Motor trilt bij bepaalde snelheden

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.565
959
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik heb een vraagje, waar kan het trillen van de motorfiets allemaal aan liggen? Als ik ca. 120 - 140 rijd dan trilt de motor zo erg dat het licht wat op de straat schijnt van mijn koplamp snel beweegt, en in de spiegels zie je dan niks meer, het is zelfs zo erg dat op den duur je vingers en voeten gaan "slapen".

Na 140 km/u wordt het beeld en trillen weer minder en ook als ik op bovengenoemde snelheden de koppeling in knijp is het trillen weg, het frame trilt nog wel maar alles in de spiegel is weer normaal te zien.

Kan dit door een open uitlaat komen?
 
in volgorde

1) check bandenspanning eens

2) laat je balancering wielen/banden eens checken

3) wiellagers geen speling

4) balhoofd lager/afstelling nog in orde
 
Laatst bewerkt:
in volgorde

1) check bandenspanning eens

2) laat je balancering wielen/banden eens checken

3) wiellagers geen speling

4) balhoofd lager/afstelling nog in orde

Bedankt voor je tips, balhoofd is wel aan vervanging toe, dood punt.

Maar ik denk dat het motorisch is, zodra ik de koppeling in knijp op deze sneleheden wanneer het trillen het ergste is, dan zijn de trilling verdwenen.
 
Dempingsrubbers motorophanging misschien uit gelubberd en /of te hard geworden in de loop der jaren. (Ik weet overigens niet of je motorblok überhaupt met dempers gemonteerd hoort te zijn)

grtz,

Cees
 
Bedankt voor je tips, balhoofd is wel aan vervanging toe, dood punt.

Maar ik denk dat het motorisch is, zodra ik de koppeling in knijp op deze sneleheden wanneer het trillen het ergste is, dan zijn de trilling verdwenen.

motorblok idg versnellingsbak stoot de rest/ophanging van motor aan

ophangrubbers (geen idee bij een xj 600) kunnen dan inderdaad een verschil maken

speel eens met balhoofd (losser) en kijk of het uitmaakt
 
Ik heb een vraagje, waar kan het trillen van de motorfiets allemaal aan liggen? Als ik ca. 120 - 140 rijd dan trilt de motor zo erg dat het licht wat op de straat schijnt van mijn koplamp snel beweegt, en in de spiegels zie je dan niks meer, het is zelfs zo erg dat op den duur je vingers en voeten gaan "slapen".

Na 140 km/u wordt het beeld en trillen weer minder en ook als ik op bovengenoemde snelheden de koppeling in knijp is het trillen weg, het frame trilt nog wel maar alles in de spiegel is weer normaal te zien.

Kan dit door een open uitlaat komen?


Dat heet kritisch onbalans, kan aan je banden liggen (te lang met te lage of te hoge bandenspanning gereden) of aan de onbalans van je banden, kijk daar ook maar eens naar.

Als je heel lang met te lage of te hoge bandenspanning het gereden is het profiel niet goed afgesleten en dat moeten er andere banden of een andere band op. (kijk eerst eens naar de voorband)
 
De goede dingen zijn al genoemd denk ik. gezien het onkoppelings verhaal zou ik ook naar de aandrijflijn kijken.

Een versleten ketting, een vast punt in de ketting of een versleten voortandwiel kunnen ook behoorlijk aanwezige trillingen veroorzaken
 
Terug
Bovenaan Onderaan