Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de problemen die kunnen ontstaan door de ethanol die de afgelopen jaren wordt bijgemengd bij benzine.
Dat is al opgelopen tot 5,75% , en in 2020 moet dat 10% worden.
In mijn familie, collega's, vrienden en kennissenkring heb ik nog van niemand gehoord dat er problemen door ethanol waren met hun auto en/of motorfiets.
Ikzelf heb de laatste jaren altijd V-Power of Ultimate getankt omdat daar geen ethanol in zit. Gewoon omdat ik het risico niet wil nemen.
Nu wilde ik vragen of er inderdaad bij jullie weten al problemen of motorschades zijn ontstaan door de ethanol. Met name bij oudere (carburateur) motoren.
Of is het overtrokken en valt het heel erg mee.
Ik heb het dus niet over E15 of E85, maar de normale benzine of E10.
Hallo.
@ Boevie
Waarom maakt de leeftijd van de motor dan uit?
Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )
Ik heb ze toen vervangen toen ik mijn carburateurs gereviseerd heb met Keystar revisie setjes, dat zijn voor zover ik weet toch behoorlijk goede kwaliteit.
*edit*
Moet er trouwens wel bij vertellen dat de carburateurs lange tijd ( minstens half jaar ) zonder brandstof hebben gestaan toen ik het motorblok aan het reviseren was.
Groeten.
Hallo.
@ Boevie
Waarom maakt de leeftijd van de motor dan uit?
Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )
De O-ringen in mijn brandstofverbinding pijpjes in mijn carburateurs ( waren 1,5 jaar oud ) waren laatst gaan lekken.
Nu heb ik er Viton O ringen in zitten, die zouden schijnbaar beter tegen ethanol kunnen, dus het is nog een beetje een experiment.
Nee, dus een O-ring is geen O-ring.Een o ring is een o ring en een vlotterbak pakking is een vlotterbak pakking, of de motor nu 5 of 35 jaar oud is toch? ( als de o ringen in beide motors even oud zijn )
Ja hierzo, ik ben een ethanol slachtoffer.
In de wetenschap heet dit dan ook het syndroom van Korsakov. Dacht ik. maar het kan zijn dat ik 't ook weer vergeten ben
Syndroom van Korsakov - Wikipedia
Ethanolslachtoffers? Polen en Russen denk ik.
Ik kom je binnenkort je vitamine B1 injectie geven, ontspan je billen!
hier de link naar de volledige thread op het guzzi forum: http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&page=1We gaan allemaal de winterstalling weer in... tijd om na te denken waar je hem mee aftankt crazy.gif
de flessen staan 2 jaar... 6 maanden na de laatste update
dsc_4311.jpg
BP Ultimate 98: -18 g (-80 g)
Tango Euro 95: -26 g (-119 g)
Aral 95E10: -28 g (-159 g)
Haan BlueOne 95 : -23 g (-125 g)
In Aral E10 is de laag water niet meer te zien, of in de oplossing gesuspendeerd (moet haast wel) of verdwenen (onwaarschijnlijk). De algen in de BlueOne zitten er nog steeds.
dsc_4310.jpg
Het verhaal dat je o-ringen oplossen begint wat twijfelachtig te worden... zie er nog niets aan. Als de flessenleeg gaan kan ik pas voelen of ze week zijn en dus onder druk bezwijken. Daar moeten we dus nog op wachten. Zie verder ook niets aan de alu of staal...
Begin mei de volgende update... als ik verhuisd ben. Dit wordt dan denk ik gelijk de laatste... mag ook wel na 2 1/2 jaar (er zijn niet veel motoren die zo lang hun benzine erin laten)
Mocht er iemand nog de faciliteiten hebben om de inhoud te testen (op samenstelling, calorische waarden etc.) laat het me dan weten dan stuur ik je begin volgend jaar een sample voordat ik de inhoud naar de chemocar breng (behalve de BP Ultimate en de Tango 95 ... die mik ik wel in een minder kritisch koekblik grin.gif )
Playing hard to get?Gaat je niet lukken viespeuk. Deze jongen draagt een tuinbroek met hangsloten ipv. gespen.
Nog maar eens naar linken - e95 test:hier de link naar de volledige thread op het guzzi forum: http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&page=1
psank zelf wat er is onderweg - heb gezien de kleine reserve tank/verbruik (corsaro 1200) niet echt de mogelijkheid om kritisch te zijn. Dus ook E10, geen problemen. Ook niet met m'n kunststof tank
Waar is TS trouwens?
Lekker een vaag topic beginnen zonder onderbouwing, en dan zie je hem niet meer.
Precies.