• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

zelfbouw rem op bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter pietz
  • Startdatum Startdatum

pietz

Rookie
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
0
wil een rem bouwen op zijspanbakje
mijn vraag is welke soort rem kan ik hiervoor gebruiken (schijf of trommel)en kan ik ook een schijfrem gebruiken van een scooter? of is het beter een schijf te gebruiken van een motorfiets ?
groet
pietz

klein los ankertje die je overboord kan gooien. :9

In theorie kan je elk klein remmetje gebruiken, maar ik zou geen rem van een scooter of brommer gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat die dingentjes niet bestand zijn tegen de snelheden die je met een motorfiets haalt.

Bij mij zit er gewoon een brembo-tje van een of andere scooter op met een naaf van een Golf GTI met ook de schijf van een golf(die is dan afgedraaid op de goede dikte).
De bak hoeft niet hard te remmen enkel meehelpen, als de rem te sterk is blokkeerd het zijspanwiel meteen, maandag reed ik in de regen en moest een beetje meer remmen dan normaal en toen blokkeerde het zijspanwiel al maar dat kan ook komen omdat ik de rempomp van een R1 op de achterrem heb zitten. 8-)

Bij mijn vorige span heb ik een remschijf van een CBR 600 op de naaf geplaatst. Daar heb ik een adaptorplaat voor gemaakt. Als remklauw heb ik de klauw van een GPZ500 gebruikt. Als rempomp gebruikte ik de achterrem pomp van een GS 500.
Dit samengeraapte zooitje werkte prima.

Zoals hiervoor al geschreven hoeft het span niet zo hard te remmen. Met bagage (of levende have) in het span mag het wel wat harder remmen. Bij een vaste instelling zul je dus een compromis moeten vinden.

Eigenlijk komt het hier op neer:As het een beetje remt is het goed. Blokkeren is volstrekt onnodig.

Terug
Bovenaan Onderaan