen inhalen.................??
De sleutelresultaten zijn er dan ook naar1000 euro aan gereedschap?
In geen 1000 jaar..
Ik denk dat ik totaal 100 euro aan gereedschap heb..
Ja, wellicht is dat handig om mee te beginnen. Wss alleen basis-vaardigheden.
Ik denk dat TS er veel te makkelijk over denkt. Hierboven zijn al genoeg argumenten genoemd om dat aan te geven.
WPHB is vlgs mij gewoon werkplaats handboek. Meestal in een Engels-talige versie. Voor een beginnend sleutelaar is dat veel te hoog gegrepen. Daar wordt vaak uitgegaan van een zekere basis-kennis. O ja, en ook een ruime set goed gereedschap. En dan mag je er zo €1000 voor uittrekken. Heel fijn is dan wel als je weet waar het gereedschap voor dient en hoe je het kan gebruiken.
Ik kom nog wel eens bij mensen voor een klusje. Vaak hebben ze niet meer in huis dan een verrotte waterpomptang en een (goedkope) schroevendraaier zonder punt. Hiermee kan je dus helemaal NIETS maken. Als dit dan je startpunt is, heb je nog een lange weg te gaan!!!!