CR500 afstelling advies gevraagd

speedfreakz

MF'er
19 apr 2007
123
0
Na jarenlang supersport zx6r/r1 icm offroad Husqvarna TE610 te hebben gereden besloot ik nu één motor te koop die beide kan bieden. De keuze viel op een good old CR500 uit '91 die ik heb omgebouwd naar supermotard, zie hieronder de plaatjes voor een impressie:

full

full

full

full

full


Het frame is opnieuw gecoat, het blok is nagekeken en de cilinder is gehoond, de zuiger heeft nieuwe zuigerveren gekregen. Het spuitwerk heb ik met Motip spuitbussen gedaan.

De afgelopen weekenden probeer ik dit beestje goed afgesteld te krijgen, hieronder de combinaties en het resultaat:

Standaardbezetting
Hoofdsproeier: 170
stationairsproeier: 55

eerste poging
Hoofdsproeier: 180
stationairsproeier: 62
resultaat: loopt redelijk goed maar start slecht (verzuipt)

tweede poging
Hoofdsproeier: 175
stationairsproeier: 48
Gasnaald 1 stand opgetrokken naar middelste stand
resultaat: start goed maar staat te arm (bougie wit)

derde poging
Hoofdsproeier: terug naar 180
stationairsproeier: 48
resultaat: loopt goed en start goed, leek prima zo (bougie ook mooi koffiebruin)
echter na stukje langer rechtdoor vol gas bij het dichtgooien vh gas ineens klemmende zuiger met blokkerend achterwiel. Na afkoeling niks aan de hand, loopt gewoon weer prima. Mijn gedachte: bij dichtgooien gas warm/vastloper door te weinig smering door te kleine stationairsproeier??

vierde poging
Hoofdsproeier: 185
stationairsproeier: 60
resultaat: staat te rijk (stottert) en start slecht (verzuipt).

vijfde poging
Hoofdsproeier: 182
stationairsproeier: 60
resultaat: loopt aardig, stottert nog iets en bougie vrij zwart. Start nog steeds slecht, ook als hij warm is. Na 3x trappen waarbij wel pingelt/ploft maar net niet doorpakt is hij alweer verzopen, bougie vervangen voor een droge, vonk checken en gelijk even de cilinder droogpompen en vervolgens een nieuwe poging. Met/zonder choke, opdraaien van de stationairschroef (=chokeknop), spelen met de luchtschroef heeft allemaal geen effect.

Wie kan mij hiermee helpen?? Wat wordt de volgende stap? Ikzelf zou qua hoofdsproeier wel weer terug willen naar 180 (daar liep ie het beste op) en de stationairsproeier ook kleiner willen zetten zodat ie niet direct verzuipt maar ik ben nu dus bang voor warm/vast-lopers...

Is het zinvol nog overige zaken na te lopen? (membraan / bougiedop / ontsteking etc)

Alle tips zijn welkom!!

NB: ik meng 1:40 en vertanding nu 15:40, 16tands vtw is besteld aangezien topsnelheid nu slechts 130 is. Als het nodig is volgt er nog een kleiner achtertandwiel.
 
op mijn cr500 supermotard rij ik met 15/42 en gaat ongeveer 150 km/u

met een 16 tands voor tandwiel heb je de kans dat de ketting het blok raakt heb ik wel eens gehoord en met een te klein achtertandwiel dat de ketting in je achterbrug gaat vreten

ik smeer 1 op 40 en zit v-force membraam op nooit geen problemen en ga always vol gas met de 500 ...

ik weet niet wat voor sproeier ik er in heb maar heb het zo afgesteld dat hij niet stationair loopt dus met gas dicht valt hij uit dat vind ik het fijnste lopen doe je door aan de choke knop te draaien
gr.
 
Laatst bewerkt:
Offset? Wel apart dat die CR-en allemaal zo hard lopen tov mijne, ik heb 17inch velgen dus dat is ook niet kleiner dan andere SM's dacht ik zo. Misschien dat ie iets minder hoge toeren draait dan..

Hieronder nog even foto van het totaalplaatje:
full
 
ziet er goed uit! ja raar heb ook 17 inch heb je de km/u teller wel goed afgesteld? en wat heb je om je voorvork van die neopreen fork skins?

ik weet niet welke provincie je woont kunnen anders een keer afspreken ergens en er naar kijken gr.
 
Afgelopen weekend eindelijk weer eens bij paps&mams op bezoek waar de Honda staat (in de achterhoek idd). De gasnaald dus een stand laten zakken naar de middelste groef waarbij hij wel beter oppakt (stottert minder) maar nog steeds niet helemaal stottervrij. Ik kan proberen de gasnaald nog een standje te laten zakken maar stotteren bij kleine gasopening hoort er ook een beetje bij denkik??

Verder was het voortandwiel nog steeds niet binnen, ik heb nu na lang speuren een fabricant gevonden die zowel 16tands vtw en 36tands atw levert namelijk DC Afam via www.tandwielenkoning.nl

Hopelijke krijg ik ze deze week binnen dan kan ik volgend weekend testen!
 
Net stukje wezen vlammen op de Honda met 16 voor en 36 achter en rijd perfect zo! Nog altijd powerwheelies in 1 en 2 en zonder al te veel moeite gangetje 120 cruisen in de 5 met max van rond de 160.. Hij heeft nog wel soms de neiging te verzuipen bij het starten kan dit evt aan het membraan liggen??
 
Dit klinkt wel niet heel gezond..
ik zou de cilinder/piston toch ook even nakijken..

"echter na stukje langer rechtdoor vol gas bij het dichtgooien vh gas ineens klemmende zuiger met blokkerend achterwiel. Na afkoeling niks aan de hand, loopt gewoon weer prima. Mijn gedachte: bij dichtgooien gas warm/vastloper door te weinig smering door te kleine stationairsproeier?? "
 
Mja misschien dat ik dat toch wel even ga doen dan. Er zit nu ook een dikke koppakking op om de compressie te verlagen kan ik die ook gelijk verwisselen voor een dunnere voor extra powerrrr. Ik vraag me wel af of ie bij een hogere compressie nog evenveel toeren draait?
 
Terug
Bovenaan Onderaan