ART 5 sloten: toevoeging of bullshit

Adonis

Die hard MF'er
13 mei 2002
577
0
DELFGAUW
Ja, er zijn al tal van topics over sloten en verzekeringen.

Waar het om gaat is; Koop een slot op het moment dat je de verzekering afsluit en zorg dat het aan de gestelde eisen voldoet op dat moment. En bewaar verpakking, factuur en sleutels uiteraard als bewijs. Maak eventueel ook nog foto's van de fiets die op slot staat.

MAAR:

ART 4 wordt meestal gevraagd door de grote verzekeraars. En vaak ook nog ergens aan vast.
Dus met een 'goedkoop' slot van ca. 50,- ben je er al. Deze heeft immers de goedkeuring.
Wat als je nou ECHT de diefstal wil tegengaan, dus geen gezeik, gewoon voorkomen.
Heeft het nut om meer (soms wel 3x meer) te investeren in een ART 5 slot?
Of gaat zoiets net zo makkelijk open als de andere.
Ik hoor mensen over hydraulische tangen en dat het zeer weinig uitmaakt welk slot eraan hangt.
Of maakt het wel degelijk uit?

Ik ben ook wel benieuwd of iemand de exacte eisen weet die ART stelt aan een klasse 5 slot, dus de kracht die ervoor nodig is om te knippen bijvoorbeeld.

Wie o wie is zo alwetend???
 
Die laatste vraag kan ik wel beantwoorden: niemand is alwetend :+

Verder is een dikker slot moeilijker door te knippen, alleen al omdat een betonschaar dan verder open moet en het lastiger is goed kracht te zetten. Hoog is lastiger knippen dan laag, ergens aan vast is lastiger meenemen dan los. Schijfremslot kan nog zo goed zijn, als de remschijf makkelijk los gehaald kan worden helpt het niet (er was een bende die zo de nodige Ducati's gejat heeft) enz enz.

Nog twee tips over schijfremsloten:
- kan ook door achterschijf of tandwiel
- kijk hoe je vertrekt
vooruit = vlak onder remklauw
achteruit = vlak voor vorkpoot
Mocht je het slot vergeten komt ie meteen tegen klauw resp poot en is de kans op schade minder dan wanneer er al anderhalve meter vaart achter zit.
 
Wat ik wel weet is dat als je een slot in je bezit heb die ooit een art4 keurmerk had dit anno nu mogelijk niet meer heeft. op de art site kan je nagaan of je huidig slot nu nog steeds aan de eisen voldoet.
Daarom heb ik afgelopen week een art5 kettingslot gekocht, en jaaaa hier is ook een behoorlijk prijsverschil/kwaliteit in.
heb gekozen voor een van de beste die er is,

Tevens een KTM alarmsysteem en een roadlok van KTM werkt zeer mooi!!

En ja als ze hem willen hebben nemen ze hem echt wel mee, maar nu heb ik ze het wel erg lastig gemaakt :W
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel weet is dat als je een slot in je bezit heb die ooit een art4 keurmerk had dit anno nu mogelijk niet meer heeft. op de art site kan je nagaan of je huidig slot nu nog steeds aan de eisen voldoet.
Daarom heb ik afgelopen week een art5 kettingslot gekocht, en jaaaa hier is ook een behoorlijk prijsverschil/kwaliteit in.
heb gekozen voor een van de beste die er is,
En welke is dat :+?
 
Wat ik wel weet is dat als je een slot in je bezit heb die ooit een art4 keurmerk had dit anno nu mogelijk niet meer heeft. op de art site kan je nagaan of je huidig slot nu nog steeds aan de eisen voldoet.
Daarom heb ik afgelopen week een art5 kettingslot gekocht, en jaaaa hier is ook een behoorlijk prijsverschil/kwaliteit in.
heb gekozen voor een van de beste die er is,

Tevens een KTM alarmsysteem en een roadlok van KTM werkt zeer mooi!!

En ja als ze hem willen hebben nemen ze hem echt wel mee, maar nu heb ik ze het wel erg lastig gemaakt :W
het gaat erom dat het slot een ART4-keurmerk heeft op het moment dat je de motor koopt
 
De beste (volgens de leverancier :} :} dan)mag ook wel voor een slot van ruim 200 euries
full


op de art site een van de weinige met art 5

Is mijn slot goedgekeurd – Stichting ART
 
Laatst bewerkt:
Het beste slot is een verzekering.

Gewoon zorgen dat je slot aan hun eisen voldoet en dat je minimaal WA+ hebt als je motor je lief is. Er zit hooguit een paar seconden tot mischien een minuut verschil tussen het doorknippen van een ART4 en ART5 slot.

Ik heb een slot van 15 euro(nja, aanbiedingprijs, normaal gesproken 40~50 euro), het is meer voor de verzekering dan tegen dieven dat die erop zit.
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben laatst mijn rotte fiets (je weet wel, zo'n ding waarbij je ook nog moet trappen...) welke met een ART 4 kettingslot aan een hek vaststond meegejat dus ik heb er niet zo'n vertrouwen meer in... Goede verzekering is inderdaad het beste
 
Sinds de brommer van een huisgenoot uit onze garagebox is gejat heb ik wat extra sloten aangeschaft (mijn gsx-r hebben ze laten staan, die stond er naast :X). Ik had 1 klein ART 4 slot, maar heb nu een ART 4 grondanker en een ART 5 kettingslot erbij gekocht, plus een ART 4 schijfremslot. Diefstal verzekering had ik al, maar nog nooit foto's o.i.d. gemaakt (plus ik had geen aankoopbonnetje van het ART 4 slot, aangezien ik die bij m'n motor kreeg bij aanschaf).
Nu weet ik iig 200% zeker dat ik aan de eisen van de verzekering voldoe. Want als ze 'm willen meenemen, lukt het uiteindelijk toch wel. Maar met een setje verse sloten, aankoopbonnen en foto's moet het iig genoeg zijn bij een eventuele diefstal centjes van de verzekering te krijgen.

Overigens was mijn ART 5 kettingslot van 1,5 meter niet eens zo heel duur, 85 euro dacht ik.
 
Ik heb bij mijn verzekering het type slot (ART4) laten registreren nadat ik erachter kwam
dat sommige ART sloten al na een jaar van de secure lijst zijn gehaald door de leverancier.
Als reden gaf de leverancier dat elk jaar nieuwe types erbij komen en anderen er weer af gaan .
Tja er moet wel geld verdient worden !

Aangezien sommigen verzekeringen de huidige lijsten hanteren kan het wel eens zo wezen dat jouw ART slot ineens niet meer op de lijst voorkomt . (De kleine lettertjes) en misschien je gejatte motor niet geheel meer of helemaal niet wordt vergoed .

Heb daarop ook een schriftelijk bewijs gevraagd dat ze akkoord gingen voor het type ART slot wat ik heb, en het bewijs gekregen van de verzekering mocht de motor in de toekomst gejat worden . De dagwaarde van de motor is voor 2500 euro verzekerd en daar deden ze totaal niet moeilijk over .

vraag je verzekering ernaar .
 
Laatst bewerkt:
Elk slot is zo open.

Hoe je het slot gebruikt kan het extra vertragen, het ene slot werkt ook wat vertragender dan een ander slot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[knip]

Schijfremslot kan nog zo goed zijn, als de remschijf makkelijk los gehaald kan worden helpt het niet (er was een bende die zo de nodige Ducati's gejat heeft) enz enz.

Ik heb vorige week een CBR600 opgehaald. Van een collega gekocht. Het ding stond midden in Amsterdam al 2 jaar stil op straat onder een zeil.

Het enige slot dat er op zat was een schijfremslot van 15 euro ofzo.

De sleutel van het schijfremslot was kwijt. Maar we moesten de motor achterin een bus zien te krijgen. Dus wat doe je dan?

Hop, voorwiel los (8 bouten, een moer en een as eruit), schijf losschroeven (6 boutjes). Voorwiel weer vast (4 bouten, en as en moer).

Bij elkaar 15 minuten werk. Motor achterin de bus. En wegwezen.

Nou weet ik zeker dat ik het met een beetje oefening er een veel hogere snelheid in kan krijgen en wel binnen de 5 minuten kan komen.

Dus: schijfremslot is NIET veilig. De enige (relatief) veilige schijfremsloten zijn die met een alarm, omdat niemand graag gehoorbeschadiging oploopt.

Maar dan nog: een plakkertje erover en je hoort hem al bijna niet meer.

Edit:

Voor de duidelijkheid: ik had gewoon de papieren en contactsleutel op zak. Dus ik heb lekker op mijn gemakkie gewerkt. Zat nog te wachten om te zien hoe lang het zou duren voordat Oom Agent op de proppen zou komen.

Well, die is dus nooit komen kijken. Ik had ook nog wel de 3 motoren die er naast stonden achtering de bus kunnen keilen en meenemen... Geen haan die er naar kraait.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een leuk filmpje voor diegene die van marketing BS houden


En met marketing bedoel ik alle grote merken die met hoge ART waarden en mooie naampjes/ kleurtjes hun spul aanprijzen als "goed".

Bekijk nu hun eigen test en oordeel zelf


Dat zegt mij genoeg, heb een paar jaar terug een combo pak gekocht met grond anker voor mijn 3 (inmiddels 4...) toch wel prijzige mountainbikes en heb er geen cent spijt van gehad.(denk een goede 250 euro met shipping uit engeland) Of je er net zo snel door heen bent met een haakse accu slijper, geen idee, maar gezien er nog zat kettingen geknipt worden neem ik liever het zekere voor het onzekere. Maar het is nog steeds waar dat als dieven iets écht willen, ze het toch wel mee krijgen. Een goede verzekering voor je dure speelgoed is natuurlijk altijd het beste, maar ik weet iig dat ze mijn spul niet zo met 2 minuten in een busje laden ;)
 
Ik had deze test ook gezien, echter Almax een mail gestuurd of ze ook buiten Engeland wilden verzenden tot op heden geen reactie gekregen.
Slechte service!!
Wat er al een aantal malen gezegd is, als ze hem willen hebben ben je hem gewoon kwijt,, een goede verzekering is echt noodzakelijk. Gelukkig heb ik deze voor mijn bike volledig casco afgesloten :Y en staat hij in een afgesloten ruimte onder een berg sloten verstopt :}


Misschien een leuk filmpje voor diegene die van marketing BS houden


En met marketing bedoel ik alle grote merken die met hoge ART waarden en mooie naampjes/ kleurtjes hun spul aanprijzen als "goed".

Bekijk nu hun eigen test en oordeel zelf


Dat zegt mij genoeg, heb een paar jaar terug een combo pak gekocht met grond anker voor mijn 3 (inmiddels 4...) toch wel prijzige mountainbikes en heb er geen cent spijt van gehad.(denk een goede 250 euro met shipping uit engeland) Of je er net zo snel door heen bent met een haakse accu slijper, geen idee, maar gezien er nog zat kettingen geknipt worden neem ik liever het zekere voor het onzekere. Maar het is nog steeds waar dat als dieven iets écht willen, ze het toch wel mee krijgen. Een goede verzekering voor je dure speelgoed is natuurlijk altijd het beste, maar ik weet iig dat ze mijn spul niet zo met 2 minuten in een busje laden ;)
 
Laatst bewerkt:
maakt niet uit wat voor slot of alarm je op je motor heb zitten als ze um mee willen weghalen nemen ze um toch mee

gewoon idd een goeie verzekering afsluiten en hopen dat ze er van afblijven
 
[knip (wat jij kunt kan ik ook ;)]
Hop, voorwiel los (8 bouten, een moer en een as eruit), schijf losschroeven (6 boutjes). Voorwiel weer vast (4 bouten, en as en moer).

Bij elkaar 15 minuten werk. Motor achterin de bus.
Wiel eruit is volkomen overbodig. De zes boutjes van de schijf losdraaien zodat de schijf niet meer met het wiel meedraait is genoeg.
 
Dat is het mooie van mijn roadlok, wiel is niet meer te draaien dus je kan niet bij alle remschijfbouten komen. Bij de minste verdraaiing van het wiel springt er een stalen pen in één van de gaten van de remschijf waarna het wiel niet meer kan draaien.

Wiel eruit is volkomen overbodig. De zes boutjes van de schijf losdraaien zodat de schijf niet meer met het wiel meedraait is genoeg.
full
 
Misschien een leuk filmpje voor diegene die van marketing BS houden


En met marketing bedoel ik alle grote merken die met hoge ART waarden en mooie naampjes/ kleurtjes hun spul aanprijzen als "goed".

Bekijk nu hun eigen test en oordeel zelf


Wij van WC eend adviseren WC eend filmpjes.
Niet echt betrouwbaar als de fabrikant tevens de filmer is he.
 
ach even optillen en een scatebord er onder en je kan hem prima verrijden.
laten we eerlijk zijn het beste wat je kan doen is het lastig maken voor anderen en jezelf en goed verzekeren.
iemand met tijd of de juiste spullen vind voor elk slot een oplossing hoe sterk en goed bevestigd ook. desnoods stelen ze alles behalve het deel waar het slot aan zit. dan heb je nog een voorwiel en een doorgezaagde voorvork. maar dan heb je nog steeds een goede verzekering nodig.
 
Wij van WC eend adviseren WC eend filmpjes.
Niet echt betrouwbaar als de fabrikant tevens de filmer is he.

Betrouwbaarder dan die gegarandeerde 5 minuten volgens de grote ketting makers, tot ik een officieel filmpje van hun zie op dezelfde wijze dat hun hem niet door krijgen blijf ik erbij dat het doorsnee spul rommel is. Leuk voor een kroeg fiets die je uit de grachten wil houden _O-
 
Misschien een leuk filmpje voor diegene die van marketing BS houden

....
....
Dat zijn de filmpjes waarop ik doelde: alleen al omdat het laatste slot dikker is moet de schaar verder open en is het lastiger goed kracht te zetten.

Voor de rest eens met de diverse sprekers: maak het potentiële dieven zo lastig mogelijk en zorg voor een goede verzekering.
 
Is het doel van ieder willekeurig slot niet simpelweg ervoor te zorgen dat een gelegenheidsdief eerder die van de buurman meeneemt dan de jouwe?

Een professional die echt op zoek is naar een specifieke motor houd je met geen enkel slot tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan