CBR 600 F3 lijkt rijk te lopen....test bank?

ApaX

Die hard MF'er
2 aug 2011
859
0
Eindhoven
Hey,

Ik heb nu sinds 2 jaar een CBR 600 f3. Toen ik hem net had kreeg ik al snel problemen met brandstof verbruik. Om die reden heb ik veel moeite gedaan om de carburateurs in orginele staat te krijgen en zo schoon mogelijk. Het verbruiks probleem bleek uiteindelijk in de onsteking te zitten.

Maar nu het volgende: De motor start en loopt prima, maar als hij warmer wordt lijkt het steeds een beetje tammer te worden. Ik had nog een K&N lucht filter liggen. Ik heb dat maar is gemonteed om hem iets armer te krijgen, dat lijkt te werken, hij pakt rondom wat beter op.

Vandaag ben ik een stukje wezen rijden met een vriend. Na een keer goed doortrekken kreeg ik de opmerking dat hij een beetje bruine rook uitspuigt....eerst een plukje en dan een flinke "poef". Ik heb dus nog steeds het idee dat hij te rijk loopt.

Wat zou dat kunnen zijn? Daarnaast ben ik opzoek naar iemand met een testbankje in de omgeving van eindhoven, ik wil wel is weten of alles zo goed staat....iemand suggestie?
 
Hoe ben je er achter gekomen dat het eerder de ontsteking was?

En bruine rook?
Zou niet olie kunnen zijn? Warmer, dunner, dus....
Of is het zwartig van de brandstof?
 
Dat het de onsteking was....puur toeval....

Ik heb de carburateurs er wel 6 of 7 keer afgehaald om te kijken, schoonmaken, meten, schoonmaken enz enz. Tot het moment dat ik echt dacht, dit kan het niet meer zijn. Toen hij na vuil in de tank ook nog is op drie pitten ging lopen was ik er helemaal klaar mee en heb ik hem weg gebracht naar een garage. 200 euro later wel de carburateurs weer schoon maar nog steeds een idioot verbruik. Hij is daarna nog een keer naar een kennis/beun geweest om de kleppen te stellen. Ik heb daar meteen bijgezegd, hou je ogen open, want hij zuipt als een malle. Kleppen gesteld, maar verder geen advies of tips aangaande het verbruik. Wel met de bevestiging dat hij nogal een dipje had bij het open trekken van het gas.

Voor de zoveelste keer begon ik aan de klus om hem weer uitelkaar te schroeven. Ik zit op mijn hurken, klaar om de stekker van de gasklep positiesensor los te trekken als ik het zie....de drie draden zitten ondersteboven. Normaal denk ik niet na bij het insteken van een stekker, dit kan atlijd maar op 1 manier. Bij de CBR zit er een soort hulsje in de stekker. Dat hulsje kan je omdraaien en daarmee de stekker er andersom in doen. Eenmaal gevonden voldoe de CBR als nieuw.....een gas respons die ik nog nooit heb gehad....mja....Dat hele verhaal heeft er wel voor gezorgd dat ik de carburateurs van binnen (op de membramen na) helemaal vernieuwd heb. Nieuwe naalden, nieuwe vlotter naalden, nieuwe sproeiers enz enz.

Ik moet morgen maar is controleren of er olie verbruik is, maar volgens mij valt dat mee. Ik controleer met enige regelmaat het niveau, nog nooit wat bij moeten vullen....

Ken je in de omgeving van Eindhoven iemand met een testbank?
 
Via google kun je wel weer bedrijven met een testbank vinden.

En als je motor nu te rijk staat, gaan ze je dat ook vertellen, na betaling :)


Maar zonder gekheid, hoeveel km heeft carb er op zitten? En zij die membranen nog pico bello? Originele sproeiers en zo?
 
@ Martell,

Ik heb uiteraard wel wat rond gezocht op internet, ik ben eigenlijk opzoek naar referenties, waar wordt je een beetje fijn geholpen. Op de site van Dynojet staan er wel een aantal, maar het bedrijf hier in Eindhoven blijkt niet meer te bestaan. De Carburateurs hebben totaal bijna 50k gelopen. De nieuwe onderdelen ongeveer 8k.

@Hans50, Ik weet dat ik nogal wat taalfouten maak. Ik vind het ook niet erg om daar op gewezen te worden. Ik zal er in het vervolg eens op letten. Als je verder niets hebt toe te voegen aan mijn zoektocht hoef je niet te reageren....
 
Niks met taalfouten te maken, is gewoon verpaupering van de taal.
Al dat ge "me" en "is"

Zoals ik al zeg, ik vind het niet erg om daar op gewezen te worden. Wedereom, als je verder niet te melden hebt, dan mag je je opmerkingen ook voor je houden. Ik zou dat de verGeenStijling van de samenleving willen noemen.

@mod, wat mij betreft kan het topic dicht. Ik denk niet dat dit nog vruchten af gaat werpen....
 
Ik zie niets over de bougies. Als die dingen verkoold zijn dan zal ie zeker ook meer verbruiken en slecht lopen. Lekke uitlaatpakkingen bij het blok kan je nalopen, kan ook wat vermogen kosten. Maar een testbank met A/F grafiek zal je zeker ook meer inzicht geven.

Maar het goedkoopst is eerst even de bougiess te bekijken, de kleur zal je al wat kunnen vertellen.

hoe is het olieverbruik? :)
 
Daarnaast ben ik opzoek naar iemand met een testbankje in de omgeving van eindhoven, ik wil wel is weten of alles zo goed staat....iemand suggestie?
Persoonlijk zou ik afzakken naar Weert en Paul Ritzen lastig vallen. Enig nadeel is dat zoveel mensen dat doen dat hij weinig tijd heeft.

great minds think alike, in de tijd die ik nodig heb om het topic te lezen en te reageren wordt user 679 al genoemd _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niets over de bougies.

Ik za de bougies er eens uithalen. Ik raak vooral in de war van het feit dat er bruine rook uit zou komen (zelf heb ik dat niet gezien).

Stel dat ik bij 13k toeren het gas dicht draai, wat zorgt er dan voor dat er niet heel veel brandstof via het stationair circuit naar binnen wordt gezogen. Als het mengsel zo rijk is dat het niet eens meer ontsteekbaar is, wat gebeurd er dan? Ik kreeg de opmerking namelijk alleen meteen nadat ik de eerste versnelling een keertje helemaal "afgewonden" heb.

hoe is het olieverbruik? :)

Volgens mij is het olieverbruik nihil. Ik peil met enige regelmaat. Vanavond zal ik het niveau eens nauwkeurig bekijken.


Ik heb Paul al een mailtje gestuurd met wat vragen. Als Paul het druk heeft, dan is dat maar zo. Ik heb de tijd. :D
 
Laatst bewerkt:
Ik za de bougies er eens uithalen. Ik raak vooral in de war van het feit dat er bruine rook uit zou komen (zelf heb ik dat niet gezien).

Stel dat ik bij 13k toeren het gas dicht draai, wat zorgt er dan voor dat er niet heel veel brandstof via het stationair circuit naar binnen wordt gezogen. Als het mengsel zo rijk is dat het niet eens meer ontsteekbaar is, wat gebeurd er dan? Ik kreeg de opmerking namelijk alleen meteen nadat ik de eerste versnelling een keertje helemaal "afgewonden" heb.Volgens mij is het olieverbruik nihil. Ik peil met enige regelmaat. Vanavond zal ik het niveau eens nauwkeurig bekijken.

Zie ik het nou goed, taalpolitie in het topic? Het valt me op dat het juist de persoon is die ook op alle technische vragen en antwoorden negatieve feedback geeft.

Nu een concreet antwoord op je vraag;

Neem eens contact op met Nippon in Tilburg. Hebben een testbank en weten wat ze doen met een motor op de bank.

Maar daarnaast controleer je bougies, vergeet vooral de afstand tussen de elektrodes niet.
 
Als het puur gaat om een indicatie van je afstelling kun je ook bij de eerste de beste autogarage langsgaan en vragen of ze de slang van de viergastester in je uitlaat hangen. ff stationair, ff op 3000 toeren en een keer tot je trommelvliezen beginnen te resoneren ;-)
Dan kun je iig aan je lambda waarde zien of je een beetje in de buurt zit van je afstelling.
 
Als het puur gaat om een indicatie van je afstelling kun je ook bij de eerste de beste autogarage langsgaan en vragen of ze de slang van de viergastester in je uitlaat hangen. ff stationair, ff op 3000 toeren en een keer tot je trommelvliezen beginnen te resoneren ;-)
Dan kun je iig aan je lambda waarde zien of je een beetje in de buurt zit van je afstelling.

Dat zou kunnen, maar ik denk dat ik dan geen duidelijk beeld krijgt. Je bedrijft de motor immers in een heel ander werkpunt.

Vandaag heb ik de airbox opengemaakt. Daar is niets te zienn. Hij zuigt geen (of heel weinig) olie via de carteronluchting aan.

De bougies heb ik ook bekeken. Bij alle vier de bougies zie ik hetzelfde. De keramische kegel is bruin. De + elektrode is bruinig/zwart. De massa elektrode is bruin met hier een daar een zwarte plek. Op de onderstaande afbeelding zit het ergens tussen "better" en "good" in (aan de arme kant van "best"). Alle vier debougies hebben net onder de afdichtring een hele stroperige zwart olie laagje. De rest van de bougie is gewoon droog. Het ziet er allemaal goed uit.

Het olieverbruik is wel iets hoger dan ik dacht. Na 8k km is het niveau gezakt to iets onder de helft. Ook niet heel schokkend volgens mij.

Ik ga ook maar eens een mailtje sturen naar Nippon. Afhankelijk van de agenda's ga ik bij een van beide maar eens langs (bedankt voor deze twee adresen).

Spark+Plug+Reading.jpg
 
Als het puur gaat om een indicatie van je afstelling kun je ook bij de eerste de beste autogarage langsgaan en vragen of ze de slang van de viergastester in je uitlaat hangen. ff stationair, ff op 3000 toeren en een keer tot je trommelvliezen beginnen te resoneren ;-)
Dan kun je iig aan je lambda waarde zien of je een beetje in de buurt zit van je afstelling.


Tot op zekere hoogte, we hebben zo wel eens een VFR gemeten, voor en na synchronisatie, voor synchroniasatie, klopte er niet veel van de viergasmeting, na synchronisatie een nette hc en co waarde, van een netjes afgestelde motor. Aan de menselsamenstelling zelf hadden we niets gewijzigd.

Dus meten heeft pas zin, als klepspeling ok is, luchtfilter ok, bougies ok en synchronisatie ok.
Straks ga je van alles wijzigen aan de carburateurs, terwijl het probleem elders ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan