Xs650 scrambler

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Bij deze een topic van mijn 'nieuwe' project. Een xs650 van 1978. Deze motor is van mijn pa geweest en stond al 3 jaar stil. Ik heb hem laatst aan de praat gemaakt om te verkopen. Omdat er geen animo voor was en ik hem toch wel heel leuk vind rijden, heb ik besloten hem zelf te kopen. Dit is mijn 4e XS.
Hieronder een foto van mijn inspiratie en een van de huidige staat.
Inmiddels heb ik op zolder al een mooie alu brug gevonden die ok ooit voor een ander project had gekocht. Het plan is om ook achter een 19 inch spaakwiel te monteren. Voor de voorkant moet er een vork van een XJR1300 oid in komen.
De twee carburateurs gaan vervangen worden door 1, ditzelfde is het plan voor de uitlaat. Hier wil ik een 2 in 1 Delkevic voor aanschaffen. Als dat allemaal goed werkend is, wordt de ontsteking en het laadsysteem vervangen door een solid state, zodat hij zonder accu kan lopen.
750cc kitje staat ook nog op de verlanglijst.
Mochtbiemand nog tips hebben mbt een 19 inch achterwiel, dan hoor ik het graag. Heb je nog leuke onderdelen liggen, dan hoor ik dat ook graag.
Onderdelen voor de Mikuni VM36 zijn besteld, dus dat wordt als eerste aangepakt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-06-14-21-44-19-363_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_2022-06-14-21-44-19-363_com.instagram.android.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 75
  • IMG_20220610_142747.jpg
    IMG_20220610_142747.jpg
    303,1 KB · Weergaven: 73
leuk ding, bijna zonde om te verbouwen.
19" achter lijkt mij een beetje groot, wat zit er nu in? Bedoel je trouwens vóór of achter? 19" vóór is normaal met 18" achter
Ik heb een supermooi zgan 18"achterwiel liggen van een kawasaki w650, kompleet gespaakt en remtrommel/tandwiel opnemer. Aluminium velg 3,5" breed uit mijn hoofd.
Vaak wordt er een alu achterbrug van een gsx1100 in gemonteerd, zou redelijk eenvoudig moeten passen.

Mocht je nog van de originele onderdelen af willen of ruilen tegen achterwiel, laat maar horen.
Ik heb er ëën van 76 , origineel en dat blijft'ie ook ;)
 
Het idee wat je hebt om de XS naar aan te passen vind ik leuk maar heb je nagedacht welke bande er zijn voor die 19 inch achter wiel , de meeste zijn voorbanden
Ja, juist daarom wil in 19 inch. Ik heb een set flattrack banden op het oog, die alleen in 19 inch te krijgen is. Heb net even een set 17 inch naast de motor gehouden, maar die zijn echt te klein.
Screenshot_2022-06-24-11-27-38-090_com.android.chrome.jpg
 
Gaaf project, ik ben gek op de XS650, zou er best wel weer eentje willen hebben. :9
Waarom de enkele carburateur die vermogen kost en dan wel een 750 kit er op willen?
 
Gaaf project, ik ben gek op de XS650, zou er best wel weer eentje willen hebben. :9
Waarom de enkele carburateur die vermogen kost en dan wel een 750 kit er op willen?
Ik hou van eenvoud en 'anders'. Waarom zou dat vermogen kosten?
 
Vandaag het 2 in 1 spruitstuk gemonteerd samen met de VM36 carb. Blokje sloeg meteen aan en loopt stationairoooer als ooit. Momenteel zit er nog de verkeerde gasschuif in. Dus nig even wachten op de juiste 2.5.
IMG_20220625_151721.jpg
 
Tankje dat dat ik nog heb liggen. Staat wel erg mooi denk ik. Past alleen niet over de bovenste motorsteun. Even bedenken hoe we dat op gaan lossen.
IMG_20220627_105754.jpg
 
Ik hou van eenvoud en 'anders'. Waarom zou dat vermogen kosten?
Eén carburateur (of gasklephuis) is altijd het beste voor maximaal vermogen, minder bochten in het inlaattraject, geen last van pulsen van de andere cilinder(s) en elke inlaat heeft dan dezelfde lengte. Of het heel belangrijk is hangt van de toepassing af, op een Classic Racer zou ik het nooit doen.
 
Inmiddels ook een 2 in 1 uitlaatspruitstuk besteld en vrijdag ga ik daar een mooi dempertje voor halen.
Ook de onderdelen voor een solid state dynamo zijn besteld.
delkevic-bochtenset-yamaha-xs650-hdr0078.jpg
 
Tankje dat dat ik nog heb liggen. Staat wel erg mooi denk ik. Past alleen niet over de bovenste motorsteun. Even bedenken hoe we dat op gaan lossen.Bekijk bijlage 1776333
Niet wetend hoe je frame onder het zadel loopt maar zo als de tank er nu op ligt is de achterkant te hoog om een mooie aansluiting met een zadel te krijgen , iets wat je bij veel zelfbouwers ziet .
Een slechte aansluiting tussen zadel en tank bedoel ik dan .
Tankje is wel aardig als je van je eerste foto uitgaat
 
Niet wetend hoe je frame onder het zadel loopt maar zo als de tank er nu op ligt is de achterkant te hoog om een mooie aansluiting met een zadel te krijgen , iets wat je bij veel zelfbouwers ziet .
Een slechte aansluiting tussen zadel en tank bedoel ik dan .
Tankje is wel aardig als je van je eerste foto uitgaat
Tank kan nog een heel stuk zakken, maar dan moet ik andere motorsteunen maken en de beugel voor de bobines verwijderen. Gaat wel lukken, maar eerst wat andere zaken afmaken.
 
Vraagje: Kan een voorvork kopen in Zoetermeer, maar diegene wil niet opsturen. Is er toevallig een topic op MF voor dit soort zaken?
 
Niet wetend hoe je frame onder het zadel loopt maar zo als de tank er nu op ligt is de achterkant te hoog om een mooie aansluiting met een zadel te krijgen , iets wat je bij veel zelfbouwers ziet .
Een slechte aansluiting tussen zadel en tank bedoel ik dan .
Tankje is wel aardig als je van je eerste foto uitgaat
tank.jpg
Zit net in mijn oude foto's te kijken. En zo te zien past het wel aardig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan