GSX 550 EF heeft geen vonk

HvdE

MF'er
21 jul 2011
35
0
Wie het weet mag het zeggen.
Ik krijg geen vonk. CDI vervangen, deze is op een rijdende motor getest. Bobines en cdi hebben alle drie een '+'. Bougies vonken wel bij mijn andere motor, dus die zijn oké. 1 bobine vervangen door een werkende. Geen vonk. Toerenteller losgekoppeld (i.v.m. eventuele kortsluiting). Geen vonk. Nu weet ik het niet meer. Startmotor draait goed rond. Accu voldoende spanning. Pulsgever misschien? Hoe meet ik dat? Alle ideeën zijn welkom.

Groet,

Hans.
 
Wie het weet mag het zeggen.
Ik krijg geen vonk. CDI vervangen, deze is op een rijdende motor getest. Bobines en cdi hebben alle drie een '+'. Bougies vonken wel bij mijn andere motor, dus die zijn oké. 1 bobine vervangen door een werkende. Geen vonk. Toerenteller losgekoppeld (i.v.m. eventuele kortsluiting). Geen vonk. Nu weet ik het niet meer. Startmotor draait goed rond. Accu voldoende spanning. Pulsgever misschien? Hoe meet ik dat? Alle ideeën zijn welkom.

Groet,

Hans.

al je stekkers vrijwaren van oxidatie, [stekkers CDI loskoppelen] :Y

pulsgever meten op stekker van de CDI,


multimeter op ohms zetten > bereik max 200ohm
waarde moet tussen 130/180ohm liggen bij een gixxer uit 87,
ik ga er gemakshalve even vanuit dat jouw waarde ongeveer overeen komt :)
 
Laatst bewerkt:
IK vrolijk naar mijn motor met een multimeter, maar............uhhhh. Waar moet ik wat meten met dit apparaat?
Foto0020.jpg

Dit zijn de aansluitingen van de cdi:
Foto0021.jpg

en
Foto0022.jpg
 
Zoals je al begrepen hebt, heb ik weinig (lees: geen) verstand van elektronica. Toch probeer ik er wegwijs in te worden. Nu heb ik enkele punten gemeten, maar zag nergens een uitslag. Wel iets anders ontdekt, wat mij vreemd was. Ik wilde weten wat er allemaal '-' was bij de pulsgever. Maakte het krokodillenbekje rechtstreeks vast aan de '+' van de accu en zag op de zwart/witte draad bij de pulsgever het lampje branden van mijn meetpen. Bij het aanraken van de groen/ witte draad begon de bougie ( die los met kap op het blok ligt) te vonken. De andere kant bij de bruine draad gebeurde er niets. Raarrrr..... Als ik zoiets doe, verwacht ik dat het lampje van mijn meetpennetje gaat branden of niet, maar niet dat er een bougie gaat vonken. Vervolgens probeerde ik het bij de cdi om het meetpennetje op de groen/witte draad te zetten, maar toen bleef het lampje uit.
Een heel verhaal, maar ik snap er ondertussen geen ruk meer van.
 
Zoals je al begrepen hebt, heb ik weinig (lees: geen) verstand van elektronica. Toch probeer ik er wegwijs in te worden. Nu heb ik enkele punten gemeten, maar zag nergens een uitslag. Wel iets anders ontdekt, wat mij vreemd was. Ik wilde weten wat er allemaal '-' was bij de pulsgever. Maakte het krokodillenbekje rechtstreeks vast aan de '+' van de accu en zag op de zwart/witte draad bij de pulsgever het lampje branden van mijn meetpen. Bij het aanraken van de groen/ witte draad begon de bougie ( die los met kap op het blok ligt) te vonken. De andere kant bij de bruine draad gebeurde er niets. Raarrrr..... Als ik zoiets doe, verwacht ik dat het lampje van mijn meetpennetje gaat branden of niet, maar niet dat er een bougie gaat vonken. Vervolgens probeerde ik het bij de cdi om het meetpennetje op de groen/witte draad te zetten, maar toen bleef het lampje uit.
Een heel verhaal, maar ik snap er ondertussen geen ruk meer van.



jouw proeflampje is tevens ook een soort zekering met weerstand erin,
zo zou je het kunnen zien. > alleen geeft hij dan licht. :)



je moet niet op de + meten op je accupool, :N




even helemaal niet aan de accupool zitten en eerst de goede stekker localiseren,


nu ga je met losgekoppelde stekkers op je CDI en contact UIT meten.
pak de 2 meetpennen en zet de meter op OHM

nu steek je op elke aparte draad op de stekker een meetpen en bekijkt de resultaten. :)

note; je pickupspoel zorgt voor het signaal naar je CDI, vaak dmv 2 draden.
tussen die 2 draden wordt een kleine wisselspanning opgewekt.
je kunt deze spoel meten op de Ohms stand op je multimeter, niet met een proeflampje.
 
Laatst bewerkt:
( 1 ) van de 2 pulsgevers is defect.
Durf ik met 99% zekerheid te zeggen.


dat denk ik dus ook, :)


jij hebt deze fiets gehad en plaatjes van de CDI? heb ik gezien in een topic van 2011.

welke stekker moet ie hebben en welke draden voor die spoel te meten?

er zit een grote stekker en iets kleinere stekker op die CDI.
 
Laatst bewerkt:
Heb m nog steeds, pulsgevers vervangen en rijd sindsdien probleemloos.

Als er in dat topic geen foto's staan heb ik ze niet.

Gewoon de draden die uit het rechterdeksel komen volgen.
Ohmwaarde weet ik zo even niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Heb m nog steeds, pulsgevers vervangen en rijd sindsdien probleemloos.

Als er in dat topic geen foto's staan heb ik ze niet.

Gewoon de draden die uit het rechterdeksel komen volgen, 2 x 2 draden..
Ohmwaarde weet ik zo even niet meer.


welke van de 2 stekkeraansluitingen, weet je dat nog toevallig?
ik vraag het niet voor mezelf maar voor TS. :]

000000021821.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan