Stuur resoneert vanaf 150 kmpu

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Beste Mensen,

Ik heb een vraagje, als ik met mij Yamaha XJ900S over een verlate snelweg rijd dan gaat dat prima, maar vanaf 150 kmpu gaat het stuur resoneren of trillen (hoe je het maar wilt noemen). Het valt me op dat dit bij lagere snelheden niet is, en het echt pas begint bij 150. Is dat normaal :? ? Of ligt dit aan de balhoofd lagers? Maar dan zou ik het ook bij andere snelheden moeten merken toch?
 
Ja zo is het jongens. De voorband was niet op spanning en daardoor kwamen die trillingen. En dat hij bij lage snelheden soms wat moeilijk door de bocht ging had ik niet aan gedacht. Dacht eerder dat dat aan mijn belabberde rijvaardigheid lag......maar die is nu ineens niet meer zo belabberd.
 
Is dat ook niet een beetje afhankelijk van de mate van onbalans?

Als je halve velg na het balanceren vol hangt met lood, dan zou het voor het balanceren vast wel trillen, ook onder de 70. Tenminste dat idee heb ik?
 
Is dat ook niet een beetje afhankelijk van de mate van onbalans?

Als je halve velg na het balanceren vol hangt met lood, dan zou het voor het balanceren vast wel trillen, ook onder de 70. Tenminste dat idee heb ik?
Welke trilling optreedt is moeilijk te voorspellen, maar feit is dat balanceren om een shimmy tegen te gaan zinloos is.
 
Ja oké, maar als het eenmaal vervelend hard gaat trillen door onbalans, dan gaat het daarna steeds harder trillen bij gas erbij.

Niet altijd trouwens, je hebt ook altijd een kritisch toerental waarop het zaakje opeens harder gaat trillen. Dan kun je alleen gas bijgeven of gas terugdoen. Nu is dat bij voertuigen niet zo erg, maar als je dit net hebt bij een produktiemachine met een vast toerental, dan kun je een probleem hebben.

O edit, dit is naar aanleiding van TT zijn post.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan