CR500 afstelling advies gevraagd

speedfreakz

MF'er
19 apr 2007
123
0
Na jarenlang supersport zx6r/r1 icm offroad Husqvarna TE610 te hebben gereden besloot ik nu één motor te koop die beide kan bieden. De keuze viel op een good old CR500 uit '91 die ik heb omgebouwd naar supermotard, zie hieronder de plaatjes voor een impressie:

full

full

full

full

full


Het frame is opnieuw gecoat, het blok is nagekeken en de cilinder is gehoond, de zuiger heeft nieuwe zuigerveren gekregen. Het spuitwerk heb ik met Motip spuitbussen gedaan.

De afgelopen weekenden probeer ik dit beestje goed afgesteld te krijgen, hieronder de combinaties en het resultaat:

Standaardbezetting
Hoofdsproeier: 170
stationairsproeier: 55

eerste poging
Hoofdsproeier: 180
stationairsproeier: 62
resultaat: loopt redelijk goed maar start slecht (verzuipt)

tweede poging
Hoofdsproeier: 175
stationairsproeier: 48
Gasnaald 1 stand opgetrokken naar middelste stand
resultaat: start goed maar staat te arm (bougie wit)

derde poging
Hoofdsproeier: terug naar 180
stationairsproeier: 48
resultaat: loopt goed en start goed, leek prima zo (bougie ook mooi koffiebruin)
echter na stukje langer rechtdoor vol gas bij het dichtgooien vh gas ineens klemmende zuiger met blokkerend achterwiel. Na afkoeling niks aan de hand, loopt gewoon weer prima. Mijn gedachte: bij dichtgooien gas warm/vastloper door te weinig smering door te kleine stationairsproeier??

vierde poging
Hoofdsproeier: 185
stationairsproeier: 60
resultaat: staat te rijk (stottert) en start slecht (verzuipt).

vijfde poging
Hoofdsproeier: 182
stationairsproeier: 60
resultaat: loopt aardig, stottert nog iets en bougie vrij zwart. Start nog steeds slecht, ook als hij warm is. Na 3x trappen waarbij wel pingelt/ploft maar net niet doorpakt is hij alweer verzopen, bougie vervangen voor een droge, vonk checken en gelijk even de cilinder droogpompen en vervolgens een nieuwe poging. Met/zonder choke, opdraaien van de stationairschroef (=chokeknop), spelen met de luchtschroef heeft allemaal geen effect.

Wie kan mij hiermee helpen?? Wat wordt de volgende stap? Ikzelf zou qua hoofdsproeier wel weer terug willen naar 180 (daar liep ie het beste op) en de stationairsproeier ook kleiner willen zetten zodat ie niet direct verzuipt maar ik ben nu dus bang voor warm/vast-lopers...

Is het zinvol nog overige zaken na te lopen? (membraan / bougiedop / ontsteking etc)

Alle tips zijn welkom!!

NB: ik meng 1:40 en vertanding nu 15:40, 16tands vtw is besteld aangezien topsnelheid nu slechts 130 is. Als het nodig is volgt er nog een kleiner achtertandwiel.
 
Wil je er snelweg km's mee maken dan, dat ie zo hard moet? ( lijkt me sowieso een slecht plan met zo'n blok )
Of is het meer om in de kroeg te kunnen zeggen?

Ik zou dat ding lekker afstellen op 120, en dan dikke powerwheely's trekken tot in z'n 5e versnelling :P
 
Voor powerwheelies heeft ie niet perse korte gearing nodig :)

Nee maar zoals die husqvarna TE610 die liep ook 160 en dat is wel een fijne snelheid.. 130 zit je wel echt heel snel aan en kun je niet lang volhouden bij een 2takt. Met welke vertanding liep die CR500 160 dan? Een 16tands voortandwiel is de grootste die ik kan vinden en achter heb ik wel eens 38 tands gezien maar ook niet kleiner..
 
m'n cr liep indd 160 en iets op fietstellertje
vertanding weet ik niet meer, wel dat het 17" wielen erop waren en op power tot in z'n 3 omhoog ging
(of het klopte met gps snelheid heb ik nooit getest, wel dat ik een 125cc aprillia die 130 reed vlug voorbij gegaan)
uitlaat was een Vanhasselt die wel iets geholpen heeft :p
 
die crossers lopen anders wel hard. :Y

een oude kennis van me ging soms weleens in de berm [tussen/naast vangrail] racen tegen auto's op de snelweg, >>> de leip.
dan zag ie een auto aankomen, meeep meeeeppppp meeeeeeppp! enz, en kon ie hem vaak de auto nog voorblijven. _O-

dus ik geloof wel dat die dingen 160 kp/h lopen.
 
Je moet je tandwielen zo kiezen dat hij bij volgas in de hoogste versnelling niet uit z'n toeren gaat. Zo deed ik dat vroeger altijd met mijn derbi. Die hield ik op max 10k toeren en dan tandwielen aanpassen totdat hij bij volgas daar niet meer voorbij komt.
 
Ja wat verwacht je dan? als je hard wil rijden moet je lekker een supersport kopen. 130 is toch hard zat binnen de bebouwde kom?
Is dat met een supersport anders dan?
Als je op een afgelegen industrieterrein een beetj ewil gassen ziit je al snel aan 16o of er boven.
Mijn 520 liep op top ongeveer 165.
 
Ik zat even te rekenen, ik heb nu tandwielverhouding 15:40 = verhouding 0,375 en daarmee loopt ie 130. Als ik nu ga naar 16:36 = verhouding 0,444 ga loopt ie theoretisch (0,444x130)/0,375=154 km/h ervanuit gaande dat ie hetzelfde toerental nog haalt. Klopt dit een beetje?? Het 16-tands voortandwiel is al besteld maar een 36-tands achtertandwiel zoeken wordt nog lastig vrees ik..
 
Ik zat even te rekenen, ik heb nu tandwielverhouding 15:40 = verhouding 0,375 en daarmee loopt ie 130. Als ik nu ga naar 16:36 = verhouding 0,444 ga loopt ie theoretisch (0,444x130)/0,375=154 km/h ervanuit gaande dat ie hetzelfde toerental nog haalt. Klopt dit een beetje?? Het 16-tands voortandwiel is al besteld maar een 36-tands achtertandwiel zoeken wordt nog lastig vrees ik..

Met het koppel en vermogen van zo'n blok moet ie zat 180km/h kunnen halen, en dan trekt ie nog als een beest!
 
Ja waar ik vooral tegenaan loop is de beschikbaarheid van tandwielen, een 16-tands voortandwiel was vrij lastig te vinden en als iemand grotere weet hoor ik het graag. Qua achtertandwiel gaan ze meestal vanaf 38tands, hopelijk kan ik kleiner vinden.
 
kijken welke motoren dezelfde vertanding hebben op de uitgaande as. Je zal zien dat er zat motoren zijn die dsat hebben.
Ik had hetzelfde op mn oldtimer. Blijkt dat een sv650, gs600 en gsxf dezelfde maten gebruiken. Daardoor werd mn aanbod voor achter in ene veel groter.
Voor is het helemaal makkelijk. Mn oude rg500 heeft dezelfde opname als een gsxr1000 K7 ;)
 
kijken welke motoren dezelfde vertanding hebben op de uitgaande as. Je zal zien dat er zat motoren zijn die dsat hebben.
Ik had hetzelfde op mn oldtimer. Blijkt dat een sv650, gs600 en gsxf dezelfde maten gebruiken. Daardoor werd mn aanbod voor achter in ene veel groter.
Voor is het helemaal makkelijk. Mn oude rg500 heeft dezelfde opname als een gsxr1000 K7 ;)

Is dit bekend voor de CR500 uit '91? Ik ga binnekort langs motoport voor het achtertandwiel dan zal ik gelijk een voortandwiel meenemen maar wellicht dat iemand dit zo weet?
 
Uhhhh w8 ff we spreken hier over een volbloed 2takt crosser die om gebouwd is voor op straat.
Wat doe je op de crossbaan juist heel veel en op de openbare weg niet?
Juist heel vaak het gas open en dicht met maar hele korte dicht periodes er tussen in. Vandaar dat het op de crossbaan gewoon goed gaat en dat hij gaat klemmen op de openbare weg.
Ik reed met de CR500 gewoon 150-200 km toertochten met andere motorfietsen.
Soms ook wel 50 kilometer achter elkaar op de snelweg.
Geen problemen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan