Loctite en brekende boutjes

daan1987daan

MF'er
10 aug 2012
49
0
Haarlem
hallo beste medeforumers,

ik heb vanmiddag mijn remschijf boutjes vervangen voor nieuwe. (oude waren verroest)
Dat ging allemaal goed totdat ik bij het laatste boutje kwam die ging steeds stroever dus meteen terug gedraaid en wat kruipolie laten inwerken, en later nog een poging gedaan.
je raad het al hij brak B| , gelukkig heb ik hem uit kunnen boren en hem er redelijk netjes uit gekregen.
maar bij mijn vorige motor heb ik hetzelfde probleem dus gehad, bij het losdraaien vastlopen en breken. (daarvoor heb ik zelfs een nieuwe velg moeten aanschaffen)
nu vermoed ik dat de oude locktight zich ophoopt in de draad van de bout en daardoor vastloopt.
is er een manier om dit in het vervolg te voorkomen?
in ben het na twee keer behoorlijk beu namelijk :(

(beide probleem gevallen waren van het type yamaha r1)
 
Of juist niet het boutje volledig vertieven, gewoon met centerpoint in het midden een gat slaan, met klein boortje recht doorboren en herhalen met grotere boortjes. Komt de spanning eraf en 9 van de 10 keer is die al los zodat je met een tangetje oid het laatste restje eruit kan draaien. Schroefdraad hoef je dan niet uit te boren.

Oja en zoek lekker een ander forum om te kijken wie de langste piemel heeft, voegt niet echt wat toe! *O*


:Y
een oude torxdop in het geboorde gaatje tikken werkt ook vaak goed als de boutkop kapot is. niet te hard er in meppen want dan staat er weer spanning op de bout.
en als de omstandigheden het toelaten pak je een moer van het juiste formaat en een lasapparaat })
 
Meen je in een vliegtuig borgmiddel word gebruikt? Sowieso al niet bij primaire delen!
En als eht gebruikt word is het bij secundaire/tertaire delen als het niet anders kan.

Als je meer weet over de soorten draad, materialen en bevestigings/borgingsmiddelen, dan ga ik graag de discussie met je aan.

Ja maar om nou al je schijfschroeven te verwisselen voor borgbare.. Beetje overdreven als je niet in de racerij zit,
 
Linkse tap is weer in ander verhaal ;)
Ik dacht dat je hem compleet had uitgeboord (dus complete diameter van de draad).
Waardoor je dus nieuwe schroefdraad moest aanbrengen

Boor genoeg uit op mn werk, maar je hoeft niet vaak nieuw te tappen hoor. Gewoon boren tot een dun velletje en eruit vissen werkt best, en met een vreesje ga je zo tot HRC 39 qua hardheid, het nadeel van een linkse tap is dus als je deze erin draait je de spanning weer verhoogt terwijl je die juist met boren weg gehaald hebt, en als hij breekt kun je ook je snoeiharde tapje eruit halen.

Ik zit ook in de luchtvaart, en het heeft echt geen zin met termen te gaangooien die niemand kent, gewoon omdat het wijs staat. :X
 
Vet smeren heeft geen zin, als de schijf ook nog eens op de naaf geperst zit. De wrijving is al redelijk groot ook zonder boutjes. Toch kan ik me wel indenken, dat gezien de hoge krachten die vrijkomen, dat afschuifkrachten een rol kunnen spelen. Echter verdeeld over het aantal boutjes ben ik niet bang, dat er ooit 1 schijf loskomt.
Ik snap niet wat je bedoelt...
 
Ik snap niet wat je bedoelt...

Dat soort bouten worden niet op afschuiving belast. Ook niet bij heel hard remmen. De bouten zorgen ervoor dat de schijf op de naaf wordt gedrukt, de wrijving op dat oppervlak zorgt dat de boel niet verdraait. Daarom hier ook geen vet oid op smeren.
De velg-remschijf verbinding werkt net zo.

Verder... het is geweldig zo veel mensen hier op MF hun kennis delen... maar (zonder mensen tegen de schenen te schoppen).. er zit wel verschil tussen een verbinding ontwerpen of deze onderhouden / er mee werken. Ik hoop dat de ontwerpers (zeker bij vliegtuigen) hun kennis niet uitsluitend hebben opgedaan tijdens een korte cursus en enkele maanden werkervaring en praktijkuren. Als je verbindingen gaat wijzigen (ander materiaal, borging etc.) ben je eigenlijk aan het (her)ontwerpen.

Daarnaast denk ik dat de vragen van TS wel beantwoord zijn, dus daar heb ik niks aan toe te voegen ;)


Gezien de pers passing blijft de schijf zelfs met vet op de pasvlakken wel op zijn plek.
 
Zal ik me er ook even in mengen:
1. bij Boeing wordt her en der gewoon locktite gebruikt. Meestal om dekseltjes te monteren. Maar ook op eindstops van bijvoorbeeld flaptracks.
2. motorfabrikanten (BMW in ieder geval) wordt Locktite voorgeschreven waar vet niet gewenst is, een soort veiligheidsmaatregel tegen blunders.
3. Bouten zijn vrijwel nooit gedraaid. Rollen gaat sneller is goedkoper en sterker.
4. je kunt verzonken bouten wel degelijk borgen met draad. Dan komt er een vlakke kant aan de kop.
5. verzonken bouten worden niet cosmetisch gebruikt. Dat is omdat het aerodynamisch moet zijn, of glad als er iets of iemand overheen gaat.
En om even te pochen, ik heb zo'n 20 jaar praktisch gewerkt in een part 145 bedrijf in de constructie. Ik werk nu zo'n jaar of 5 voor de part-M.
En part 66 chapter 6, er zijn hier op MF meer mensen die een vliegtuig van binnen en van buiten kennen, niet uit een boekje. En locktite kan je beter in het IPC zoeken, dat gaat sneller als het AMM.
En ijzer koolstofdiagrammen zijn MTS werktuigbouw, dat kennen hele volksstammen hier. Vliegtuigen zijn van Aluminium, kunststof en HHT

Er zijn hier ook mensen die vinden dat aluminium alleen geschikt is voor pannetjes! ;)

(goed zo Halflive, leer die snotneuzen maar eens een lesje!!) :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan