A
In de spits wordt hij alleen maar zuiniger, in tegenstelling tot een benzinemotor.. dus voor je test is dat alleen maar beter, je hebt gelijk de zwaarste beproeving. Als hij dat redt, dan redt hij de spits zeker.Zit ook wel weer wat in, hoewel een proefrit ergens overdag toch anders is dan in de spits naar je werk heen-en-weer zoals Skidz ook al schetst.
Maar daar krijg je wel wat voor terug! Heeft die koning van jullie nu al zijn privé-tuin opengegooid?Leuk ... ik krijg net een gedetailleerde herberekening voor mijn elektriciteit.
Buiten de leuke fout die ik gevonden heb, en ervoor zorgt dat ik bijna 400€* ga terug krijgen, is er nog wat leuks uit naar boven gekomen ...
Maar liefst 46% van onze uitgave aan elektriciteit gaat naar de staat!!! 46%!
Komaan, elektriciteit is een BASIS behoefte, en verder willen ze ons dwingen elektrisch te gaan rijden, en zelfs elektrisch te verwarmen in huis
* waar ik uiteraard zo dadelijk voor ga bellen, want ooit komen ze er wel op uit, of krijg ik het gewoon volgend jaar bijgerekend
Er stonden enkele verkeerde cijfertjes in de meterstand
Dus daarom, als volgend jaar de meterstand juist opgenomen wordt ...
Ja, op dit moment heb ik nog steeds de wens om elektrisch te gaan motorrijden, vooral voor woon werk, en kleine plezierritten.
Maar ik heb een sterk vermoeden dat dat in de toekomst alles behalve goedkoop (goedkoper) gaat zijn dan op benzine
Dat is waarMaar daar krijg je wel wat voor terug!
Die snap ik nietHeeft die koning van jullie nu al zijn privé-tuin opengegooid?
Bij de modernere systemen zijn het digitale meters, en moet je, in veel gevallen zelfs helemaal niets meer invullen. Wordt automatisch doorgestuurd indien je daarmee akkoord bent.Bij jullie wordt de meterstand nog opgenomen. Wij moeten hem zelf online invullen. En die 46% is nog een koopje, daar moet straks wel Tihange voor afgebroken worden. Daar zullen wij als EU medeburgers ook wel een bijdrage aan mogen leveren. Hebben jullie jarenlang goedkope atoomstroom gehad, mogen wij voor de kosten opdraaien.
Kan me zo voorstellen dat het daar ook totaal niet rendabel is, benzine zal wel een stuk goedkoper zijn dan hierDat is waar
En ik ga na de zomer periode toch eens informeren hoe het precies allemaal in zijn werk gaat. Je weet maar nooit ... ooit wil ik echt een elektrische motor
Ook op de Filipijnen zou ik best elektrisch willen rijden, zowel tweewielig als vierwielig, al zie ik mezelf ginder nog geen eigen vierwieler bezitten, 2 wieler wel.
Maar voor zover ik weet is het aanbod daar nog zéér gering ...
Die snap ik niet
Nu ja, de overheid moet nu eenmaal een bedrag X binnenhalen. Dan loop je tegen het probleem aan dat stroom redelijk eenvoudig zelf is op te wekken tegenwoordig, zonnepanelen haal je gewoon bij de IkeaQua verbruik zal het altijd goedkoper blijven. Je verbuikt gemiddeld pakweg 8a9 kWh per 100km. Als je ploffer 4,5 liter per 100km verbruikt heb je een erg zuinige.
De max prijs voor benzine is nu in belgie 1,40 euro. Een kWh electriciteit gaat nooit meer dan de helft kosten.
Daar is de slimme meter voor uitgevonden. Het maakt namelijk binnenkort niet meer uit hoeveel kw er verbruikt is, maar wel hoeveel er heen en weer is gegaan.Nu ja, de overheid moet nu eenmaal een bedrag X binnenhalen. Dan loop je tegen het probleem aan dat stroom redelijk eenvoudig zelf is op te wekken tegenwoordig
Ik heb 5 maanden 104km per dag gereden op de Zero, waarvan 85 snelweg. Aangezien het randstad was varieerde de snelheid enorm (Van stapvoets door de file tot 130km/h), dus de totale reistijd kwam op 1,5 uur uit, waarbij het verbruik zelden boven de 65% uitkwam. Je gemiddelde snelheid is belangrijk bij een elektrische fiets, dus rij je buiten de spits om dan moet je die aanpassen om die 120km te halen. Als je dus 100km/h gemiddeld gaat rijden red je die 120km makkelijk, en met een chargetank kwak je hem als tie 20% is weer in 2,5 uur vol aan de paal.
Kun je alleen aan een gewone stekker laden (Schuko, wat iedereen in huis heeft zo'n beetje) dan is een chargetank ook een goed idee omdat hij meehelpt bij het opladen en je met 2-2.5kW aan de gewone stekker laad. Reken op 8 uur van 20-100% zonder en 5 uur met chargetank aan de gewone stekker.
Of je gaat all-in en stopt er een DigiNow 3.3kW/6.6kW charger in, prop je hem aan de paal in 1:30 vol en aan de stekker in 3,5 uur...
Dat geloof je toch zelf niet?Qua verbruik zal het altijd goedkoper blijven. Je verbuikt gemiddeld pakweg 8a9 kWh per 100km. Als je ploffer 4,5 liter per 100km verbruikt heb je een erg zuinige.
De max prijs voor benzine is nu in belgie 1,40 euro. Een kWh electriciteit gaat nooit meer dan de helft kosten.
Kan me zo voorstellen dat het daar ook totaal niet rendabel is, benzine zal wel een stuk goedkoper zijn dan hier
De koning wil zijn tuin niet delen
"De koning wil zijn tuin niet delen - Brussels parlement en N-VA proberen park openbaar te maken, maar stoten op weerstand"
.....Binnen de 10 jaar, en wellicht vroeger, zal onze elektriciteit minstens vervijfvoudigen in prijs. En als ze de elektriciteit op zich niet duur genoeg kunnen maken om de fossiele brandstoffen te kunnen compenseren, zullen elektrische voertuigen wel onder een nieuwe en dure taks regeling komen te vallen.....
Er zijn uiteraard altijd verschillende toekomst scenario's.Ik geloof er niets van.
Sterker nog, ik heb verschillende scenarios gelezen die juist zeggen dat de elektriciteit goedkoper wordt.
Een paar redenen:
Met steeds meer elektrische voertuigen wordt er steeds minder energie versplild, de verkwistende benzinemotor heeft z'n langste tijd gehad. Ook op andere terreinen gaat de elektrificering z'n vruchten afwerpen zoals in het openbaar vervoer.
De vraag naar olie zal dáárdoor dus niet toenemen, met de ruzie binnen de Opec en de vele andere olieleveranciers zal de olieprijs ook niet snel meer stijgen.
Zonnepanelen worden alsmaar goedkoper, zelfs in Arabië waar de olie zo ongeveer gratis uit de grond komt zetten ze zonnepanelen neer om energie op te wekken.
Windmolenparken dragen steeds meer bij en worden steeds rendabeler.
Elektrische energie kan tegenwoordig worden opgeslagen om de levering te niveleren, er zijn inmiddels hele wijken waar elektrische auto's gekoppeld aan het net energie kunnen vragen én leveren, afhankelijk van de behoefte en de prijs.
Hier is zo'n scenario: Toekomstvoorspelling.
Goed bezigAfgelopen zaterdag proefgereden op een Zero SR ZF13.0. Fijne motorfiets en fijne vermogensafgifte en méééér dan genoeg trekkracht
Wat me écht tegenviel is de hardheid van het zadel, binnen 5 minuten pijn in m'n bips. Ikzelf ben 1.70m en zit tegen de tank aan. Ik merkte dat als ik meer naar achter ging zitten er een aanzienlijk bips-vlak was, echter zit ik dan te ver van de stuurhelften af. Het zadel loopt naar voren iets smaller toe en ik merkte dat vooral de vrij harde afkanting van het zadel, zadelpijn gaf.
Zover ik info heb gekregen zijn er nog geen vervangingszadels voor een Zero, dan custom made laten aanpassen. Na een korte zoektocht zag ik dat Corbin e.e.a. aanbiedt. Iemand ervaring met custom zadel op een Zero?
http://corbin.com/zero/zero13.shtml
Een optie die ik graag zou wensen is een windscherm en Zero biedt hier verschillende opties voor. Op MF heb ik ook al foto's voorbij zien komen van Zero's met windscherm, ervaringen met verschillende types aanwezig?
Dan een van de belangrijkste zaken, het opladen:Thanks Skidz voor de input!
Zoals we eerder hebben besproken is mijn woon-werk naar verschillende locaties van ons bedrijf geen probleem, herladen is daar prima mogelijk.
Met verkopende partij ook de afstanden besproken naar bijvoorbeeld klanten waar je 2 uur op bezoek bent. Die kunnen 120km weg zijn, dan is de accu vrijwel leeg.
Heb je dan meer aan een extra accupakket of een snellader. Op MF en bij de verkoper kwamen we tot de conclusie dat een snellader dan effectiever is.
Nu zijn daar verschillende opties is:
Charge tank
http://www.zeromotorcycles.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=228
Laadtijd 3x verkorten; echter alleen aan type 2 laadpalen. Ik kan niet overal verwachten dat er type 2 laadpalen zijn om weer binnen 2-3h voor 90% vol te zitten.
http://media.zeromotorcycles.com/resources/user-guides/2016/2016-Zero-Charge-Tank-User-Guide.pdf
In de FAQ lees ik wel dat de laadtijd met een charge tank aangesloten op een Shuko stopcontact wordt gereduceerd tot 5.7 uur (2.3 kW; 10 Amp; 230V). Dat is nog steeds een aanzienlijk periode.
Een externe snellader (1 kW per stuk) is mogelijk, maar moet je meeslepen als je op klantbezoek zou gaan, dus dat is niet handig.
Skidz geeft de DigiNow nog aan, weet je ook welk type laadpaal je hiervoor nodig hebt?
Wat ik denk dat de beste optie tot dusver is, is om de charge tank te nemen óf de Digi Now en wanneer op klantbezoek een laadpaal in de buurt te zoeken en daar ze Zero aan te prikken.
Want met een bezoek van zeg 2h gaan we een terugrit van 100+km niet bijladen
Uiteraard sta ik nog open voor tips
Heb je reden om aan te nemen dat de kwaliteit niet in orde is, of vind je de prijs gewoon te hoog? Het tweede kan ik me voorstellen, het eerste niet echtZag vandaag voor 't eerst een elektrische rijden, rare gewaarwording. Als de prijs kwaliteit verhouding op orde is wil ik ooit weleens overstappen. Heeft zo 'n ding motorisch onderhoud nodig of is 't alleen banden en remmen bijvoorbeeld?
Heb je reden om aan te nemen dat de kwaliteit niet in orde is, of vind je de prijs gewoon te hoog? Het tweede kan ik me voorstellen, het eerste niet echt
Ik tank momenteel aan de verschrikkelijk hoge prijs van 1,235€/L, maar de max liter prijs voor de E10 ligt idd rond de 1,4€/L.
Ik rijdt rustig, en kan, zeker bij temperaturen boven de 15 mijn motor probleemloos onder de 4,5L/100km houden.
Wil ik het er echt voor doen, kan dat nog zakken tot 4L of net iets minder, maar dan is er idd niks plezier meer aan.Dat geloof je toch zelf niet?
Binnen de 10 jaar, en wellicht vroeger, zal onze elektriciteit minstens vervijfvoudigen in prijs. En als ze de elektriciteit op zich niet duur genoeg kunnen maken om de fossiele brandstoffen te kunnen compenseren, zullen elektrische voertuigen wel onder een nieuwe en dure taks regeling komen te vallen.
Daar wordt nu in de politiek reeds over gediscussieerd, maar zie je nog niet op het nieuws.
Ze zullen naar boven komen met stellingen als "we moeten er wel hoge taksen op heffen want door de forse toename van het elektriciteit verbruik blijkt het toch om die en die reden slecht te zijn voor het milieu."
De overheid zal ons altijd naaien op vlak van energiebehoefte, en munt slaan daar waar munt uit te slaan valt. Logisch toch? Het is niet de vraag of het zal gebeuren, maar wel wanneer.
in 2025 wil België de nieuw verkoop van auto's enkel in elektrische wagens zien (of is dat 2030?), geloof je dan echt dat de staat er nog steeds geen taksen op gaat heffen?
Edit: het mooie leventje van "auto/motor is vrijheid" is met uitsterven bedreigd.
Genieten zolang je nog kan!
In twee a drie jaar is de elektriciteit prijs anders wel meer dan verdubbeld....
Ik geloof echt nooit dat de prijs gaat vervijfvoudigen in tien jaar tijd. Never gonna happen...
De prijzen zullen sowieso stijgen, maar het grootste deel zal idd van zulke maatregelen komen, hogere BIV, hogere jaarlijkse rijtaks, en daaraan toevoegen, rekeningrijden.Inkomsten mislopen door de accijnzen op benzine zullen zeker worden gerecupereerd, maar dat gaat niet via electriciteit gebeuren. Denk maar eerder in de vorm van rekeningrijden.