ZX10R 05 3e versnelling verrot?

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.370
156
Rotterdam
Afgelopen maandag op Zandvoort gereden met m'n ZX10R(2005, 72.000km, Translogic Intellishift Quickshifter erop)
Na false neutral tussen 2 en 3, schakelt de motor niet meer soepel, heel erg hakerig/stotterig. Hieronder een filmpje waarop dat allemaal goed te zien is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Schakelvork krom?

Wat ook nog gebeurde is dat de motor stilviel na schakelen naar z'n 4 op een gegeven moment, alsof de killswitch omgezet was. Motor startte daarna wel weer gelijk. Daarna niet meer voorgekomen, heel apart, maar wellicht kan het er iets mee te maken hebben?

En weet niet of dit hoort, maar op de paddockstand, als ik de motor in de versnelling en de koppeling in knijp, blijft het wiel toch een beetje draaien uit zichzelf, weet niet of dit hoort of dat de koppeling dan toch niet volledig ontkoppelt? Gezien in z'n vrij met draaiende motor het wiel ook wel wat draait.

 
Ik heb zelf ooit een quickshifter gehad en die moest je echt heel precies afstellen anders werkte hij niet goed en ging
het schakelen hakerig ipv soepel,eigenlijk schakel je dan net zoals zonder shifter en koppeling te gebruiken,sommige
bakken kunnen daar onder extreem gebruik niet tegen en gaan stuk,dus best kans dat er inderdaad iets mis gegaan is in de bak.
 
Translogic is wel een erg goede qs, maar 72.000 km en ook circuit gebruikt dan zou het best kunnen dat het beste van de bak eraf is.
Schakelvork hoor je meer ja, symptomen die jij noemt lijkt het wel op.
Uit versnelling willen springen.

Uitvallen is vreemd, geen sluiting of slechte zij standaard schakelaar ?

Succes met reparatie in ieder geval. :t
Als de rest van je 10 nog goed is, blok nog lekker loopt etc zou ik het laten repareren.
Is er meer wat "op" begint te raken dan even kostenplaatje opmaken.
Onderdelen zijn vrij duur, en als je alles mee gaat pakken in het blok dan loopt het hard op.
 
De ZX10R bakken van de eerdere generaties schakelen heel langzaam en werken daardoor niet goed met een quickshifter. Zelfs bij de langste onderbrekingstijd van de quickshifter trap je op een bepaald moment de bak stuk.....
 
De ZX10R bakken van de eerdere generaties schakelen heel langzaam en werken daardoor niet goed met een quickshifter. Zelfs bij de langste onderbrekingstijd van de quickshifter trap je op een bepaald moment de bak stuk.....
Al is dat geen zekerheidje
Mijn zx10r heeft 50+k km een QS gehad, waarvan een groot deel alleen circuit gebruik en bij 80+k km is het blok (uit voorzorg) gereviseerd, waaronder de versnellingsbak en die was dik in orde. Er was geen extra slijtage buiten het standaard verwachte slijtage voor zo'n km-stand.
 
Dat je achterwiel wat meedraait op de paddockstand is normaal bij een natte platenkoppeling. Schakel je in het filmpje met de quickshifter?

Heb je dezelfde problemen als je de koppeling erbij pakt?

In het filmpje met QS inderdaad, maar het probleem is er ook zonder QS. Net losgekoppeld en gereden en dan voel je het nog, wel minder!

Monteur net ook laten rijden erop en die vermoed vrijwel zeker dat het de tandwielen zijn die in elkaar moeten grijpen, dat die bij hoge toeren waarschijnlijk wat doorslippen en niet gelijk vasthaakt zoals wel zou moeten, dat die nokjes afgesleten zijn.

Word dus bak open en reviseren en naderhand de QS opnieuw laten afstellen bij Druijf Racing( daar toendertijd ook geinstalleerd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan