Zwakke punten Honda Cb 750F 1981

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo allemaal.

Een kennis van mij heeft een Cb 750 F uit 1981 die hij wilt verkopen, maar voordat hij dat doet moet ik er nog het een en ander aan doen, hij staat nu dus ook bij mij dus ik kan hem uitgebreid onderzoeken :P
1 cilinder doet het niet, de achterrem blijft hangen en wat standaard onderhoud want hij heeft een aantal jaar stil gestaan niks spannends dus.

De motor heeft 60.000 km gelopen en moet iets van 300 piek opleveren voor de beste man.
Waar moet ik een beetje op letten met deze motoren?


Groeten en alvast bedankt.
 
bij zo'n motor van deze leeftijd en km stand is er niet een goed advies te geven over waar je op moet letten.
want er kan werkelijk van alles aan dergelijke motoren mankeren.
heb er zelf een stuk of wat, en geen van allen was mankement vrij bij aanschaf.
dus je moet op werkelijk alles letten.
 
Rotor is een bekende kwaal (laadt niet bij).
Koppeling rammelt nogal (koppelingshendel inknijpen en het gerammel wordt minder).
Die van mij zijn nogal kieskeurig mbt olie. Met castrol geen problemen, met MPM olie verbruik tot 1l op 750km. Nu 1 op 3500 (ongeveer).
Starten vrij lastig na een lange tijd stil te hebben gestaan.
Remmen doen het ook
 
Hij wil hem niet voor niets kwijt.
Waarschijnlijk is de reparatie vele malen duurder dan de verkoopwaarde in goede toestand.
Bij zo'n leeftijd denk ik dat alle rubbers verduurd zijn, isolatie her en der doorgesleten en geoxideerd.
Div. onderdelen ver versleten, her en der wat aan geknutselt/opgelapt.

Ik heb ooit zo'n lijk gekocht, meer dan 20 jaar geleden. Je kan beter een nieuwe kopen dan de ellende op je hals te halen van zo'n lijk.
 
Hij wil hem niet voor niets kwijt.
Waarschijnlijk is de reparatie vele malen duurder dan de verkoopwaarde in goede toestand.
Bij zo'n leeftijd denk ik dat alle rubbers verduurd zijn, isolatie her en der doorgesleten en geoxideerd.
Div. onderdelen ver versleten, her en der wat aan geknutselt/opgelapt.

Ik heb ooit zo'n lijk gekocht, meer dan 20 jaar geleden. Je kan beter een nieuwe kopen dan de ellende op je hals te halen van zo'n lijk.

Tja, rationeel gezien heb je gelijk. Er zijn echter ook nogal wat mensen die juist aan dit soort projecten veel plezier beleven.

Ikzelf heb altijd veel plezier aan die "oude meuk". Wel heb ik er altijd een rijdende, goed onderhouden motor naast zodat ik altijd kan rijden en niet onder tijdsdruk hoef te sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Het zwakste punt is dat het ding 32 jaar oud is.
Dus verwacht geen quick fix voor jaren rijplezier.
Er zijn zat onderdelen voor deze motoren te koop.
Als je van sleutelen houdt kan de lol niet op met zo een motor
 
Hallo allemaal alvast bedankt voor de hulp!

@ Gassen, ja deze start nu ook zeeeeer slecht na lang stil te hebben gestaan, deze week even alle oude benzine aflaten en verse 98 in doen en de bougies even schoonmaken.
Lost het dat niet op dan leg ik de carbs in mijn ultrasoonreiniger voor een goede schoonmaak.

Bedankt voor de tip van de rotor zal meteen even meten of hij goed bijlaadt.

@ Kilowattknijper.

Oh ik ben wel wat gewend qua oude meuk heb namelijk ook 4 oude motors staan.
Onderdelen kosten inderdaad de kop ook niet dus ik kan hem wel rijdend houden.

@Borisz/Johan M.

Hebben jullie helemaal gelijk in het is tuurlijk een oud beestje maar sleutel graag en rijd ook niet veel km's

Groeten en alvast bedankt :)
 
Hij wil hem niet voor niets kwijt.
Waarschijnlijk is de reparatie vele malen duurder dan de verkoopwaarde in goede toestand.
Bij zo'n leeftijd denk ik dat alle rubbers verduurd zijn, isolatie her en der doorgesleten en geoxideerd.
Div. onderdelen ver versleten, her en der wat aan geknutselt/opgelapt.

Ik heb ooit zo'n lijk gekocht, meer dan 20 jaar geleden. Je kan beter een nieuwe kopen dan de ellende op je hals te halen van zo'n lijk.

Ja hallo. Ik heb net van de zomer mijn 2e motor verkocht, omdat ie in de weg stond. Was wel 7 jaar jonger, maar kan me niet voorstellen dat het na nog 7 jaar opeens een lijk is? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan