Ketting en tandwielen vervangen GSX 1100F '92

wipri1960

MF'er
8 aug 2013
47
3
Beverwijk
Hallo daar!
Ik heb sinds gisteren bovenstaand type motor aangeschaft.
De vorige eigenaar had de ketting blijkbaar nog nooit onderhouden want ik had een speling van wel 80mm. Ben zeer voorzichtig naar huis gereden en heb als eerste de ketting gespannen. Vandaag goed rondje getourd en besloten de ketting en tw'n te vervangen.
Daar komt eindelijk de brandende vraag;
Wat moet ik zeker wel en wat zeker niet demonteren om het voor tandwiel te vervangen?
Een klein uurtje topics bestuderen geeft mij geen bevredigend antwoord.
Iemand die behoefte voelt in mijn testament te worden opgenomen?

Grts Willem :}
 
Welkom op M-F :W


Waarschijnlijk is er een GSX-F topic waar een link naar een werkplaatshandboek staat. Dat is altijd erg handig als je zelf aan het sleutelen slaat.

Greetz, Dutch
 
Dank je Dutch en Raymond.
Handboek heb ik al op pdf en is niet heel duidelijk.
Topic gelezen maar is natuurlijk weer eenvoudiger dan mijn type motor!
Ik wacht nog ff af voordat ik aan de bak ga.
 
Dank je Cees
Nu is het mij wat duidelijker. Het lijkt lastiger dan het is.
Ik zat een beetje met die koppelingscilinder in mijn maag omdat ik niet wist wat er achter zit.
Het vermoeden bestond dat er koppelingsvloeistof uit zou komen maar ik begrijp dat deze gewoon dicht zit? Mits ik het slangetje er aan laat zitten?

Grtz Willem
 
Dank je Cees
Nu is het mij wat duidelijker. Het lijkt lastiger dan het is.
Ik zat een beetje met die koppelingscilinder in mijn maag omdat ik niet wist wat er achter zit.
Het vermoeden bestond dat er koppelingsvloeistof uit zou komen maar ik begrijp dat deze gewoon dicht zit? Mits ik het slangetje er aan laat zitten?

Grtz Willem
Volgens mij hoef je de koppelingscilinder niet los te maken van het kapje. Als je de boutjes van de kap eruit draait dan pak je het geheel (kapje inclusief koppelingscilinder) zo van het blok af. De koppelingscilinder kan gewoon blijven zitten. Draai bij het vastzetten de boutjes niet te strak. Het betreft aluminium draad en die draai je snel kapot (je zult echt niet de eerste zijn).
 
Laatst bewerkt:
Geweldig mensen, al die hulp.
Motorrijders zijn goed volk, dat blijkt maar weer eens. Altijd hulpvaardig!
Dit is een reden temeer dat wij elkaar groeten tijdens het rijden!
Ik blijf dat dan ook altijd doen.
Dat is belooft.
Thax all!
 
En denk eraan eerst de voortandwiel los te maken voordat je de oude ketting verwijdert. Anders kon dat wel eens een probleem worden omdat die voortandwielen erg vast kunnen zitten.
 
Tandwielen en de ketting zijn er gemakkelijk afgekomen.
Voorlopig ben ik eerst nog wel een paar uurtjes zoet met het schoonmaken van 20 jaar vet en vuil!
Jaja, 20 jaar is wat overdreven, maar zo lijkt het althans!
Tevens moet ik op zoek naar een koppeling asje want deze is krom en ingesleten.
Maar dat is voor morgen!
Bedankt voor de tips allemaal.
 
Zorg dat je dat rubbertje van die draad niet kwijt raak.

Ik heb meerdere 1100Fén gehad.

En let op de pasbussen en de lengte vd bouten..Met de hand aandraaien en geen momentsleutel en vast is vast!!!

En als je het deksel monteert zorg dat de as in je koppelingshuis en motorblok zit.

En let op dat je de borg veer omslaat, achter die moer. Want als die moer losraakt (gaat die lekker rinkelen) dan molt die het schroefdraad van je uitgaande as.

MrHawkeye in "Te koop gsx1100f onderdelen"
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het rubbertje dat om de nutraalschakelaardraad (hoort te zitten,soort van u vormig rubbertje) zit wordt bedoeld
Boutje moet uit het versnellingspookje anders kan deze niet van het asje worden geschoven

Bij monteren idd er goed op letten dat de neutraalschakelaarsdraad niet klem komt te zitten tussen deksel en blok
(ik gebruik het liefst een nieuwe borg plaat en nieuwe moer,zijn niet zo heel duur en de moer wil nog wel eens loslopen als je de oude borgplaat en moer gebruikt met alle vervelende gevolgen van dien)
 
Terug
Bovenaan Onderaan