Vorkolie vervangen honda dominator

NX 650

MF'er
12 nov 2013
36
0
DRONRYP
Ik wou graag mijn vork olie van mijn honda dominator nx 650 uit 1991 vervangen.

In hoeverre is dit van belang om te doen?
ik zie op internet dat het om de 18000km of 2jaar moet/kan.


Ik zelf heb dit klusje nog nooit gedaan. kan iemand mij vertellen hoe dit precies moet.
ik zie verschillende filmpjes op het internet de 1 haalt de olie er onder uit en giet het er boven weer in en weer een ander haalt de hele boel uit elkaar.

En welke waarde kan ik het beste pakken van de olie.
 
Sommige oudere motoren hebben een aftapplugje onderaan de vork. Dat maakt de zaak wat simpeler. Anders moet je de vorkpoten uit de kroonpaat/T-stuk halen en de olie via de bovenste dop eruit gieten. Hierna nog even pompen met de vork om het laatste beetje eruit te krijgen.
Na het vullen moet je dit ook doen om de lucht eruit te krijgen.
Meestal wordt er SAE10 gebruikt. Als je wat steviger demping wilt, gebruik je SAE15.
Het verschil tussen beiden is goed merkbaar.
Zeer belangrijk is de hoeveelheid olie ofwel het aantal centimeters dat het olieniveau onder de rand van de vorkpoot staat. Meet dit met verwijderde veer en geheel ingeveerde poot.
Het verschilt per motor, maar vaak wordt er een niveau aangehouden van iets van 12 cm.
Dit zul je toch moeten opzoeken.
 
Sommige oudere motoren hebben een aftapplugje onderaan de vork. Dat maakt de zaak wat simpeler. Anders moet je de vorkpoten uit de kroonpaat/T-stuk halen en de olie via de bovenste dop eruit gieten. Hierna nog even pompen met de vork om het laatste beetje eruit te krijgen.
Na het vullen moet je dit ook doen om de lucht eruit te krijgen.
Meestal wordt er SAE10 gebruikt. Als je wat steviger demping wilt, gebruik je SAE15.
Het verschil tussen beiden is goed merkbaar.
Zeer belangrijk is de hoeveelheid olie ofwel het aantal centimeters dat het olieniveau onder de rand van de vorkpoot staat. Meet dit met verwijderde veer en geheel ingeveerde poot.
Het verschilt per motor, maar vaak wordt er een niveau aangehouden van iets van 12 cm.
Dit zul je toch moeten opzoeken.

Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan. heb 2 liter SAE 10 besteld. komt helemaal goed *O*
 
Mijn advies zou zijn: Demonteer de vorkpoten in het geheel, en haal ze uit elkaar.
Niet een bevredigend antwoord wanneer je alleen de olie wilt vervangen, dat snap ik.
Vervang de keerringen en de stofhoezen, loop het verchroomde deel van de poten na en polijst eventueel aanwezige pitjes weg, maar alles heel mooi schoon met remreiniger of wasbenzine.
Vaak tref ik motoren waarbij de keerringen op een of andere manier lek zijn geraakt, vroeg of laat gebeurt dit bij elke motor, zeker wanneer ze wat ouder zijn, zoals jouw Honda

Ik zie wel dat een Dominator stofhoezen om de poten bevat, waardoor er waarschijnlijk minder vuil bij kan komen, toch zullen de keerringen verouderen.
 
Ik heb het een tijdje terug gedaan op MN Honda cb1 uit '89. Ik deed het omdat de voorvorkkeerring links aan het lekken was. Ik zou zeggen, wacht ermee tot er een vorkpoot gaat zweten, of haal meteen de hele bende los en vervang preventiefk de keerringen. Na twintig jaar is niet alleen de olie vertieft, maar is de binnenkant ook ranzig. Goed schoonmaken met een spuitbus remmenreiniger van de Action.

Ik heb er sae 15 in gedaan in plaats van 10 en dat gaat gewoon goed, bevalt prima. Ik heb wel heel nauwkeurig de olie bijgevuld op basis van de luchtkamer. Dat is beter dan uitgaan van de milliliters olie.
 
Ik heb het een tijdje terug gedaan op MN Honda cb1 uit '89. Ik deed het omdat de voorvorkkeerring links aan het lekken was. Ik zou zeggen, wacht ermee tot er een vorkpoot gaat zweten, of haal meteen de hele bende los en vervang preventiefk de keerringen. Na twintig jaar is niet alleen de olie vertieft, maar is de binnenkant ook ranzig. Goed schoonmaken met een spuitbus remmenreiniger van de Action.

Ik heb er sae 15 in gedaan in plaats van 10 en dat gaat gewoon goed, bevalt prima. Ik heb wel heel nauwkeurig de olie bijgevuld op basis van de luchtkamer. Dat is beter dan uitgaan van de milliliters olie.
Luchtkamer meten is naar mijn mening beter.
Wachten totdat een keerring het begeeft snap ik even niet. Zeker omdat je zelf ook al aangeeft dat het binnenin een smerige bende kan worden.

Vorkolie vervangen wordt vaak overgeslagen, al dan niet bewust. Smerige troep wordt het....
 
Vroeg of laat moet die keerring toch vervangen worden, helemaal met die leeftijd.
Vorkolie ook.


Ik zou demonteren, reinigen en meteen nieuwe keerringen zetten. Daarna afvullen.

Ik zou iig niet wachten met olie verversen totdat een keerring het begeeft.

Maar misschien bedoelen we hetzelfde; keerringen meteen mee vervangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een manual kunnen vinden op het internet. hierin staat dat er 592 cc per poot ingaat.
verder dat er sae 10 in moet en na vullen 120 mm tot onder de rand afvullen en ontluchten.
Ik weet nog niet wat ik met de keeringen ga doen, ik denk dat ik toch even twee ga scoren bij de dealer.

Bedankt voor de informatie alvast
 
En ook de keringen zijn binnen. nu nog een mooie dag vinden en dan kan het worden.
moet ook als dit lukt de voorvork keringen vervangen van een Suzuki DL 1000.

bedankt voor de reacties
 
Die keerringen zijn ook een goede discussie waard.

Immers: Ze worden prima beschermt door de vork-gaitors. Tevens gaan weinig forumleden hier de keerringen van hun rempomp of motorblok er uit slopen als ze de olie wisselen.

Daarbij brengt een vork uit elkaar slopen ook weer zijn eigen aparte risico's met zich mee (dolgedraaide imbusbout onderop, glijbussen die kapot gaan, etc .
 
Laatst bewerkt:
Die keerringen zijn ook een goede discussie waard.

Immers: Ze worden prima beschermt door de vork-gaitors. Tevens gaan weinig forumleden hier de keerringen van hun rempomp of motorblok er uit slopen als ze de olie wisselen.

Daarbij brengt een vork uit elkaar slopen ook weer zijn eigen aparte risico's met zich mee (dolgedraaide imbusbout onderop, glijbussen die kapot gaan, etc .
Bij blokolie wissel en verversen van remvloeistof, blijven die rubbers en keerringen onaangeroerd.

Het demonteren van een vorkpoot betekent keerring er af halen. Dan plaats ik graag een nieuwe.
 
Die keerringen zijn ook een goede discussie waard.

Immers: Ze worden prima beschermt door de vork-gaitors. Tevens gaan weinig forumleden hier de keerringen van hun rempomp of motorblok er uit slopen als ze de olie wisselen.

Daarbij brengt een vork uit elkaar slopen ook weer zijn eigen aparte risico's met zich mee (dolgedraaide imbusbout onderop, glijbussen die kapot gaan, etc .


Haha vandaag begonnen met de klus kreeg de onderste ibusbouten al niet los. doorgedraaid.
even inzagen, platte schroevendraaier op 1 kant dikke klap met een moker en los was ie.
Morgen even nieuwe halen bij de doe het zelf zaak. verder lukt het tot zo ver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan