Slot vergeten, schijf krom

Motorlars

MF'er
12 apr 2019
235
166
Roden
Helaas... ik gebruik normaal nooit een schijfslot. Nu wel en direct vergeten dat het ding erop zat.

Ik was 20 minuten van huis vandaan, dus ik heb hem met een hamer recht getikt om thuis te komen. Het ding was dusdanig verbogen dat hij tegen de voorvork kwam. Vreemd genoeg merk ik geen verschil met remmen. Hij trilt niet en remt gewoon als normaal. Zowel bij licht als hard remmen.

Nu de hamvraag: moet het hele zootje vervangen worden? Alleen deze schijf of beide? Ik wil uiteraard niet besparen op iets als de remmerij, maar in dit geval mis ik de technische kennis om te weten wat wijsheid is. Ik merk namelijk geen verschil met remmen, maar weet niet wat hier de consequenties van kunnen zijn.

Heb ook even gevoeld nog; deze schijf heeft tov de linkerschijf aanzienlijk minder speling links naar rechts. De speling voor naar achter is gelijk aan de andere schijf.
20240205_151834.jpg
20240205_151828.jpg


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
ga langs een eerlijke motorzaak. Kans dat meneer / mevrouw zegt:

Technisch zou ik het doen, maar sociaal technisch/ economisch: nee. gewoon doorrijden.

Die schrijf zit semi vast d.m.v. van 12 rondjes die sweven....hoe wil dat kapot gaan. Gaat je niet lukken. Belangrijkste is: draait de schrijf nog zonder stroefheid ? zo ja, is doorrijden een optie.

1 stukje metaal gaat niet de gehele remschrijf doen breken....onmogelijk. mensen proberen je bang te maken.
Slecht advies. Zo slecht dat ik er niet eens tegenargumenten voor aan ga dragen.
 
Als de schijf scheef loopt maar wel goed remt zal het vaste middenstuk krom zijn en nemen de floaters/ringen het verschil blijkbaar wel op. Moeilijk te zeggen of dat erg is. Wel een mooi excuus om een paar wave schijven aan te schaffen
 
Het hart van de remschijf was krom en is rechtgeslagen met een hamer. Dat gaat ten kosten van de elasticiteit van het materiaal. Het metaal wordt brosser en zal eerder breken.

Wat doet het hart van de schijf de volgende keer dat er hard geremd moet worden? Wat gebeurt er als de schijf in een afdaling erg heet wordt?

Niemand die dat TS kan vertellen. Daarom vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ze waren vroeger cool. Maar ze zijn zwak en gauw krom.
Cool zijn ze inderdaad niet meer, maar zwak en gauw krom??? Als je ze gebruikt waar ze voor gemaakt zijn dan gaan ze net zo lang mee als standaard "af fabriek" schijven. Ik heb geen ervaring met Chinese rommel, maar Braking en Galfer doen bij mij gewoon wat ze moeten doen....al 20 jaar lang.
 

Modbreak:

Gevaarlijk om iemand te adviseren door te rijden met een remschijf waar een breuk in zit.


Ik vind dit wel een erg overdreven reactie. Jij bent het er niet mee eens en omdat je mod bent haal je de tekst maar gewoon weg? Fijne manier van discussieren zo, ik vind het misbruik maken van je mogelijkheden als moderator zijnde.
Wat is er mis mee om gewoon te quoten en je weerwoord te geven?

Ik zou ook niet gauw iemand adviseren om de schijf te laten zitten, maar als het mijn motor was werd hij niet vervangen. Ik maak een paar noodstoppen en als hij dan nog heel is geloof ik het wel.
Al zou het hart er uitbreken dan zit rechts ook nog een schijf. Wat kan er eigenlijk gebeuren?
 
Het hart van de remschijf was krom en is rechtgeslagen met een hamer. Dat gaat ten kosten van de elasticiteit van het materiaal. Het metaal wordt brosser en zal eerder breken.
Wat doet het hart van de schijf de volgende keer dat er hard geremd moet worden? Wat gebeurt er als de schijf in een afdaling erg heet wordt?
als metaalbewerker, sluit ik me hierbij aan.
de beschadiging zit precies tussen twee ringen waar je remschijf mee vast zit.
dat het merkbare effect op je remmen daardoor voor jou niet voelbaar is, is voor dat moment je geluk geweest omdat alleen dat ´spijltje´ verbogen is.
maar het metaal is zo op de foto te zien wel uitgerekt, en uitgerekt metaal kun je niet weer even laten krimpen.
bovendien zul je zowel van de klappen met je slot als met je hamer haarscheurtjes hebben overgehouden in het metaal.
als dat gedeelte in de toekomst onder druk komt te staan tijdens het remmen, zal het a.g.v. diezelfde scheurtjes afbreken.
je weet alleen niet wanneer...

anders gezegd: de remschijf zal niet meteen breken bij de eerste meters, maar ik zou in jouw schoenen staande toch niet lang wachten met het vervangen van die schijf...
 
jullie doen allemaal alsof er nog nooit iemand kromme schijven weer gerecht heeft. als de remschijf zelf krom is kan je het meestal vergeten die weer perfect te krijgen.
het hart daarentegen is echt niet moeilijk en is al ontelbare keren gedaan. onder andere door mezelf.

een ander "paniek-dingetje" bij schijven. als de schijf dunner is dan de opgegeven minimum dikte. onderstaande schijf stond ooit op een motor die ik 2dahands gekocht heb. schijf was daar nog net 1mm dik, maar nog steeds 100% recht. als je het niet gezien had, wist je van niks en zou je er gewoon vrolijk mee verder rijden want die remde perfect normaal (toch met zijn op maat ingesleten remblokken :+ )
schijf.jpg
 
Ik vind dit wel een erg overdreven reactie. Jij bent het er niet mee eens en omdat je mod bent haal je de tekst maar gewoon weg? Fijne manier van discussieren zo, ik vind het misbruik maken van je mogelijkheden als moderator zijnde.
Wat is er mis mee om gewoon te quoten en je weerwoord te geven?

Ik zou ook niet gauw iemand adviseren om de schijf te laten zitten, maar als het mijn motor was werd hij niet vervangen. Ik maak een paar noodstoppen en als hij dan nog heel is geloof ik het wel.
Al zou het hart er uitbreken dan zit rechts ook nog een schijf. Wat kan er eigenlijk gebeuren?
Wat kan er gebeuren? Lees de reactie van @Dr1v3r 7 nog maar eens.

Dat je zelf door zou rijden met een vervormde remschijf is nog tot daaraantoe, maar dat je het iemand anders adviseert is schandalig.

(Die laatste alinea zou je nog sarcastisch op kunnen vatten, maar dat sarcasme is in dit geval misplaatst).

Denk svp in het vervolg 2x na voor je weer zo’n levensgevaarlijk advies geeft.
 
Wat kan er gebeuren? Lees de reactie van @Dr1v3r 7 nog maar eens.

Dat je zelf door zou rijden met een vervormde remschijf is nog tot daaraantoe, maar dat je het iemand anders adviseert is schandalig.

(Die laatste alinea zou je nog sarcastisch op kunnen vatten, maar dat sarcasme is in dit geval misplaatst).

Denk svp in het vervolg 2x na voor je weer zo’n levensgevaarlijk advies geeft.

Ik adviseer niemand iets, maar op een forum tekst censureren gaat naar mijn mening veel te ver.
Er is een meningsverschil tussen verschillende personen, als je dit niet kunt accepteren kun je beter weg gaan van een forum.

In mijn post zit niks van sarcasme.
Met mijn vraag bedoel ik wat er gaat gebeuren als het hart eruit breekt tijdens het remmen.
Volgens mij niks wat direct gevaar opleverd, behalve minder remvermogen.
Ik heb het bij een auto ooit gehad, schijf los gescheurd omdat de ventilatiesleuven doorgerot waren. Weinig aan de hand, de schijf blijft gewoon hangen.
 
Eens met de aanbevelingen: vervangen die schijf. Maar eh, of beide schijven vervangen door nieuwe. Of een 2e handse scoren die enigszins in de buurt komt van de andere schijf. Maar zelf zou ik liever twee nieuwe monteren. Je (voor)remmen is een van de belangrijkste onderdelen van je motor. Daar moet je geen risico's mee nemen. En wellicht ook gelijk nieuwe remblokken (afhankelijk van de staat ervan)?
 
Eens met de aanbevelingen: vervangen die schijf. Maar eh, of beide schijven vervangen door nieuwe. Of een 2e handse scoren die enigszins in de buurt komt van de andere schijf. Maar zelf zou ik liever twee nieuwe monteren. Je (voor)remmen is een van de belangrijkste onderdelen van je motor. Daar moet je geen risico's mee nemen. En wellicht ook gelijk nieuwe remblokken (afhankelijk van de staat ervan)?
Beide schijven is mooi, maar hoeft niet perse. In weze werken die remmen ''onafhankelijk'' van elkaar.
Bij een auto doe ik het wel altijd direct, daar kost het geen donder naar verhouding en ze remmen ook niet hetzelfde wiel, daar maakt een remverschil wel degelijk uit.

Bij motoren zijn remschijven naar verhouding best duur en remmen ze hetzelfde wiel, als de een iets meer doet dan de ander in dat niet heel ernstig.

Remblokken zou ik wel vervangen, de kromme schijf kan eea gedaan hebben aan de remblokken, kost de wereld niet en moet toch een keer.

Verder zou ik ook sterk aanraden om een remschijf met scheur in het hart te vervangen. In ben niet zo bang dat ik er niet mee naar huis durfde of de motor de 2 dagen wachten op nieuwe schijven liet staan. Dat zouden wel ritjes zijn waarbij de voorrem de noodrem is en de achterrem overuren maakt.
Maar op de lange termijn is de kans op uitscheuren wel te groot. Als hij bij remmen faalt heb je natuurlijk wat onverwachts, maar als hij bij 130 besluit dat het genoeg is geweest (meer scheurtjes ontstaan over tijd als er wat beschadigd is) loopt hij klem in je remklauw en ga je dus vol in de voorrem zonder ABS. Een keer mee mogen maken bij een crossbrommer in een weiland, oke daarvan bleek de eigenaar het niet zo belangrijk te vinden dat alle bouten er in zaten, maar 1 is wel heel weinig. Je klapt dan mooi op je bek. Nu was dat met 20 km/h oid, maar met 130...
 
Ga niks over de schijf en blokken zeggen...
Maar je had zeker slot laag hangen (in de schijf)?
Altijd zodanig bevestigen dat bij een minste beweging je slot tegen je remklauw komt. Dan was je dit vast niet overkomen!

Tip 2 - die koordjes staan vaak niets voor niets op de balie van motorzaken!!! En voor die hele Euro
Hustling Scrooge Mcduck GIF
 
Ik zou voor 50 euro voor een gebruikte schijf geen risico willen lopen. Ik snap niet dat je voor dat geld denkt: mwah, zal hoogstwaarschijnlijk wel goed gaan, ik laat me niet zo snel bang maken
 
Met mijn vraag bedoel ik wat er gaat gebeuren als het hart eruit breekt tijdens het remmen.
Volgens mij niks wat direct gevaar opleverd, behalve minder remvermogen.
Ik heb het bij een auto ooit gehad, schijf los gescheurd omdat de ventilatiesleuven doorgerot waren. Weinig aan de hand, de schijf blijft gewoon hangen.
Als het hart er uitbreekt tijdens het remmen dan komt de schijf stil te staan (wordt door de knijpende blokjes vastgehouden) terwijl het hart doordraait. Als je heeeel erg veel geluk hebt gaat dat goed, en heb je niet dat er iets aanloopt of vastslaat (maar die kans lijkt mij klein).
Echter, op het moment dat je de rem loslaat valt de schijf naar beneden, en zal het draaiende hart raken, en mogelijk vastlopen. Gegarandeerd dat je door die klap op je snufferd gaat. Ik durf het in elk geval niet te proberen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan