Voor en nadelen Centrifugaal oliefilter

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Ik ben me sinds kort een beetje aan het verdiepen in centrifugale oliefilters, de werking met de centrale as met nozzels en ronddraaiende trommel snap ik wel ongeveer.
Maar hoe wordt de olie nou precies gefilterd?

En wat zijn de voor en nadelen van zo'n filter.
Wat kunnen redenen zijn dat fabrikanten voor een centrifugaal filter gekozen hebben ipv een conventieel olie filter?


Groeten en bedankt.
 
De olie wordt gefilterd door de G krachten in het trommeltje.

Grote zware stukken puin worden tegen de trommel aangedrukt terwijl de lichtere olie deeltjes blijven 'zweven' en doorstromen om het zo maar even simpel te zeggen.

Het werkt trouwens het beste met minerale olie omdat synthetische olie het vuil 'omhulst'

Zo iets.

Nadelen zijn vooral dat zo'n oliefilter slechter filtert als een normaal oliefilter, ook zodra je de motor uitzet 'valt' het vuil weer los van de trommel, waardoor je tijdens de start meer kans hebt dat er weer vuil door het blok gaat dwarrelen. (dit alles is natuurlijk minimaal, maar in principe....)
Ander nadeel is dat het natuurlijk meer energie kost om zo'n filtertje met mach 1000 rond te laten slingeren, en daarmee vermogen kost aan het achterwiel, en het zorgt voor mee hitte in het blok. Ook is de kans op mechanische pech groter. Al is alles natuurlijk relatief... ;)

Voordelen zijn er niet echt, behalve dat je nooit meer een nieuw filtertje hoeft te kopen.

Maar dat voordeel doet zich alweer teniet doordat je wat vaker de olie moet vervangen, want het filtert gewoon slechter als een normaal papieren filter.

Waarom ze er ooit voor hebben gekozen weet ik niet (op mijn Honda CB77 zit zo'n rotor filter) , ik denk zelf omdat er toen nog geen goede papieren oliefilters bestonden ? (we praten eind jaren 50~begin jaren 60)

Of misschien was het voor toen gewoon een betere keuze, zodat de klant iets onafhankelijker was van garage's. De olie werd toen zoiezo vaker vervangen als nu, dus misschien leek het wel erg vervelend als je ook steeds het olie filtertje moest vervangen. Met een rotor filtertje was het een simpele kwestie van even schoonmaken.

Hier nog een foto van het rotortje van me CB77, het trommeltje.
Aandrijving was eraf toen ik het blok openhaalde, zit er inmiddels gewoon weer op. Is gewoon een kleine ketting. Je ziet de tandwielen ook. :)

003-12.jpg


En zo ziet het er van binnen uit.

005-9.jpg


Je ziet wat 'schotten' zitten waar het vuil extra tegenaan gedrukt/opgevangen wordt.
 
1 voordeel wat je vergeten bent te noemen is dat een centifugaal filter ook water uit de olie slinger en dat lukt een papieren filter niet.
en een nadeel ben je ook vergeten je merkt niet dat je filter het niet doet als de aandrijving kapot is waardoor je dus helemaal geen filtering hebt op dat moment.
 
Het slingert het water opzij, oke, maar dan ?

Dat water blijft gewoon in je blok zitten :')

En als de aandrijving kapot gaat, merk je dat waarschijnlijk wel.
Ik denk door een hoog geratel in je blok *D

Afhankelijk van hoe de aandrijving is natuurlijk, bij mij zit het met een kleine nokkenas ketting voor kleine 4taktjes. (die maat heeft het :) )

Als dat kettingkje breekt of eraf vliegt zorgt dat waarschijnlijk voor gigantisch veel schade. :X
 
1 voordeel wat je vergeten bent te noemen is dat een centifugaal filter ook water uit de olie slinger en dat lukt een papieren filter niet.
en een nadeel ben je ook vergeten je merkt niet dat je filter het niet doet als de aandrijving kapot is waardoor je dus helemaal geen filtering hebt op dat moment.

Als je motor 1x warm is geweest is het vocht ook verdwenen. Non-argument dus.
 
en op die oude fietsen smeer je daar weer de ketting mee, carter-overloopje kwam niet zelde uit
boven de ketting.. ( heb het iedergeval bij meerdere gezien, geen idee of ze dat bij alle merken deden )

Vreemd eigenlijk dat ze dat -tegenwoordig- niet meer doen, komt er nu zo weinig olie uit, of een milieu dingentje...
 
Terug
Bovenaan Onderaan