gele koplamp mag dat

Je mag een andere koplamp plaatsen mits er een E keur op zit.

Met een unit bedoel ik de reflector met glas. Op de voorkant van het glas staat een E nummer en op de achterkant van de reflector ook (geel stempeltje). Als het glas kapot is en je kunt het los vervangen dan mag dat. Het zelfde geldt voor een reflector. De reflector en het glas horen bij elkaar en zorgen samen voor een goedgekeurd lichtbeeld. Voor een lampje staat er dus alleen vermeldt dat het type lampje hoort te passen bij de koplampunit. (H, D type). De wetgever heeft alleen verzuimt te vermelden dat dit bij elkaar horen ook geldt voor motorfietsen. Dus zou je een Xenon lamp mogen plaatsen in een halogeen unit.

Maar om terug te komen op de vraag van de TS:
Als jouw koplamp unit een E keur heeft is er niks aan de hand. Nu weet ik niet uit mijn hoofd wat het E nummer voor een koplamp is maar dat mag je lekker zelf opzoeken. Een koplamp heeft namelijk een ander E nummer dan een mistlicht of verstraler.
Ik mag dus elke koplamp plaatsen zolang het glaasje e keur heeft?

Hoeveel € krijg ik als ik een koplamp vind met ekeur glaasje, die toch afgekeurd gaat worden? Type goedkeuring of permanente eisen, maakt mij niet uit. :)
 
Ik mag dus elke koplamp plaatsen zolang het glaasje e keur heeft?

Hoeveel € krijg ik als ik een koplamp vind met ekeur glaasje, die toch afgekeurd gaat worden? Type goedkeuring of permanente eisen, maakt mij niet uit. :)

Zo krijg ik ook een geel koplamplampje afgekeurd......


8dfcbf5ee5eaac6ab2c1c7256c5b491f_zps08a571ba.jpg


Welke keuring hadden wij het precies over?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik mag dus elke koplamp plaatsen zolang het glaasje e keur heeft?

Hoeveel € krijg ik als ik een koplamp vind met ekeur glaasje, die toch afgekeurd gaat worden? Type goedkeuring of permanente eisen, maakt mij niet uit. :)


Dan zou elke streetfighter toch ondertussen ook wel al bekeurd moeten zijn daarop, of, om het simpel te houden, op zijn minst ééntje.

Ik ben in elk geval mijn koplamp zelf aan het bouwen (met 2 bi-xenon projectoren met E-keur trouwens), dus we zullen het vanzelf wel zien deze zomer :]
 
Dan zou elke streetfighter toch ondertussen ook wel al bekeurd moeten zijn daarop, of, om het simpel te houden, op zijn minst ééntje.
Je haalt een direct causaal verband aan, en maakt een klassieke redenatie fout;

als het regent, neem k een paraplu mee
ik heb een parablu bij me, dus het regent



Zie je de misser?

Het kan namelijk goed zijn dat bij een echte keuring veel motorfietsen worden afgekeurd, maar dat ze jaren achtereen kunnen rijden zonder ooit bekeurd te raken.
Ik ben in elk geval mijn koplamp zelf aan het bouwen (met 2 bi-xenon projectoren met E-keur trouwens), dus we zullen het vanzelf wel zien deze zomer :]
Dan moet je dus formeel gezien naar RDW voor omkeuring. Succes.

;)
 
Dan moet je dus formeel gezien naar RDW voor omkeuring. Succes.

;)


Want?

Nogmaals een gekentekend voertuig moet voldoen aan de regeling permanente voertuigeisen.

Als je met een ge-hardtailde motorfiets waarvan de wielbasis het zelfde gebleven is bij de rdw aankomt, staan ze je aan te kijken van wat moet jij hier.

Dan zal je met een andere koplamp helemaal voor lul staan..... B|
 
Je haalt een direct causaal verband aan, en maakt een klassieke redenatie fout;

als het regent, neem k een paraplu mee
ik heb een parablu bij me, dus het regent



Zie je de misser?

Het kan namelijk goed zijn dat bij een echte keuring veel motorfietsen worden afgekeurd, maar dat ze jaren achtereen kunnen rijden zonder ooit bekeurd te raken.Dan moet je dus formeel gezien naar RDW voor omkeuring. Succes.

;)

Ingevoerde motor met 2 fish eye"s als koplamp 100w( ZX7R met racekuip) werd zonder meer goedgekeurd, door RDW, wel werd lichtbeeld gecontroleerd

Oh ja werd afgekeurd omdat er geen reflector in het achterlicht zat, bij brezan om de hoek een reflector gekocht, en werd alsnog goedgekeurd
 
Laatst bewerkt:
Ingevoerde motor met 2 fish eye"s als koplamp 100w( ZX7R met racekuip) werd zonder meer goedgekeurd, door RDW, wel werd lichtbeeld gecontroleerd

Oh ja werd afgekeurd omdat er geen reflector in het achterlicht zat, bij brezan om de hoek een reflector gekocht, en werd alsnog goedgekeurd
Er wordt wel vaker een motor wel goedgekeurd, terwijl dit heel strikt volgens de regels niet zou mogen.
Daarnaast zeg ik ook niet dat een motor met een andere koplamp nooit goedgekeurd zou worden. Het gaat er om dat er gekeurd moet worden, omdat er iets aan de motor is veranderd.
En ja, rdw houdt bij welke koplamp origineel op welke motor zit. Net als welke einddemper, etc...

:)

Mooi dat die van jou goed is gekeurd :Y
 
Hallo Allen,

Toch nog een aanvullende vraag. Ik overweeg om gele halogeenlampen te plaatsen. Nu begreep ik dat geel/ wit beide toegestaan is. Toch kwam ik bij de leverancier de volgende opmerking tegen op de site: Gele koplampen zijn volgens de Europese wegenverkeerswetgeving toegestaan voor auto's van 1994 of ouder

Dus het mag niet op mijn motor uit 2010?

PS: nog best lastig om deze lampen te vinden in de Noordkop.
 
Hallo Allen,

Toch nog een aanvullende vraag. Ik overweeg om gele halogeenlampen te plaatsen. Nu begreep ik dat geel/ wit beide toegestaan is. Toch kwam ik bij de leverancier de volgende opmerking tegen op de site: Gele koplampen zijn volgens de Europese wegenverkeerswetgeving toegestaan voor auto's van 1994 of ouder

Dus het mag niet op mijn motor uit 2010?

PS: nog best lastig om deze lampen te vinden in de Noordkop.
Je moet in wet en regelgeving zoeken. Niet op de site van een leverancier.
 
Er bestaat gelukkig geen APK (of vergelijkbaar) voor motoren, maar de eisen zijn vrij simpel.
Kleur verplichte lichten
Lijkt me dat kleur van dimlicht en grootlicht voor motoren niet meer of minder is, wit of geel.
Ik gebruik zelf de Philips Motovision lampen.

Het klopt op zich wel wel wat er staat over de kleur van dim- en grootlicht, maar het is geen officiële site (en er staan ook dingen die niet kloppen voor motoren)
Dit is wel officieel én van toepassing op motoren: http://wetten.overheid.nl/BWBR00257...g4/10/Artikel5453/geldigheidsdatum_15-07-2015
 
Dju, 2 jaar met van die rallye 100 watters rondgereden in een golf 2. Incusief APK, geen probleem. Ze zijn echter niet bijzonder slijtvast :)

Tevens gaf het een leuk effect in de regen, onder de 30 km zag je de koplampen dampen alsof het een bezeten auto is :)

Nadeel is natuurlijk alle slijk die op het glas achterblijft (en je na een uur rijden in de regen de koplampen schoon moet maken) en dat de kit die het ouderwetse glas aan het ouderwetse reflectortje vasthield los kwam :)

Ik heb in de SF trouwens ook nog een lamp die een gele gloed heeft, Ik dacht dat het een osramp was maar weet het niet zeker. :)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan