Enfield scrambler

JV is een goede eerlijke zaak. Ik heb mijn spatborden voor mijn xs scrambler daar ook gekocht. Raad je wel aan om idd beetje grote te kopen anders wordt je van het miste en geringste vies op je rug. Op de site staan niet alle spatborden btw, anders ff bellen :)
 
Ik ben toevallig van plan om zaterdag even langs te gaan om te kijken voor spatborden, ben dan toevallig toch in de buurt, kom vaak in kampen maar ben er eigenlijk nog nooit geweest.
 
Het enige nadeel voor mij is dat ze net wta te ver weg zitten om even langs te gaan, anders zou ik dat het liefste doen.

Ik ga eens kijken wat ik allemaal nog nodig heb.
 
Zo, gisteren de Enfield wat beter afgesteld. Hij staat nog stedes niet te sprigen om ni zijn 1 te gaan, maar het lukt wel.

Verder loopt ie nu, ook zoner choke, heel mooi stationair. Alleen hij valt meteen uit zodra ik iets gas geef (tenzij ik de choke half open zet).

Ik ga er van uit dat de carburateur toch nog niet helemaal lekker schoon is dan...
 
Het rijdt nu, en best goed ook, hoewel ik wle wat moeite heb met de koppeling, die lijkt niet helemaal de slag te maken die hij zou moeten maken.

Maar het grootste probleem: Zoalng hi koud is kan ik lekker rondscheuren, zodra hij warm is slaat hij direct af zodra ik naar het gas kijk.

Stationair en starten doet ie prima, maar warm + ook maar ietsje gas = uit.
 
Zat er niet een heel matige Indiase carb onder?

Ja.


Maar zo'n aan/uit verschil door de carb?

Het is echt zodra hij warm is, is het plotseling in 1 keer helemaal over bij het gasgeven.
 
Ja.


Maar zo'n aan/uit verschil door de carb?

Het is echt zodra hij warm is, is het plotseling in 1 keer helemaal over bij het gasgeven.

Ik heb in de afgelopen jaren een grote hekel aan slechte/versleten carburateurs ontwikkeld, ik zou gewoon een 24mm Mikuni gaan halen bij Leertouwer denk ik, tijd geleden dat ik daar geweest ben. _O-
 
Stationairsproeier uitboren (sproeierruimersetje dat ik een tijdje geleden gekocht heb is echt 1 van de betere investeringen geweest) en de timing opnieuw instellen (ik was vergeten dat ik de puntjes los gehad had) deed het hem. Hij liep goed.


Alleen koppelde hij niet. Alles uit elkaar: koppeling ingeslagen. Wat vijlwerk later (en wat gepruts om alles te monteren) en hij stond olie te pissen.... Pakkinkje uit het reserve blok erin en eindelijk kon ie dan :)


IMAG0311.jpg



Heerlijk motortje om op te rijden, vooral ook binnen de bebouwde kom en onverhard. Had ook geen enkel probleem met die helling waar ie op de foto tegenaan staat.
 
Oh lekker vrij vandaag?
Enjoy!


Ja. Helaas gedeeltelijk te besteden aan universiteitsgezeur en deels aan glaszetters die hier net een nieuwe schuifpui achterin het huis hebben gezet.


Wel wat tijd aan de Enfield besteed. Kettinkje stellen en smeren, wat schuren, polijsten en poetsen, dat soort dingen.

't wordt al wat :Y

img5729g.jpg


img5730c.jpg



Ik moet alleen nog wat verzinnen om het achterspatbord wat verder te ondersteunen op een mooie manier. Koplampje erop, voorapatbordje erop en gaaaaaaan.
 
Nou, vandaag was het dan zo ver. Na rindjes van maximaal 3 kilometer, op voor een wat serieuzere testrit :)



Een Enfield zou natuurlijk geen Enfield zijn als ie er niet mee op hield, precies op het verste punt van de geplande route. Geen leven meer in te krijgen -O-



Bij een korte inspectie bleek er benzine het luchtfilter in te lopen. Vlotter vast. Vlotterbakje eronderuit, weer terug, paar keer doortrappen met de decompressie open en huppa, lopen maar weer :) (de motor dan hè).

Ik had extreem weinig benzine in de tank, dus de ronde maar even verlengd naar en tankstation en daarna nog wat rondjes door de bossen gerost.

IMG_5885.jpg


IMG_5870.jpg



Grootste probleme is de achterband, die is zo vierkant als een jaren 70 gebouw en op half verhard kan je gewoon geen fatsoenlijke bochten nemen, glijdt alle kanten op. Ook pakt hij niet altijd lekker op onderin (dan 'hoest' hij even in de carburateur). Het schakelen is ook nog even wennen (niet dat het rechts zit, dat heb je zo door, maar je moet wel met overtuiging schakelen).

Tot slot:Ik heb mijn thermosfles-sjuskom uitlaat uitgebreid met een slakommetje van de Xenos (het eindstuk) om wat extra geluiddemping te krijgen. Dat werkt:

IMG_5872.jpg


Ik heb me in elke geval onwijs vermaakt op dat ding vanochtend en daar gaat het toch om.
 
Hitchcocks heeft setjes/delen te koop van mikuni waarmee je je micarb kan uitrusten. ik ken iemand die er goede ervaringen mee heeft.
Ga je ermee door de bossen rossen? wellicht zijn een setje (semi) grof profiel bandjes van barum/mitas wat voor je(niet duur)
ik heb niet alles doorgelezen maar houd het asjes van de ontsteking in de gaten. Deze kan snel speling krijgen(ontwerpfout) waardoor je onregelmatiug-stationair-lopen kan krijgen etc. Er zit een keering tussen dus je moet met enige kracht 'voelen'
 
Hitchcocks heeft setjes/delen te koop van mikuni waarmee je je micarb kan uitrusten. ik ken iemand die er goede ervaringen mee heeft.
Ga je ermee door de bossen rossen? wellicht zijn een setje (semi) grof profiel bandjes van barum/mitas wat voor je(niet duur)
ik heb niet alles doorgelezen maar houd het asjes van de ontsteking in de gaten. Deze kan snel speling krijgen(ontwerpfout) waardoor je onregelmatiug-stationair-lopen kan krijgen etc. Er zit een keering tussen dus je moet met enige kracht 'voelen'


Ik zal eens kijken bij Hitchcock.

Ik ben bekend met de probelemn met de timingas, maar beide timingunites (de gemonteerde en een reserve) hebben er gelukkig geen last van.

JVmotors heeft mij Heidenau K60 banden aangeraden, ze zijn wel wat aan de prijs, dus daar was ik eigenlijk voor aan het sparen nu. De bossen hier in de buurt zullen inderdaad niet meer veilig zijn!
 
Weet iemand hoe het bij Enfields zit met de voorrem remlicht schakelaar? Er zit geen schakelaar in de hendel op het stuur:

2245.jpg


Waar en hoe zit ie wel? Ik kan ook in mijn onderdelenberg niets vinden wat op een remlichtschakelaar lijkt :?
 
Weet iemand hoe het bij Enfields zit met de voorrem remlicht schakelaar? Er zit geen schakelaar in de hendel op het stuur:

[afbeelding]

Waar en hoe zit ie wel? Ik kan ook in mijn onderdelenberg niets vinden wat op een remlichtschakelaar lijkt :?

Een voorrem remlicht schakelaar?! Wasda voor iets moderns? Dat hoort er volgens mij niet op hoor, hadden de engelse voorbeelden van de India ook niet.
 
Ligt aan het bouwjaar.
Mijn honda van75 heeft er wel 1, maar het is in75 nog niet verplicht, alleen achter.
Net als knipperlichten, die zijn ook tot een bepaald jaar niet verplicht.
 
Op mijn enfield uit 78 zit hij niet maar op mijn enfield uit 90 wel (zat) maar als je aftermarket remspul gebruikt moet je zelf iets verzinnen (bv koelkast schakelaar)
 
Ik was er gewoon van uit gegaan dat ie die wel had :)

er zijn wel remhendels met schakelaarte vinden, ik heb er nu 1 die ik als koppelingshedel gebruik (het gat voor het tonnetje is te klein voor de remkabel en kan niet uitgeboord worden).

Ik wil er toch wel graag een remlicht op. Ik heb gisteren ook de kabelboom afgemaakt met voorzieningen voor een remlicht.
 
In de zestiger jaren was een achterremlichtschakelaar een " extra ", die je er speciaal bij moest bestellen.
Een voorremschakelaar bestond niet, kwam pas mee met de eerste japanners.... :Y

Je zou een komplete voorremhandel met schakelaar bij een (Jap-)sloper kunnen scoren. Of E-bay.....

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan