ZZR600 versus VFR750

Retep75

Rookie
28 mrt 2012
24
0
Wolvega
Na een aantal jaren motorloos te zijn geweest is het weer tijd om op te stappen.
Binnen mijn budget is er veel keuze en momenteel zijn er 2 modellen waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Graag jullie advies, voor opgesteld dat ik op beide nog een proefrit moet maken.

1. Kawa's ZZR600 diverse aangeboden van +- 1995 met 25000 - 50000 km ervaring.
2. VFR750 van 1995 met 74800 op de teller voorzien van nieuwe spanningsregelaar.

Daarnaast zijn er ook nog diverse FZR 600 / 1000 te vinden binnen mijn budget, maar dit laat ik even buiten beschouwing.

Ik zoek een sportieve toermotor voor zomerdag die ook af en toe voor woon-werk verkeer gebruikt kan worden. Onderhoudsvrij aangezien ik zelf net aan een fietsbel kan monteren. Kortom een leuke motor voor ongeveer 1250,- euro waar ik een aantal jaar probleemlooos op kan rijden.

Thx
 
Als je voor 1250 een goede VFR750 kan vinden zou ik die nemen. Aangezien ik dat betwijfel zou ik een ZZR zoeken. Dat lukt best voor max 1000 euro. Zelf heb ik ook een ZZR600 gehad. Sensationeel is het verkeerde woord maar rijdt lekker, is niet traag en lange stukken zijn geen enkel probleem.

Nadelen van de ZZR zijn dat ze relatief zwaar zijn, het vermogen pas vanaf 8000 toeren loskomt (zoals het een 4-in-lijn betaamd) en dat de standaard remmen niet de creme de la creme van de remtechniek zijn. Maar als met al heb ik vorig jaar met veel plezier en zonder problemen 2500km in 3 maanden ermee gereden. Dus ik kan je een ZZR best aanraden, veel motor voor weinig geld.
 
Ik bezit een ZZR 600, E model en ben daar zeer blij mee dus het volgende is zeer zeker niet objectief te noemen. Toch heb ik ook op een VFR gereden.

De ZZR's die je aanhaalt hebben allemaal een stuk lagere KM stand dan de VFR, dat is natuurlijk altijd mooi. Echter hoeft de KM stand bij de VFR geen obstakel te zijn die dingen draaien aardig wat KM's. Net als een goed onderhouden ZZR tevens, alleen zijn ze helaas wat gevoeliger voor mishandeling. Maar juist behandeld gaan ze net zo lang mee als de VFR.

Verder hebben beide fietsen niet echt een structureel fout in het ontwerp. Waar je bij de VFR op moet letten is inderdaad de spanningsregelaar. Die is vervangen dus zou weer rijplezier moeten bieden, meer info over spanningsregelaars kan je op het VFR forum vast wel vinden.

De ZZR wil, onder de eerder genoemde mishandelingen, dan weer last hebben van een kapote 2de versnelling. Daarom tijdens je proefrit goed de bak belasten (uiterraad met warm blok) en kijken of hij niet uit zijn 2 springt.

Verder geld dat de Kawa ruwer loopt (veel ruwer) dan de VFR die enorm rustig loopt. Merk je trouwens tijdens het rijden helemaal niets van, maar moet je wel weten voordat je denkt dat er van alles mis is met de ZZR. Meeste Kawa blokken maken een hoop geluid waarneer ze eis koud zijn. Kan je meestal negeren.

Verder vind ik persoonlijk de ZZR veel lichter sturen dan de VFR. Maar mijn ZZR heeft Hyperpro en de VFR waarop ik gereden had heeft nog diagonaalbanden. Weet niet wat het invloed daarop, op stuur karakter is.

Verder is het wijs om naar de staat van onderhoud te kijken, kleppenstellen van de V4 (VFR) is enorm duur vanwege de bouw van de motorfiets. Dat wil niet zeggen dat het kleppenstellen van de ZZR goedkoop is. Dus elk aantoonbaar onderhoud is meer dan een pre, ik zou dat aanhouden als fietsen waaruit ik wel zou kiezen en dan de andere wegstrepen.

Oh en natuurlijk proefrit maken he, de VFR valt wel erg met de ZZR te vergelijken maar ze rijden toch totaal anders. Mijn persoonlijke ervaring is altijd dat van de 4 Japanse fabrikanten Kawasaki en Honda het verst uit elkaar liggen qua rijgedrag en dus rijervaring.

De VFR heeft tevens wat meer koppel onderin, maar het eindschot van de ZZR heeft de VFR dus niet omdat hij dit gelijkmatiger opbouwt. En dat ZZR eindschot is heerlijk.
 
Na een aantal jaren motorloos te zijn geweest is het weer tijd om op te stappen.
Binnen mijn budget is er veel keuze en momenteel zijn er 2 modellen waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Graag jullie advies, voor opgesteld dat ik op beide nog een proefrit moet maken.

1. Kawa's ZZR600 diverse aangeboden van +- 1995 met 25000 - 50000 km ervaring.
2. VFR750 van 1995 met 74800 op de teller voorzien van nieuwe spanningsregelaar.

Daarnaast zijn er ook nog diverse FZR 600 / 1000 te vinden binnen mijn budget, maar dit laat ik even buiten beschouwing.

Ik zoek een sportieve toermotor voor zomerdag die ook af en toe voor woon-werk verkeer gebruikt kan worden. Onderhoudsvrij aangezien ik zelf net aan een fietsbel kan monteren. Kortom een leuke motor voor ongeveer 1250,- euro waar ik een aantal jaar probleemlooos op kan rijden.

Thx

je kan me veel vertellen,maar dit gaat in 99 van de 100 gevallen niet op.
vfr is een goede motor
 
Ik zou voor de VFR gaan. Wat meer koppel onderin. Verder probleemloze motoren, zeker wanneer er al een after market spanningsregelaar op zit.

Stuurt goed, zowel sportief als rustig als woon-werk ideaal. Een echte alleskunner (is de ZZR ook wel denk ik maar daar heb ik geen ervaring mee)

Misschien nog een voordeel aangezien je al onhandig bent met fietsbellen. De ketting spannen bij een enkelzijdige achterbrug is nog eenvoudiger dan normaal (al is het al niet erg moeilijk)
 
Vanmiddag proefrit op VFR gemaakt en direct maar langs het postkantoor gereden om hem over te schrijven.
Vol met me kop in de wind over de snelweg naar huis gereden. Heerlijk!
Alhoewel enigszins onwennig aangezien ik 4 jaar geen motor heb gereden. Komende weken rustig aan de motor ontdekken en een paar opfris lessen plannen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan