Zo Goedkoop mogelijk naar Italie/Dolomieten

Brakke Gaid

MF veteraan
18 feb 2003
3.029
0
Rotterdam
Tis weer een tijdje geleden dat ik een topic gepost heb, maar ik wil graag wat bruikbare tips van mensen en ervaringen met betrekking tot hun reis naar en in Italie.

Plan:
3 jongens(studenten) op de motor naar Italie.
We hebben laatst de Mille Miglia gezien en dat heeft ons toch wel aangespoord om dit jaar lekker met de motor naar Italie te gaan en op de motor de mille miglia te rijden.

full


Verder willen we ook wat lekker door de Dolomieten scheuren. Dat zijn eigenlijk onze 2 vereisten bestemmingen.
Dit alles moet zo goedkoop mogelijk gebeuren. We nemen zelf tenten, slaapzakken etc mee. Wat kosten de vignetten voor motoren, wat zijn erg goedkope maar ook goede campings. Kan je in de dolomieten in de zomer ook camperen of is het dan nog steeds te koud? We willen ergens in Juli gaan.
Wild kamperen in Italie...slecht idee of valt dat wel mee.

Graag hoor ik jullie reacties.

Brakke
 
gewoon erheen rijden.
een vignet voor Zwitserse autobahn kost zo rond de 25 euro dacht ik.
(zie ook anwb.nl)

Verder zou je in italie de tolwegen kunnen vermijden

Je kan er ook voor kiezen om binnendoor te gaan. Veel mooier, goed koper, maar je bent wel langer onderweg.

Ik ben (ook op als student met tent) vorig jaar 16 dagen weggeweest van camping naar camping. en was ongeveer 1000 euro kwijt in totaal. (5000 km)
dat was ook ongeveer het budget.
We zijn een aantal keren uit eten geweest, maar ook wat zelf gekookt. Zelf koken scheelt ook een boel.

Ik weet niet wat de regels zijn omtrend wild camperen in italie. een camping kost veelal 5 euro pp per nacht. inclusief motor en 1 tent per persoon.
je kan vaak wel met 2 tenten op 1 plaatsje staan. Vooral met kleine tentjes geen punt.

veel plezier iig,
 
Laatst bewerkt:
gewoon erheen rijden.
een vignet voor zwitserland kost zo rond de 25 euro dacht ik.
(zie ook anwb.nl)

Verder zou je in italie de tolwegen kunnen vermijden

Je kan er ook voor kiezen om binnendoor te gaan. Veel mooier, goed koper, maar je bent wel langer onderweg.

Ik ben (ook op als student met tent) vorig jaar 16 dagen weggeweest van camping naar camping. en was ongeveer 1000 euro kwijt in totaal.
dat was ook ongeveer het budget.
We zijn een aantal keren uit eten geweest, maar ook wat zelf gekookt. Zelf koken scheelt ook een boel.

Ik weet niet wat de regels zijn omtrend wild camperen in italie. een camping kost veelal 5 euro pp per nacht. inclusief motor en 1 tent per persoon.
je kan vaak wel met 2 tenten op 1 plaatsje staan. Vooral met kleine tentjes geen punt.

veel plezier iig,

1000 euro is ook een beetje max wat we zouden willen uitgeven per persoon.
Als we het daarmee 2 weken zouden kunnen volhouden, dan zou het ideaal zijn.
Heb je misschien wat adresjes van campings, of heb je gewoon de eerste de beste camping gepakt die je tegenkwam?

Alvast bedankt voor de reacties.

Brakke
 
met 1000 euro kom je wel toe hoor.

je moet op geen megacampings gaan kamperen en als je geen tolwegen neemt kan je heel goedkoop reizen en als je zelf kookt heb je voor 15 euro zeeeer goed gegeten.
 
met 1000 euro kom je wel toe hoor.

je moet op geen megacampings gaan kamperen en als je geen tolwegen neemt kan je heel goedkoop reizen en als je zelf kookt heb je voor 15 euro zeeeer goed gegeten.

ja gedachte is zelf onbijt te regelen sochtends, (paar broodjes met beleg en wat sap), en smiddags bij supermarket goedkoop lunchen, en savonds soms ergens betaalbaars uit eten, en heel soms wat zelf te koken. (anders moet je weer kookspul meenemen).

Hoe zit dat met wildkamperen...iemand enig idee wat de boetes daarop zijn?
 
1000 euro is ook een beetje max wat we zouden willen uitgeven per persoon.
Als we het daarmee 2 weken zouden kunnen volhouden, dan zou het ideaal zijn.
Heb je misschien wat adresjes van campings, of heb je gewoon de eerste de beste camping gepakt die je tegenkwam?

Alvast bedankt voor de reacties.

Brakke

Ik heb veelal de camping gepakt die ik onderweg tegenkwam.
Je vind altijd wel iets, de grote familie campings zijn vaak wat duurder.

Gewoon lekker vroeg beginnen (uur of 8).
lekker touren en om een uur of 16:00 een camping zoeken. Zeker niet veel later.
al kan het wel.
vervolgens settlen en even boodschapjes doen. ff zoeken of er een bakker is waar je brood kan halen of bestellen.

Ik kocht meestal s'ochtends brood voor ontbijt en lunch. en wat te drinken.
1 pot beleg mee (chocopasta) en dan op de plek even smeren en klaar :)
 
... maar die hebben vaak een fijn zwembad, en dat kan wel leuk zijn na een hete zomerrit
:Y

en vervelende schreeuwende koters. Of het moet een jongerencamping zijn met een aantal leuke meiden })
Is er ergens een overzicht van alle (billige) campings in italie?

Ik heb mijn oog laten vallen op dit tentje van decathlon. Zet zichzelf binnen 2 secs op en is weer in gevouwd (na een aantal keren te hebben geoefend denk ik ) in 15 secs.
Goed voor een hit-and-go-wild-kampeer-strategie.

link: http://www.decathlon.nl/NL/2-seconds-simple-i-33672599/
 
ja gedachte is zelf onbijt te regelen sochtends, (paar broodjes met beleg en wat sap), en smiddags bij supermarket goedkoop lunchen, en savonds soms ergens betaalbaars uit eten, en heel soms wat zelf te koken. (anders moet je weer kookspul meenemen).

Hoe zit dat met wildkamperen...iemand enig idee wat de boetes daarop zijn?

Ik heb wel eens gelezen hier op MF dat het niet mag, maar dat men er niet te moeilijk over doet zodra je niet te opvallend staat en er een bende van maakt. Ik zou een campinggids meenemen, ik kan me niet voorstellen dat midden italie net zoveel campings heeft als Frankrijk.
 
Ik heb wel eens gelezen hier op MF dat het niet mag, maar dat men er niet te moeilijk over doet zodra je niet te opvallend staat en er een bende van maakt. Ik zou een campinggids meenemen, ik kan me niet voorstellen dat midden italie net zoveel campings heeft als Frankrijk.

ja precies. Een beetje uit het zicht, alles netjes meenemen en niet de hele dag blijven (echt alleen slapen en ontbijten), dan zou dat niet al tevel problemen moeten opleveren.
Vraag me nog steeds wel af wat een boete is daarvoor.
 
en vervelende schreeuwende koters. Of het moet een jongerencamping zijn met een aantal leuke meiden })
Is er ergens een overzicht van alle (billige) campings in italie?

Ik heb mijn oog laten vallen op dit tentje van decathlon. Zet zichzelf binnen 2 secs op en is weer in gevouwd (na een aantal keren te hebben geoefend denk ik ) in 15 secs.
Goed voor een hit-and-go-wild-kampeer-strategie.

link: http://www.decathlon.nl/NL/2-seconds-simple-i-33672599/

Deze tent heb ik ook *O* Vokking grote pannekoek, maar als je hem ergens kwijt kan, dan is ie SUPERRRRR *D It's really amazing Mike :Y

Maaruh interessant topic, ik zal het volgen de komende tijd ;)
 
Was er niet laatst iets met 2 mensen die in italie gingen wildkamperen? Die werden iig niet zo aardig behandeld.
 
Was er niet laatst iets met 2 mensen die in italie gingen wildkamperen? Die werden iig niet zo aardig behandeld.

ja ik googled het net al. Een stel dat ergens in een uithoek van Rome aan het wildkamperen waren. Man is helemaal inelkaar gebeukt en de vrouw was verkracht.
Echt niet normaal.
Maar denk dat het met ons wat anders zit. 3 jongens. Ben zelf niet bepaald de kleinste. Daar maak ik me niet druk om.

Wat betreft de tent.
Kan je hem redelijk makkelijk weer inelkaar krijgen? We willen ieder een 1persoonstent. De diameter zou 55cm zijn, das inderdaad een flinke pannekoek. Ik ga maar eens in Amsterdam of Kerkrade zon ding halen. Voor 20e is dat iig geen miskoop.

Thanks voor de feedback op de tent iig.

Brakke
 
Wat betreft de tent.
Kan je hem redelijk makkelijk weer inelkaar krijgen? We willen ieder een 1persoonstent. De diameter zou 55cm zijn, das inderdaad een flinke pannekoek. Ik ga maar eens in Amsterdam of Kerkrade zon ding halen. Voor 20e is dat iig geen miskoop.

Thanks voor de feedback op de tent iig.

Brakke

Het in elkaar vouwen van de tent vereist een bepaalde handigheid. Een kwestie van een paar keer thuis oefenen, vooral in het begin lijkt het erg moeilijk. Maar als je de gedrukte instructies volgt dan moet het goed komen :) Ik kocht mijn tent destijds voor 13 euro, was een actie :Y De pannekoek zelf is ook een klein beetje flexibel, ik droeg de mijne als een soort schild op mijn rug d.m.v. een dubbelgevouwen lint :X Wees creatief, dan kom je er wel uit ;)
 
Ben vorig jaar ook in Italië geweest met de motor en vriendin achterop.
In totaal 2weken weg geweest, en waren samen iets minder dan 1000 euro kwijt.
Elke dag zelfgekookt, en elke dag een camping.
Een camping is wel ideaal! Kun je even douchen, heb je water om te drinken en wc's en soms zelfs een klein winkeltje!
De gemiddelde camping koste ongeveer 15/18 euro voor met zn 2en.
 
Over de tent ben ik heel makkelijk, nie kopen. Moeilijk mee te nemen, is wel mogelijk want mij is het ook gelukt, maar ik mis gewoon een voortent, makkelijk voor nat grei of je schoenen, en met regen altijd probleem om regen buiten te houden als je wa frisse lucht wilt.

Zelf heb ik een Khyam Iglo, die is wel stuk duurder (iets van 200€), een click tent en binnen 1 min opgezet. Je kan ook een veel goedkoper alternatief nemen, das de Oklahoma Quick voor 99€.
Maar als je nog ergens een Freetime Swift2 kan kopen, das weer een plutent, doen. Helaas is die nie meer te vinden, anders kocht ik daar gelijk een stuk of 10 van. Kost iets van 50-70€. Bij de Wit in Schijndel moeten ze een vervanger voor deze tent hebben, maar welke da is, zou echt nie weten, maar via een belletje kom je daar snel achter.

Kosten reis, voor 1000€ kan je goed 2 weken vakantie vieren op kleine mini campings, af en toe uit eten en de rest via supermarkten etc.

Lijkt me wel een mooi tripje :]
 
WIj hebben vorig jaar het met een aanbieding van de ANWB gedaan:

www.pharosreizen.nl (geloof ik)

We zaten een week lang in een hotelletje in Ronzone, midden in de Dolomieten, en hebben dat als uitvalsbasis gebruikt voor ritjes.

Op het eten na in het hotel en de vele nederlandse gezinnen (de ANWB had het hotel afgeboekt) en de her te gebruiken servetten op de tafel in het restaurant waar je elke avond zat na, was het een prima stek!

Je zit daar all-inclusive en krijgt dus ontbijt, lunch en avondeten.

Wij hebben toen alleen ontbijt en avondeten meegemaakt en nou ja, het was te eten, niet geweldig, maar soit.
Het was mega-goedkoop (nog geen 350 euro per persoon) en werkelijk een erg centrale plek: we hebben ons nog geen dag verveeld :N

Misschien, als het eten je niet zo zeer lief is, is dat een optie?

Klik hier voor de aanbieding die we hadden
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet met wat voor motoren je gaat rijden, maar ik heb vorig jaar (of dat jaar daarvoor) eens zitten berekenen wat naar de dolomieten rijden kost met de motor en met de trein (motor natuurlijk mee, DB Zug)

Verrassend genoeg kwam de trein als winnaar uit de bus, deze leek in eerste instantie duur, maar door je 'rubber', brandstof en tol kosten loopt zo'n motorrit ook aardig in de papieren.

Nu gingen mijn maatjes allemaal met een supersport, dus die schrijven een bandje af na 4500 km toeren, ik weet dus niet hoe het in jullie geval zit, maar reken jezelf niet rijk door deze kosten achterwege te laten!

Succes! :]
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet met wat voor motoren je gaat rijden, maar ik heb vorig jaar (of dat jaar daarvoor) eens zitten berekenen wat naar de dolomieten rijden kost met de motor en met de trein (motor natuurlijk mee, DB Zug)

Verrassend genoeg kwam de trein als winnaar uit de bus, deze leek in eerste instantie duur, maar door je 'rubber', brandstof en tol kosten loopt zo'n motorrit ook aardig in de papieren.

Nu gingen mijn maatjes allemaal met een supersport, dus die schrijven een bandje af na 4500 km toeren, ik weet dus niet hoe het in jullie geval zit, maar reken jezelf niet rijk door deze kosten achterwege te laten!

Succes! :]

Hmm....ja ik moet ff kijken indd of het handig is om met een pannekoek te gaan rijden.
Anders wordt het maar een gewone tent....die van 99e ziet er wel goed uit en lijkt alsof het niet te lang duurt om dat op te zetten.

Ja ik zat ook al naar de trein te kijken. Das 150e.
Op zich wel de moeite waard om in overweging te nemen.
Grootste reden waarom we dit doen, is avontuur ook...en zon treinreis neemt dat grotendeels weg. Ik heb al een aantal topics doorgelezen over de trein.
En ik ben het er wel mee eens dat alle 2 opties ongeveer even duur zijn (al denk ik dat gewoon rijden iets goedkoper is). En de slijtage van banden hoef je pas in een later stadium voor te betalen (wanneer de banden dus ook echt op zijn) en voor de trein moet je per direct betalen.

Iig bedankt voor de tips
 
Op de bonnefooi kamperen op campings is in ieder geval goed te doen. Echter zou ik dat tentje niet aanraden... Als je één nacht een goede storm hebt gehad, kun je het tentje weggooien namelijk. Ik zag er een heleboel de kliko in verdwijnen vorig jaar, toen we een nachtje met een flinke hoosbui hadden gehad. Kun je beter voor een eenpersoonstentje van Coleman ofzo kiezen. Staat in 30 seconden, als je een beetje geoefend bent, en is ook zo weer afgebroken. En de pakmaat is handzamer dan zo'n pannenkoek... ;)

Overigens zou ik in Zwitserland zeker binnendoor rijden. De bewegwijzering is uitstekend en in één dag kun je er makkelijk doorheen zijn. Spaart je weer 25 euro uit, kun je toch wat kilometers voor maken... ;)

Verder, gewoon gaan! :]
 
Laatst bewerkt:
nou ja, die km's maak je dan ook meteen in zwitserland :)

wij zijn afgelopen jaar heen via Oostenrijk gegaan en terug door Zwitserland, binnendoor en zeker aan te raden :Y 8-)
 
Da's waar... Maar je krijgt dan in ieder geval meer waar voor je geld, want binnendoor door Zwitserland is idd ook zeker geen straf! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan